شناسه خبر:54844
1401/2/11 09:04:41
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

جبران کمبود 2هزار نفری معلم با جذب 883 نیروی جدید

سپهرغرب، گروه اجتماعی - شهره کرمی: مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ضمن اشاره به کمبود 2هزار نفری معلم در سطح استان گفت: سهمیه پذیرش امسال استان همدان 426 نفر پذیرش معلم از دانشگاه فرهنگیان و 457 نفر از ماده 28 خواهد بود تا بتوان مشکلات کمبود معلم را برطرف کرد که پیگیر استخدام بیشتر معلم نیز هستیم.

محمود نقوی شنبه 10 اردیبهشت در نشست خبری که با خبرنگاران داشت به برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم در سالن کنفرانس زنده‌یاد موحدی در این اداره کل پرداخت. با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: بالاترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن کشور است و اگر کشوری دارای منابع طبیعی باشد ولی نیروی انسانی نداشته باشد به مقصود مورد نظر نمی‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به نیروی انسانی توانمند لازمه پیشرفت هر جامعه است بیان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید فراوانی بر تربیت نیروی انسانی شده است و تنها آموزش و پرورش بستر مناسبی برای برای تربیت نیروی انسانی است.

نقوی با اشاره به جایگاه دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: وظیفه این دانشگاه جذب دانشجو از کنکور سراسری و تربیت آنان برای به عهده گرفتن نقش معلمی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: در هر مرکز استان دانشگاه فرهنگیان دختران و پسران وجود دارد و در همین دانشگاه‌های فرهنگیان بستر ارتقای علمی برای معلمان فراهم شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مقطع ابتدایی نیاز به تخصصی‌ترین معلمان داریم اضافه کرد: بیشترین میزان نیاز امروز به معلمان در پایه ابتدایی است. متاسفانه در 8 سال گذشته نگاه درستی در خصوص دانشگاه فرهنگیان وجود نداشت و جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان اندک بوده که این باعث بهم‌خوردن شاکله نیروی انسانی در آموزش و پرورش شده است.

نقوی در ادامه افزود: این امر موجب شده تا میزان بازنشسته‌ها زیاد و میزان معلم‌های جدیدالورود کم باشد که اگر بخواهیم چند سال دیگر همین رویه را داشته باشیم دیگر آموزش و پرورش همدان پذیرای دانش‌آموزان نخواهد بود.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان همدان خاطر نشان کرد: 700 کلاس بالای 36 نفر در استان دایر است و با کمبود حدود دو هزار معلم در سطح استان مواجه هستیم و اگر با توجه به استاندارد‌ها نگاه کنیم به نیروی بیشتری نیاز است تا تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس‌ها کاهش یابد.

مدیر کل آموزش و پرورش با بیان اینکه در هفته معلم، از معلمانی تجلیل خواهیم کرد که کلاس‌های 46 نفره را اداره می‌کنند یادآور شد:. هر چقدر بتوانیم جایگاه معلم و مدرسه را بالا ببریم نفعش برای دانش‌آموز است و آن مصداق سرمایه انسانی است.

نقوی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید اولویت اول باشد، گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم از تک تک معلمان تا جایی که بتوانیم تقدیر به عمل آورده و انتظار داریم مسئولان استان نیز در این راه ما را یاری کنند.

وی با اشاره به ایثار معلمان در ایام همه‌گیری کرونا گفت: در این دوره بسیاری از معلمان علاوه بر تهیه امکانات برای تدریس غیرحضوری برای دانش‌آموزان کم برخوردار نیز تبلت و موبایل تهیه کردند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه بنابر دستورالعمل کشوری امسال از معلمان نمونه تجلیل خواهد شد افزود: در سطح استان همدان از میان هزار و 153 نفر که در سایت فرم پر کرده بودند، از مجموع آن‌ها 57 نفر به عنوان معلم برگزیده توسط تیم داوری انتخاب شدند که 5 نفر از آن‌ها به کشور برای رقابت معلمان سرآمد کشور معرفی شدند.

نقوی با اشاره به اینکه علاوه بر معلمان همه عوامل مدارس اعم از مشاوران، معلم‌های پرورشی و نیروهای خدماتی نیز برای این سنجش اعلام شدند که در مجموع از 124 نفر با هدایای ناقابل تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به بازگشایی حضوری مدارس، مطرح کرد: در بحث بازگشایی 95 درصد دانش‌آموزان روز اول سر کلاس بودند در حالیکه میانگین کشور 84 درصد بود. در هفته اول از همه مدارس بازدید به عمل آمد و مشکلاتی داشتیم اما اعتراضی نشد. 80 درصد کلاس درس دارای تهویه است و در هزار کلاس نیز امروز، تهویه نصب می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با بیان اینکه افزون بر 23 هزار و 500 معلم وجود دارد که برای همه از طرف مدیرکل تقدیرنامه صادر خواهد شد، گفت: تخفیف موزه‌ها، نشست خبری، عطرافشانی قبور شهدا، تجلیل از خانواده بیش از 200 معلم شهید، پیاده روی به صورت نمادین با همکاری بسیج فرهنگیان، سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه توسط مدیران مناطق، سرزدن به مدارس استثنائی، دیدار کشور فرهنگیان منتخب با رئیس جمهور، دیدار کشور فرهنگیان منتخب با رهبری، تجلیل از معلمان در استان، تجلیل از خانواده معلمانی که به دلیل کروناویروس، فوت کردند و تجلیل از پیشکسوتان و بازنشستگان فرهنگی در هفته معلم، انجام خواهد شد و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان انجام شده است.

نقوی با انتقاد از وضعیت پژوهش در آموزش‌وپرورش، مطرح کرد: در حوزه پژوهش‌های آموزش‌وپرورش انتقاداتی وجود داشت و کاربست عملی آن ضعیف است و منجر به رفع مشکلات آموزش‌ و پرورش نمی‌شود و تصمیم داریم ساختار پژوهشکده را تغییر دهیم.

وی در خصوص تعداد استخدامی سال جاری افزود: سهمیه پذیرش امسال استان همدان 426 نفر پذیرش معلم از دانشگاه فرهنگیان و 457 نفر از ماده 28 خواهد بود تا بتوان مشکلات کمبود معلم را برطرف کرد که پیگیر استخدام بیشتر معلم نیز هستیم.

شناسه خبر 54844