شناسه خبر:59092
1401/5/31 09:24:19
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به کرمانشاه مطرح کرد:

بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه، از بیمارستان‌های فوق‌العاده در کشور

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه یکی از بیمارستان‌های فوق‌العاده در کشور است و نمونه آن در ایران کمتر وجود دارد، اما بهره‌وری ما کم است. با وجود حدود یک‌هزار بیمارستان در کشور، 150 هزار تخت و 600 هزار از کارکنان، بهره‌وری 25 درصد است.

«بهرام عین‌الهی» صبح روز پنجشنبه با استقبال «بهمن امیری‌مقدم» استاندار، جمعی از نمایندگان، رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی وارد کرمانشاه شد و در نشست بررسی مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان شرکت کرد.

   برای مقابله با گرمازدگی زائران اربعین پیش‌بینی‌ لازم شده است

وی در این نشست گفت: به تعداد کافی پایگاه‌های اورژانس در مرز ایران برای زائران اربعین وجود دارد و نگرانی در این زمینه نداریم و پیش‌بینی‌های لازم هم برای مقابله با گرمازدگی زائران شده است.

این مقام مسئول افزود: پشتیبانی در سمت عراق هم به هلال‌احمر واگذار شده است و آمادگی هرگونه کمک به این نیروها را داریم.

وی اظهار کرد: در رابطه با پیاده‌روی اربعین در کرمانشاه خوشبختانه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و نگرانی اصلی ما بحث گرمازدگی است و یکی از نکته‌هایی که زائرین باید مد نظر قرار دهند این است که روزها حرکت نکنند.

وزیر بهداشت گفت: زائرین باید راه رفتن را تمرین کنند و آمادگی لازم برای این پیاده‌روی را داشته باشند. یکی از مشکلات ما در اربعین افرادی هستند که بدون تمرین می‌خواهند راهپیمایی را انجام دهند، اما به‌دلیل آماده نبودن بدن، نمی‌توانند.

   کمبود انسولین قلمی تا پایان سال جاری رفع می‌شود

وی در ادامه افزود: در بحث انسولین از ابتدای شروع به کار دولت هدف‌گذاری در این زمینه انجام شد. درتلاشیم به سمت خودکفایی پیش برویم و برنامه‌ریزی را با توجه به تهدیدات و تحریم‌هایی که وجود دارد به‌گونه‌ای انجام دهیم که مردم دچار تهدیدات دارویی نشوند.

عین‌الهی گفت: با طرح دارویار و حمایت از تولیدات داخلی درتلاشیم به سمتی پیش برویم که نه‌تنها کمبود دارو رفع شود، بلکه به کشورهای دیگر نیز دارو صادر کنیم. کشورهای منطقه همه نیازمند به دارو هستند و با کمی توجه بیشتر می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: بیماری دیابت به‌دلیل سبک زندگی مردم مانند ورزش نکردن و رعایت نکردن رژیم غذایی شیوع بالایی دارد. یکی از مشکلات این بیماران تهیه انسولین است و در بعضی مقاطع زمانی تا 1.5 میلیون واحد کمبود انسولین داشتیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: تا پایان سال جاری تولید انسولین قلمی را به مقداری انجام می‌دهیم که نه‌تنها بتوانیم مصرف خود را تأمین کنیم، که صادرات هم داشته باشیم.

   آبله میمون به شکل همه‌گیری مانند کرونا نیست

وی همچنین با بیان اینکه در کشور تا به امروز فقط یک مورد از ابتلا به آبله میمون در خوزستان گزارش شده است، گفت: آبله میمون به شکل همه‌گیری مانند کرونا نیست و مرگ‌ومیر چندانی ندارد، مگر فرد مبتلا بیماری زمینه‌ای داشته باشد.

عین‌الهی افزود: آبله میمون علائمی مثل سرماخوردگی، خستگی و تب دارد و شاخصه این بیماری تاول‌های روی پوست است. تا مرحله ایجاد تاول‌ها این بیماری مسری نیست و نگران این بیماری نیستیم، در دنیا هم شیوع بالایی ندارد.

وزیر بهداشت همچنین گفت: در کرمانشاه پیوست‌های فرهنگی برای ما مهم است، کرمانشاه مهد فرهنگ بوده و بایستی در این زمینه برنامه داشت.

عین‌الهی افزود: دانشگاه‌های ما برای کسانی که بیگانه با فرهنگ انقلاب باشند، جایی ندارد. در عین اینکه احترام برای علم و دانشگاه قائلیم، اما فرهنگ نیز مهم است و این فرهنگ بوده که جامعه آینده را می‌سازد.

وی اظهار کرد: با وجود اساتید باتجربه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از دانشگاه‌های ممتاز کشور است. بسیاری از مشکلات کشور را دانشگاه‌ها باید حل کنند و فلسفه دانشگاه رفع نیازهای مردم است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه توان بالقوه کشور بالا است اما از این توان استفاده نمی‌کنیم، ادامه داد: بهترین دانشمندان داروسازی در کشور وجود دارند و قطعاً کمبودهای دارویی به‌دلیل مشکلات مدیریتی است؛ ایران می‌تواند در تمام اقلام دارویی صادرکننده باشد.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح دارویار مشکلات مربوط به تولیدکنندگان حل شده و کمبودهای دارویی تا دو سه ماه آینده برطرف خواهد شد، اما این کافی نیست و انتظار داریم دانشگاه‌ها وارد این موضوع شوند.

عین‌الهی با بیان اینکه مصرف منطقی دارو در هر نسخه 1.5 قلم است، گفت: در کشور ما دو برابر حد معمول دارو تجویز می‌شود و سه قلم دارو در هر نسخه است؛ باید تلاش کنیم این عدد را به حد نرمال خود برسانیم.

