سپهرغرب، گروه خبر: در دنیای امروز، قدمهای روابط عمومیها در مسیر اطلاعرسانی باید به سمتوسویی برداشته شود که در آن فعالسازی و پویاسازی احساس شود؛ روندی که میتوان با بهرهگیری از فناوری آن را محقق کرد.
کار و زندگی در دنیای بهشدت متحول و متغیر کنونی، بدون سازمانهای ارتباطی و اطلاعاتی بهسختی امکانپذیر است. مدیریت و راهبرد در محیط کار و زندگی، نیازمند دانش و اطلاعات کافی برای تصمیمگیری است. اما این فضا کمتر این اطمینان را برای مدیران ایجاد میکند؛ ازاینرو است که نقش سازمانها و نهادهای ارتباطی و اطلاعاتی چون روابط عمومیها، اهمیت بسزایی در دنیای جدید پیدا میکند.
روابط عمومی عنصری قوی در ارزیابی، تقویت برنامهها و پیشبرد اهداف سازمانها است که میتواند وظایف و مأموریتهای هر نهاد و سازمان را با ارتباطی مؤثر و هدفمند به مخاطبان و گروههایی که با سازمانمان در ارتباط هستند، منتقل کند.
بهراستی، میتوان روابط عمومی را هنر برقراری ارتباط در مسیر اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مخاطبان دانست که تمامی تلاش خود را بر تنظیم روابط بین سازمان و مردم معطوف میدارد و هوشمندانه سعی دارد تا با رسالت حرفهای و اصول اخلاقی تحقق منافع سازمان و مردم را مد نظر داشته باشد.
روابط عمومی علم و دانشی همراه با کوشش آگاهانه و برنامهریزیشده، فعالیتی مبتنی بر تحقیق و وسیلهای برای مشاوره به مدیران که نهتنها در اطلاعرسانی به مردم مؤثر است، بلکه وسیله ایجاد ارتباط اقناعی و ایجاد ارتباط دوسویه بین سازمان و مخاطبان است.
هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص داده وآنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و بنابراین اجرای فرامین درونسازمانی را تسهیل کند ودرنهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن، بهدرستی برقرار کند؛ حال در این مسیر باید بتواند درعینحال که فضای درونی را درک و مطابق آن و نیازهای سازمان برنامهریزی میکند، نقاط منفی و احیاناً موارد بیرونیای که ممکن است خسارتهایی برای سازمان و نهاد به دنبال داشته باشد را نیز درک کرده و برای آنها پیش از وقوع برنامه داشته باشد.
به همین دلیل است که میتوان گفت امروزه در تمام دنیا سازمانهای موفق سازمانهایی هستند که مدیران و کارکنان روابط عمومی آنها بدانند چگونه باید به شکلی شفاف و آگاهانه به تجزیه و تحلیل امور مبتلابه سازمان خود و رفع و رجوع مسائل بپردازند و نقش مهم خود را در تعیین سمت و سوی سیاستهای همگانی ایفا کنند.
در فضای واقعی و وضعیت سنتی، رسانه اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب نقش واسطه میان روابط عمومی و مخاطبان را بازی میکند و این عنصر واسطه بهطور غالب بین یک فرستنده پیام (روابط عمومی) و جماعتی از گیرندگان قرار میگیرد؛ به مرور زمان این پهنه گسترش یافت، بهنوعی که روابط عمومی باید بتواند از فناوریهای بهروز استفاده و آنها را پُلی برای دستیابی به اهداف مذکور کند.
بدینسان، روابط عمومیای را میتوان فعال، پویا و البته مؤثر دانست که از رسانههای نوین اطلاعرسانی بهرهمند است و آنها را بهکار میگیرد. بهعنوان سخن پایانی باید گفت روابط عمومی مدرن با استفاده از ابزارها، فناوری و فرآیندهای متولدشده و متحولشده در راستای بهبود این ارتباط به نفع سازمان و مخاطبان پیش میرود و با استفاده از ابزارهای نوین رسالتهای اصلی خود را در پیش میگیرد.
سیاوش توسلی، مدیر روابط عمومی منطقه سه شهرداری همدان
شناسه خبر 55470