شناسه خبر:55890
1401/3/7 09:19:15

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان با تأکید بر اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید به‌درستی برای مردم تبیین شود، گفت: دغدغه مقام معظم رهبری در کاهش نرخ جمعیت کشور و تأکید ایشان بر فرزندآوری در سالیان اخیر، موجب تصویب قانون حمایت از خانواده شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حبیب‌الله شعبانی‌موثقی» روز پنجشنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان افزود: با اجرای مصوبه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هر خانواده حداقل باید سه فرزند داشته باشد.

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش نیز در فرهنگ‌سازی در مورد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بسیار نقش مؤثری دارد و تنها استانداری نمی‌تواند در اجرای این برنامه پیشتاز باشد.

امام‌جمعه همدان ابراز امیداوری کرد با تبیین درست و صحیح اهمیت افزایش جمعیت و نرخ باروری جامعه قدم‌های مثبتی در این راستا برداشته شود.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه بودجه مصوب استان رقم بالایی نیست، گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید جذب اعتبار از وزارتخانه و دستگاه‌های بالادستی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» روز پنجشنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان اظهار کرد: از اعتبارات سال 1400 حداکثر 53 درصد در قالب نقدی و اوراق محقق شد و بودجه امسال نیز یک‌هزار و 550 میلیارد تومان است که عدد قابل توجهی نیست.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به همدان در آینده‌ای نزدیک، ادامه داد: سفر رئیس‌جمهور می‌تواند بارقه امید را در دل ما روشن کند و تمامی جذب اعتبار این سفر، برای پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه خواهد شد که عدد قابل توجهی بوده و 10 برابر تملک دارایی یک سال استان است.

وی در رابطه با برنامه پیشرفت عدالت توضیح داد: برش شهرستانی و دستگاه‌ها در برنامه پیشرفت و عدالت 1401 به فرمانداران و مدیران ابلاغ شود تا بدانند که چه پروژه‌ای را باید دنبال کرد.

استاندار همدان با اشاره به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت پیری و سالخوردگی پیش می‌رود، مجلس قانونی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را تصویب کرد و حوزه امور بانوان استانداری نمی‌تواند تنهایی این کار را انجام دهد و باید معاونت سیاسی و دفتر امور اجتماعی استانداری و دستگاه‌های دیگر، همکاری لازم را داشته باشند.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سند فرهنگی استان درحال تدوین است، بنابراین مباحث مربوط به جمعیت در این دو حوزه باید تلفیق شود.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری همدان نیز با اشاره به اهمیت تبیین و تشریح درست علت افزایش جمعیت و فرزندآوری در جامعه، یکی از مهم‌ترین مسائل امروز کشور را افزایش سن جمعیت و کاهش فرزندآوری در جامعه دانست.

«ربیعه علی‌محمدی» افزود: کاهش نرخ باروری در جامعه با توجه به افزایش سن جمعیت کشور، خیلی نگران‌کننده است.

وی تصریح کرد: مشوق‌های زیادی برای این مسئله تعریف و برای هر دستگاه، وظایفی در راستای جوانی جمعیت درنظر گرفته شده که باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد.

علی‌محمدی اظهار کرد: چندسالی از تأسیس شورای راهبردی جمعیت در کشور می‌گذرد، اما این شورا چابکی لازم را نداشت؛ بنابراین قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان‌ها شکل گرفت.

 

شناسه خبر 55890