وی همچنین ابراز کرد: بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه یکی از بیمارستان‌های فوق‌العاده در کشور است و نمونه آن در کشور کمتر وجود دارد، اما بهره‌وری ما کم است. با وجود حدود یک‌هزار بیمارستان در کشور، 150 هزار تخت و 600 هزار از کارکنان، بهره‌وری 25 درصد است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان سخنان خود گفت: از رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دکتر محمدی، برادر دانشمندم که از اساتید برجسته کشور هستند و این مسئولیت و این مشکلات را پذیرفتند و در این عرصه وارد شدند، تشکر می‌کنم. وی انصافاً در این قضیه و در راستای رشد و پیشرفت حوزه بهداشت و سلامت استان توان و وقت بسیاری را صرف می‌کند. امیدوارم با حضور ایشان بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و درمان در استان کرمانشاه برطرف شود.

استاندار کرمانشاه نیز خواهان کمک وزارت بهداشت به توسعه گردشگری سلامت و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز این حوزه در استان شد و گفت: کرمانشاه مرکزیت غرب کشور را دارد و به استان‌های هم‌جوار خدمات مختلف ازجمله در بخش سلامت ارائه می‌دهد.

بهمن امیری‌مقدم افزود: متأسفانه برخی از پزشکان به سمت تخصص‌های درآمدزا گرایش دارند و این موضوع با سیاست‌های عدالت‌محورانه و مردمی وزارت بهداشت همخوانی ندارد و وزارتخانه باید به فکر حل این مشکل باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: کرمانشاه روزگاری مرکز پنج استان بوده، اما امروز در بسیاری از شاخص‌ها شرایط مطلوبی ندارد و وزارت بهداشت باید برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها کمک کند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: برخی از شرکت‌های داروسازی استان، از توانایی تولید و تأمین دارو با بهترین کیفیت در شرایط تحریم برخوردار هستند و باید توسط وزارت بهداشت حمایت شوند.

وی مرزهای مبادلاتی کرمانشاه را ظرفیتی برای واردات دارو در شرایط تحریم خواند و گفت: می‌توان کمبود برخی اقلام دارویی ضروری مردم مانند سرم را با استفاده از ظرفیت مرزهای استان به شکل کنترل‌شده تأمین کرد.

امیری‌مقدم همچنین عنوان کرد: متأسفانه گردشگرانی که برای درمان از طریق مرزهای استان وارد کرمانشاه می‌شوند، راهی دیگر استان‌ها می‌شوند که وزارت بهداشت باید با کمک دانشگاه علوم پزشکی بستری را فراهم کند که در همین استان درمان شوند.

وی به مصوبات سفر رئیس‌جمهور در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه یک‌هزار میلیاردتومان برای پروژه‌های حوزه درمان استان اختصاص یافته که می‌تواند تحول چشمگیری در این حوزه ایجاد کند.

مدیر ارشد استان در ادامه سخنانش خواهان کمک وزارت بهداشت در زمینه طرح‌هایی مانند نوسازی بیمارستان‌های هرسین و کنگاور، توسعه مرکز اورژانس بیمارستان محمد کرمانشاهی، تهیه سی‌تی‌اسکن بیمارستان گیلانغرب و تأمین نیروی متخصص پزشکی برای مراکز درمانی شهرستان‌ها شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان و با پیگیری استاندار، یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه بهداشت و درمان مصوب شد.

«قباد محمدی» افزود: امیدواریم با تخصیص این اعتبار پروژه‌هایی که راه‌اندازی آن‌ها سال‌ها آرزوی مردم کرمانشاه بوده و بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و درمان، مرتفع شود.

وی اظهار کرد: با اجرای پروژه‌های بیمارستانی در شهرهای روانسر و دالاهو، تمام شهرستان‌های استان کرمانشاه صاحب بیمارستان می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون توجه بسیار خوبی به پروژه‌های حوزه سلامت استان شده است و بسیاری از این طرح‌ها ازجمله اورژانس بیمارستانی، بیمارستان سرطان، خوابگاه 400 نفره دانشجویی و 500 تخت بیمارستانی تا دو سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: همچنین اجرای پروژه‌های بیمارستانی در مناطق محروم از دیگر مواردی است که در این سفر مورد توجه قرار گرفت و با اجرای این طرح‌ها در محروم‌ترین مناطق استان بیمارستان خواهیم داشت.

محمدی عنوان کرد: کرمانشاه مرکز درمان غرب کشور محسوب می‌شود و تعداد بسیاری از بیماران بستری در بیمارستان‌های آن از استان‌های هم‌جوار هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در زمینه‌های مختلف ازجمله آموزش، پژوهش، فناوری و بهداشت از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در راستای اقدامات انجام‌شده در مقابله با کرونا بسیار خوب عمل شده و در واکسیناسیون نیز جزء استان‌های با درصد بالا هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: خوشبختانه واکسیناسیون باعث شد سطح ایمنی مردم در این اوج شیوع بالا باشد و پوشش خوب واکسیناسیون باعث نجات جان بسیاری از هم‌وطنان شد.

وی یادآور شد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، شاهد اقدامات خوبی در حوزه واکسیناسیون گسترده در سراسر کشور بوده‌ایم.

سفر به شهرستان‌های صحنه، هرسین و کنگاور و بازدید از بیمارستان‌های این شبکه‌ها و همچنین نشست با جمعی از نمایندگان و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه برای بررسی وضعیت بهداشت و درمان استان، از اهداف سفر یک‌روزه وزیر بهداشت به استان کرمانشاه بود.

شناسه خبر 59092