سپهرغرب، گروه خبر: پلدختر یکی از راههای ارتباطی مهم در استان ایلام با گذشت چهار سال از آغاز بهکار آن، هنوز چهارخطه نشده است.
محور حادثهساز درهشهر- پلدختر که در سال 98 کلنگ چهارخطه شدن آن به زمین زده شد و قرار بود که 18 ماهه این محور به بهرهبرداری برسد، اما هنوز این طرح تکمیل نشده است.
این محور به علت شانههای خاکی جاده هماکنون بسترساز حوادث تلخ رانندگی است ولی حدود چهار سال که این طرح پیشرفت مناسبی نداشته است.
متأسفانه با وجود تأمین اعتبار کافی هنوز روند اجرای طرح پس از حدود چهار سال به کندی صورت میگیرد و تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مسیر ارتباطی که تنها 13 کیلومتر طول دارد ولی متأسفانه در سالهای اخیر مورد بیتوجهی قرار گرفته در حالی این مسیر استان ایلام به استان لرستان متصل میکند.
یکی از مهمترین نیازهای شهرستان درهشهر به خصوص برای خروج از بنبست جغرافیایی، ایمنی مسیرهای تردد و جذب سرمایهگذاری، توسعه راههای ارتباطی است که این مهم برای توسعه شهرستان میتواند نقش مهم ایفا کند.
محور فعلی درهشهر- پل دختر بسیار خطرناک است
یکی از رانندگانی که در طول این مسیر در تردد است، اظهار کرد: هر روز باید این مسیر را با دلهره طی کنیم، این مسیر هیچ امنیت جادهای ندارد و ناایمن است.
سجاد همتی بیان کرد: از زمان شروع این پروژه تاکنون 20 فقره تصادف صورت گرفته که تعدادی از آنها حتی منجر به مرگ هم شده است.
وی افزود: این مسیر دارای پرتگاه زیادی است، در هر دو طرفه شانه خالی دارد، پرتگاههای این مسیر 1.5 تا 2 متر ارتفاع دارد که این خود باعث تصادفات منجر به فوت زیادی شده است.
نبود زیرساختهای ارتباطی مناسب از پاشنه آشیلهای توسعه شهرستان درهشهر
وی تصریح کرد: در کل مسیری که کندهکاری شده علائم هشداردهنده وجود ندارد، این جاده شبها تاریک و بسیار خطرناک است.
این راننده عنوان کرد: با اجرای این طرح زیربنایی علاوه بر تسهیل در تردد خودروها و خارج شدن شهرستان درهشهر از بن بست، تکمیل این راه ارتباطی باعث توسعه صادرات محصولات کشاورزی و رونق اشتغالزایی و کارآفرینی برای مردم این منطقه میشود.
همتی گفت: نبود زیرساختهای ارتباطی مناسب همیشه یکی از پاشنه آشیلهای توسعه شهرستان درهشهر بوده است.
برنامهریزی برای شتاب پروژه
فرماندار درهشهر اظهار کرد: با پیگیریهای انجام شده سعی میشود روند اجرای تکمیل این طرح شتاب بیشتری بگیرد.
هوشنگ طاهری افزود: تصمیم بر این است که پنج کیلومتر از این مسیر با قراردادی که بسته شده آسفالت آن انجام گیرد، بعد از آن پروژه را به یک پیمانکار دیگری خواهیم سپرد که آن پیمانکار بتواند با سرعت بیشتری به این پروژه و طرح بپردازد.
انتقاد از پیشرفت کند پروژه پلدختر-درهشهر
استاندار ایلام نیز روز گذشته در سفر به شهرستان درهشهر اعلام کرد: برای بهسازی و ایمن سازی خروجی درهشهر به پلدختر هشت میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت.
حسن بهرامنیا با انتقاد از پیشرفت کند این پروژه گفت: اعتبارات کافی به طرح تزریق شده و مشکل اعتباری ندارد، طولانی شدن پروژههای عمرانی خارج از زمانبندی مردم را نسبت به دولتها بیاعتماد میکند.
وی بیان کرد: گشودن گره ترافیکی در این مسیر، ایمنی تردد و کاهش حوادث جادهای از ویژگیهای بارز این طرح ملی است.
وی اضافه کرد: شاید درهشهر در زیرساختها و امکانات در محرومیت باشد، اما این شهرستان سرمایه اجتماعی بسیار غنی دارد.
استاندار ایلام تصریح کرد: موضوع راههای شهرستان درهشهر با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت است زیرا که بهبود وضعیت راه میتواند به نوعی تضمینکننده اقتصاد یک منطقه باشد.
بهرامنیا گفت: تونل کبیرکوه که بین شهرستان درهشهر و آبدانان قرار دارد پس از بهرهبرداری گردنه صعبالعبور کبیر کوه را حذف خواهد کرد و در آینده تأثیر مهمی در توسعه منطقه و اتصال استانهای مرکزی به مرزهای بینالمللی عراق خواهد داشت.
پیشرفت 70 درصدی تونل کبیرکوه بین درهشهر-آبدانان
اما روند کند پروژههای راهسازی در درهشهر به پروژه درهشهر-پلدختر ختم نمیشود، تونل کبیرکوه در بین آبدانان-درهشهر نیز روند خوبی ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از پیشرفت 70 درصدی تونل کبیر کوه خبر داد.
عبدالله بهادری گفت: طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و 750 متر است که حفاری و کفبرداری آن به پایان رسیده و هماکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ آن است و دو هزار و 800 متر از لاینینگ آن نیز به انجام رسیده است.
وی افزود: در خروجی تونل کبیرکوه از سمت آبدانان 9 کیلومتر عملیات راهسازی (6 کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و سه کیلومتر به سمت شهر آبدانان) نیز در دست اجرا است که در مرحله روسازی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: از سمت شهرستان درهشهر نیز 6.5 کیلومتر راه سازی درحال انجام است از این میزان 9 رشته تونل به طول یک هزار و 800 متر حفاری و کفبرداری شده و 800 متر نیز لاینینگ این تونلها به انجام رسیده است.
اهمیت احداث تونل کبیرکوه
بهادری در بحث اهمیت احداث این تونل گفت: تونل کبیرکوه از چند لحاظ چه سطح استان و چه در سطح ملی از اهمیت بالایی برخوردار است، این تونل گردنه سخت گذر کبیرکوه بین شهرستانهای درهشهر و آبدانان با نزدیک به 180 پیچ و قوص پرحادثه را حذف میکند.
وی ادامه داد: دسترسی شهرستانهای شمال و جنوب استان و حتی در آینده با از طریق راه ارتباطی سیروان- بدره و سایر پروژههای راهسازی دیگر تردد بین استانهای کرمانشاه به خوزستان را تسهیل و کوتاهتر میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اضافه کرد: همچنین بهعنوان یک راه عمود بر راههای موازی دیگر دسترسی استانهای مرکزی به مرزهای غربی نظیر مرز چیلات را امکانپذیر میسازد که از این نظر به لحاظ پدافند غیرعامل از اهمیت بالایی برخوردار است.
محورهای ارتباطی منتهی به شهرستان درهشهر با وجود جاذبههای تاریخی و طبیعی این شهرستان و همچنین قرار داشتن در مسیر ارتباطی ایلام به استانهای لرستان و خوزستان یکی از محورهای پر تردد و با اهمیت است که نیازمند توجه مسئولان ملی و استانی است.
شناسه خبر 56617