شناسه خبر:58428
1401/5/11 08:40:38

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: قرارگاه استانی پیشگیری از سرقت در کردستان تشکیل می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کردستان با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، اظهار کرد: عمده‌ترین فلسفه قیام امام حسین (ع) اصلاح امت و خدمت به مردم بود و به جرأت می‌توان گفت که حتی غیرمسلمانان هم وامدار نهضت اباعبدالله هستند.

وی امنیت و احساس امنیت را دو مقوله بسیار مهم و حیاتی عنوان و تأکید کرد: وقتی در جامعه سرقتی رخ می‌دهد فقط امنیت زیر سؤال نمی‌رود بلکه احساس امنیت‌ مردم نیز مخدوش می‌شود و علاوه بر خسارات مالی دچار تالمات روحی نیز می‌شوند و از این رو یکی از انتظارات به حق مردم از حاکمیت پیشگیری، برخورد و مقابله جدی با بزه سرقت است.

وی افزود: مسئولیت دستگاه قضائی در قالب شورای پیشگیری از وقوع جرم در دو حوزه تعریف می‌شود که در وهله اول وظایفی که مشخصاً متوجه دستگاه قضائی است به‌عنوان مثال در خصوص سرقت انجام تحقیقات جامع و کامل و صدور قرار متناسب در دادسرا و صدور حکم متناسب (با لحاظ قواعد تعدد و تکرار جرم) در دادگاه و همچنین اجرای دقیق حکم و خودداری از اعطای تسهیلات رفاهی و قانونی به سارقان حرفه‌ای و سابقه دار از وظایف خاص دستگاه قضاست.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان تأکید کرد: وظیفه دوم دستگاه قضا نظارت جدی بر انجام وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی در حوزه پیشگیری از سرقت است.

حسینی آمار سرقت را از حیث وقوع در استان کردستان در قیاس با آمار کشوری پایین توصیف کرد و اظهار کرد: بحث ساختمان‌های نیمه‌کاره، مخروبه و متروکه در استان سریعا باید تعیین تکلیف شود و گشت رضویون باید فعال‌تر شود.

وی از تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمین حرفه‌ای و سابقه‌دار در دادسرای استان خبر داد و گفت: کمیته فرعی مقابله با سرقت در مرکز استان و شهرستان‌ها و قرارگاه استانی پیشگیری از سرقت نیز تشکیل شده است.

وی افزود: با توجه به آمار سرقت‌های اتومبیل به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل آن عدم وجود پارکینگ در اماکن مسکونی و تجاری است که در این حوزه وظیفه شهرداری و کمیسیون‌های ماده 100 است که بدون اغماض و لحاظ مسائل و مصالح مالی با متخلفان برخورد نمایند.

رئیس‌کل دادگستری کردستان اذعان کرد: در حوزه سرقت از مدارس وظیفه آموزش و پرورش تقویت تمهیدات حفاظتی مدارس است که باید دادستان‌های استان از باب حقوق عامه بر این امر نظارت نمایند و با توجه به اینکه بسیاری از سرقت‌های خرد توسط معتادین متجاهر انجام می‌شود وظیفه استانداری و اداره بهزیستی است که با استفاده از منابع مالی مربوطه و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین در ایجاد کمپ ماده 16 در استان تسریع نموده و دبیر شورا نیز بر این امر نظارت نمایند.

حسینی افزود: در حوزه سرقت دریچه و منهول‌های فاضلاب هم وظیفه شرکت آب و فاظلاب استان این است که با فوریت نسبت به تعویض دریچه‌های موجود و جایگزین نمودن دریچه‌های سرقت شده اقدام نماید و دادستان مرکز استان از باب حقوق عامه با تعیین ضرب‌الاجل بر این امر نظارت جدی نمایند.

وی نقش صداوسیما و رسانه‌های جمعی و فضای مجازی در آگاه‌سازی مردم در تقویت تمهیدات حفاظتی از اماکن مسکونی و تجاری را مؤثر و قابل توجه دانست و تأکید کرد: مصوبات این شورا توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، دادستان‌های مرکز استان و شهرستان‌ها تا حصول نتیجه مطلوب باید پیگیری و اجرایی شود.

همچنین محمد جباری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان در این جلسه اظهار کرد: متأسفانه بخش عمده‌ای از سرقت‌های سنندج در مناطق خاصی از شهر رخ می‌دهد که ضروری است تا در این نواحی کلانتری‌ها فعال‌تر شوند و از لحاظ نیروی انسانی تقویت شوند.

شناسه خبر 58428