نگرانی از افزایش افسردگی
لزوم جبران خسارتهای دو سال قرنطینه دانشآموزان
سپهرغرب، گروه متن زندگی: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به مقالات واصله به همایش ملی «آسیب شناسی و مداخلات روانشناختی و اجتماعی کرونا و پساکرونا» گفت: دادههای عینی سازمان و مقالات واصله به این همایش نشان میدهد اختلال استرس، اضطراب، وسواس و حتی در برخی شهرها خودکشی که کاهش سن آن برایمان نگرانکننده است و نیز از همه مهمتر اختلال افسردگی در قیاس با سال 98 افزایش داشته که در نهایت میتواند منجر به افزایش آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق و سایر ناسازگاریها شود.
محمد حاتمی با بیان اینکه ارزیابی ما از سلامت روان در دوران پسا کرونا ارزیابی خوبی نیست، درباره وضعیت سلامت روان مردم اظهار کرد: اولین همایش ملی آسیب شناسی و مداخلات روان شناختی و اجتماعی کرونا و پساکرونا با حمایت قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا 10 و 11 شهریور سال جاری برگزار میشود که در این راستا حدود 350 مقاله به دست ما رسیده است که بر اساس مقالات واصله به این همایش و نیز دادههای عینی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور میتوان گفت در سطح کلان امنیت روان مردم به مخاطره افتاده است که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.
وی با اشاره به همایش یاد شده ادامه داد: با کمک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا وزارت کشور در تلاش هستیم نهایتا این همایش به تدوین یک سند برسد. سندی که بتواند به سهم بخشی تمام ارگانهای حکومت در جهت مقابله با عوارض روانی اجتماعی کرونا در دوران پسا کرونا بیانجامد.
به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، به طور معمول روزانه 150 هزار مشاوره در کشور انجام میشود و این آمار در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.
حاتمی با یادآوری اینکه بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان در کشور ما پس از پاندمی کووید 19، مدارس نخستین فضاهایی بودند که به صورت حضوری تعطیل شدند، تصریح کرد: طی دو سال قرنطینه دانشآموزان که بخشی از آنها در سن نوجوانی و تحول و رشد قرار داشتند درون خانه تنها با والدین خود در تعامل بودند و اینگونه با دوری از نقش پذیری اجتماعی و فعالیت اجتماعی، در رشد اجتماعی و شناختی آنها عقب افتادگیهایی ایجاد شد.
وی معتقد است که برای داشتن شخصیت و رفتار سالم باید هویت افراد در دوران نوجوانی به درستی شکل گرفته باشد و با توجه به دو سال قرنطینه و دوری نوجوانان از آموزش حضوری، وضعیت دانشآموزان از بعد هویتی نیاز به بررسی دارد.
به گفته حاتمی، برای جلوگیری از تاخیر در شکل گیری هویت نوجوانان باید مدارس و والدین به سوالات دانشآموزان پیرامون هویت یابی خود پاسخ دهند.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین عنوان کرد که در حال حاضر خانوادهها بیشترین مراجعان روانشناسان هستند که از بهم خوردن روابط والدین با کودکان و نوجوانان گلهمنداند و این امر نشان میدهد وزارت آموزش و پرورش باید برای جبران آسیبهای روانی ناشی از دو سال قرنطینه دانشآموزان نظیر افت تحصیلی، بیقراری و پرخاشگری برنامه داشته باشد.
حاتمی تاکید کرد: در شرایط کنونی باید بخشی از وقت دانشآموزان صرف آموزش مهارتهای زندگی و جبران خسران آن دو سال قرنطینه شود. دانشآموزان باید غربالگری روانشناختی شوند و هر دانشآموز شناسنانه سلامت روان داشته باشد تا این شناسنامه به ما بگوید وضعیت روانشناختی دانشآموز چگونه است. در این راستا پیشنهاد میکنیم آموزش و پرورش کلیه معلمین و والدین را تحت آموزشهایی که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تعیین میکند قرار دهد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه در حال حاضر شاهد "گسست نسلی" بین والدین و نوجوانان هستیم، توصیه کرد: والدین باید خواستههای خود را متناسب با توانمندیهای دانشآموزان تنظیم کنند در غیر این صورت فرزندان از والدین فاصله میگیرند.
شناسه خبر 58167