شناسه خبر:58064
1401/5/2 09:19:23

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با اعلام اینکه مسئول نظارت بر کیفیت بنزین سازمان ملی استاندارد است، گفت: به‌منظور کنترل کیفیت بنزین مصرفی و انطباق با استاندارد ملی ایران، از بنزین عرضه‌شده در جایگاه‌ها و تولیدشده در پالایشگاه کرمانشاه نمونه‌برداری شد و نتایج آن نیز اعلام می‌شود.

«مهدی حسین‌پور» روز شنبه با بیان اینکه تمرکز سازمان ملی استاندارد بر تولید و توزیع بنزین با کیفیت است، افزود: با نظارت‌هایی که در جهت ارتقای کیفیت بنزین‌های تولید داخل صورت می‌گیرد، امیدواریم شاهد تولید و توزیع بنزین با کیفیت مناسب در کشور باشیم.

وی تصریح کرد: کیفیت بنزین با اندازه‌گیری مؤلفه‌هایی همچون چگالی (چگالی بالاتر باشد، مصرف آن کمتر بوده و برای مصرف‌کنندگان مطلوب‌تر است)، فشار بخار (فشار بخار بیشتر باشد، آن مایع فرارتر است و سوخت بهتر و کامل‌تر می‌سوزد)، میزان صمغ موجود در بنزین (افزایش میزان صمغ در بنزین موجب انسداد لوله‌های انتقال‌دهنده بنزین و انسداد و خرابی پمپ خواهد شد)، گوگرد (ایجاد خوردگی در باک، موتور و تجهیزات خودرو و آلودگی محیط‌زیست به‌دلیل انتشار گازهای مسموم از اگزوز) و عدد اکتان بنزین (عدد اکتان بنزین بالاتر باشد، احتراق آن آرام‌تر بوده و بنزین باکیفیت‌تر) تعیین می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه در ادامه بر ضرورت کنترل و نظارت‌ها پس از تولید تأکید کرد و گفت: مراحل پس از تولید در بحث آلایندگی‌ها بسیار مهم و با ارزش است و باید نظارت و کنترل‌های دوره‌ای صورت پذیرد.

حسین‌پور اضافه کرد: بنزین شامل ترکیب 150 نوع ماده مختلف است که در اثر سوختن، بسیاری از این مواد به‌صورت گازها و ترکیبات شیمیایی مختلف وارد محیط می‌شوند. بنزین نامرغوب از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا است و همین امر موجب شده تا بعضی کشور‌ها قوانین بسیار سختگیرانه‌ای درخصوص میزان آلاینده‌ها و کیفیت و مشخصات بنزین تولیدی وضع کنند.

وی ادامه داد: به همین منظور استاندارد‌هایی برای میزان آلاینده‌های موجود در سوخت وسایل نقلیه وضع شده که طی آن باید تمام تجهیزات جایگاه سوخت به آن مجهز باشند که نخستین استاندارد وضع‌شده توسط اتحادیه اروپا استاندارد یورو 1 (Euro 1) در سال 1993 میلادی و جدیدترین آن، استاندارد یورو Euro 6 در سال 2019 میلادی است.

شناسه خبر 58064