شناسه خبر:59127
1401/6/1 07:36:42

سپهرغرب، گروه خبر: کشاورزان قروه‌ای می‌گویند: قرار بود وجه خرید تضمینی گندم ظرف 24 ساعت پس از تحویل محصول، به کشاورزان پرداخت شود اما الآن پس از حدود یک ماه از تحویل محصول، پرداخت‌ها به صورت قطره‌چکانی است.

کشاورزان قروه‌ای می‌گویند: قرار بود وجه خرید تضمینی گندم ظرف 24 ساعت پس از تحویل محصول، به کشاورزان پرداخت شود اما الآن پس از حدود یک ماه از تحویل محصول، پرداخت‌ها به‌طور قطره‌چکانی است.

کشاورزانی که مدعی هستند برای کشت این محصول بدهکار تراکتور و کمباین یا بانک‌ها هستند که این شرایط آن‌ها در مضیقه و تنگنا قرار داده است.

نکته حائز اهمیت این مهم است که این خلف وعده از سوی نهادهای دولتی و تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران در آینده موجب می‌شود که قاطبه کشاورزان برای تأمین نیاز خود، حاصل دسترنج خود را حتی پایین‌تر از قیمت خرید تضمینی به سودجویان و دلالان واگذار کنند که ماحصل این امر صرفاً کوچکتر شدن صنعت کشاورزی و اضمحلال آن و گسترش دلالی و نفوذ روزافزون آن‌ها را بر کشاورزان به همراه خواهد داشت.

گندمکاران این منطقه مدام به مسئولان مربوطه و بانک کشاورزی مراجعه می‌کنند ولی تاکنون پول کامل خود را بابت فروش گندم از دولت دریافت نکرده‌اند.

مدیرکل غله استان کردستان برای پیگیری درخواست کشاورزان قول مساعد داده که بخش قابل توجهی از مطالبات گندمکاران در روزهای آینده پرداخت شود.

محصول گندم از مهم‌ترین غلات است که قوت غالب مردم جهان به‌شمار می‌رود و به‌عنوان یکی از تولیدات استراتژیک و اساسی کشور و حتی جهان محسوب می‌شود بنابراین خودکفایی در میزان برداشت و تولید این محصول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به این شرایط، کشاورزان با هزار امید محصول گندم خود را به واسطه نرخ خرید تضمینی توسط دولت به مراکز تعیین شده تحویل می‌دهند به این امید که خرید محصول برای آن‌ها تضمین شده اما بعد از گذشت یک ماه هنوز پول آن‌ها به‌طور کامل پرداخت نشده است، در حالی که آن‌ها در فصل کشت دوم قرار دارند و قطعاً برای انجام فعالیت کشاورزی به پول حاصل از فروش گندم خود نیاز دارند.

وزیر جهاد کشاورزی 22 تیرماه و نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در 12 مرداد ماه امسال در مصاحبه‌هایی جداگانه قول مساعد در راستای بهبود شرایط و زمان پرداخت وجه خرید تضمینی گندم دادند.

لازم به ذکر است، پرداخت به موقع بها گندم خریداری شده توسط دولت انگیزه‌ را برای کشت این محصول استراتژیک در سال زراعی جدید توسط کشاورزان افزایش خواهد داد.

قطعاً تسریع در پرداخت وجه خرید تضمینی گندم به کشاورزان هم دولت در خودکفایی این محصول تواناتر خواهد شد و هم کشاورزان از بهبود شرایط خرسند بوده و اعتماد متقابل بین این دو مجموعه برقرار خواهد شد.

97 درصد کشت گندم در قروه برداشت شده است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قروه گفت: 12 هزار و 400 هکتار از اراضی قروه به کشت گندم آبی اختصاص یافته و72 هزار هکتار نیز به‌طور دیم زیر کشت گندم رفته است.

حامد آیینی اظهار کرد: تاکنون 76هزار تن گندم از 97 درصد اراضی زیر کشت گندم در شهرستان قروه برداشت شده است.

به گفته وی پول گندم کشاورزان نهایت تا پایان هفته دولت در کل کشور به طور کامل تسویه خواهد شد.

شناسه خبر 59127