شناسه خبر:59283
1401/6/5 09:44:42

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر عامل شرکت سورنا شیمی زاگرس با اشاره به اینکه عمده فعالیت ما بر پایه تولید اسیدها و نمک‌های پایه فلوئور است، گفت: این شرکت نخستین تولیدکننده این محصولات در ایران به‌شمار می‌رود.

علم شیمی گستره وسیعی دارد، مواد شیمیایی هرکدام دارای خاصیت‌هایی هستند که باعث کاربرد آن‌ها در بخش‌های مختلف می‌شود. گذر زمان و پیشرفت علم باعث بروز نیازهای تازه در زندگی بشر می‌شود و همین امر تلاش برای شناخت دقیق ویژگی‌های مواد شیمیایی و ایجاد خواص جدید در اثر ترکیب این مواد با یکدیگر توسط انسان را دوچندان کرده است.

به‌طور کلی می‌توان گفت مواد شیمیایی بسته به فرآیند و هدفی که برای آن استفاده می‌شوند کاربرد‌های متعددی دارند که دراین‌بین همواره اسیدها در صنایع مختلف از جایگاه خاصی برخوردار بوده و هستند حال آنکه بنا به محدودیت تولید این‌گونه محصولات و نیاز این صنایع به دانش خاصی یقیناً ورود به عرصه با دشواری‌های بسیاری همراه است اما گویی فناوران جوان نهاوندی از چند سال پیش در این حوزه دستی بر آتش داشته‌اند و حتی جز نخستین تولیدکنندگان برخی محصولات بودند که دراین‌بین نام محسن رمضانی به‌عنوان مدیر عامل شرکت سورنا شیمی زاگرس بر تارک این صنعت می‌درخشد.

بر این اساس با توجه اهمیت موضوع برآن شدیم تا گفت‌وگویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر عامل شرکت سورنا شیمی زاگرس با اشاره به عضویت این شرکت در پارک علم و فناوری استان همدان و مرکز نوآوری شهرستان نهاوند، گفت: عمده فعالیت ما بر پایه تولید اسیدها و نمک‌های پایه فلوئور است.

رمضانی با اشاره به عناوین تعدادی از محصولات تولیدی این شرکت ابراز کرد: اسید هگزافلوئوروسیلیسیک، اسید هگزافلوئوروتیتانیک، فلوبورات مس Cu(BF4)2، فلوبورات سرب، اسید فلوبوریک HBF4، دی پتاسیم هگزافلوئورو تیتانات ازجمله محصولات ماست.

وی با اشاره به عضویت این شرکت در گروه تولیدی به بنام شرکت صنعتی شادرام شیمی در کرمانشاه اذعان کرد: اغلب محصولات ما برای نخستین‌بار است که در ایران تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حال حاضر مشغول فعالیت بوده و حتی در عرصه صادرات محصول نیز ورودی جدی داشته‌ایم، اظهار کرد: به کشورهایی همچون چین، ارمنستان، سوریه، ترکیه، آذربایجان محصول تولیدی این شرکت دانش‌بنیان صادر می‌شود.

مدیر عامل شرکت سورنا شیمی زاگرس با اشاره به اینکه در حال حاضر صنایع دفاع و شرکت خودروسازی سایپا ازجمله مشتری‌های مطرح داخلی ما هستند، ابراز کرد: این شرکت فعالیت خود را در سال 1395 با همکاری گروه تولیدی شادرام شیمی با محوریت تولید اسید هگزافلوئوروسیلیسیک آغاز کرد اما فعالیت رسمی و ثبت رسمی آن به سال 98 بازمی‌گردد.

رمضانی با تأکید بر اینکه از همان ابتدا پایبندی به کیفیت سرلوحه فعالیت این شرکت قرار گرفت اظهار کرد: همانطور که پیشتر عنوان شد این مجموعه هم‌اینک با تولید اسیدها و نمک‌های تخصصی بر پایه فلوئور گامی مؤثر در کاهش واردات این مواد برداشته است.

وی با اشاره به اینکه تکیه بر علم روز و راه‌اندازی خطوط تولید بر پایه جدیدترین و به‌روزترین متد روز دنیا و همچنین ثبت اختراع برای تعدادی از روش‌های تولید نشان از عزم ما برای حرکت به سمت آینده‌ای روشن دارد افزود: آنچه مسلم است اینکه نمونه خارجی تا قبل از تولید محصول در بازار موجود بود اما ازآنجاکه به لحاظ قیمتی خرید محصول داخلی به دلیل کاهش قیمت 100 درصد مقرون‌ به‌صرفه‌تر بود توانستیم بازار را به دست بگیریم.

مدیر عامل شرکت سورنا شیمی زاگرس افزود: علاوه بر این به لحاظ کیفی نیز محصولات داخلی از کیفیت محصول مشابه خارجی برخوردار بودده و حتی در مواردی کیفیت بهتری دارد به‌طوری‌که حداکثر خلوص اسید‌سیتریک‌چینی 45 درصد اما این میزان در تولیدات ما حداقل 50 درصد است.

رمضانی با تأکید بر اینکه دیگر مزیت اصلی فعالیت این شرکت تولید فوق‌العاده سریع است، ابراز کرد: اگر بخواهیم نمونه چینی این محصول را ثبت سفارش کنید چیزی حدود دو تا 6 ماه به طول می‌انجامد اما در صورت ثبت سفارش خرید از شرکت ما محصول بنا به میزان سفارش حداکثر طی یکی دو روز تحویل مشتری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید محصولات این شرکت روزانه به پنج تن می‌رسد که می‌توان این میزان تولید را بنا به نیاز کشور و رقابت در بازارهای جهانی یک امتیاز مثبت قلمداد کرد، گفت: مزیت بعدی فعالیت ما امکان سفارش‌سازی محصول بر حسب نیاز مشتری است.

این صنعتگر همدانی در تشریح مسئله سفارش‌سازی محصول اذعان کرد: این امکان وجود دارد که بر حسب خواست مشتری میزان خلوص محصول را تغییر دهیم به‌عنوان مثال در حال حاضر در یک سفارش صادراتی کشور ارمنستان میزان خلوص اسیدسیتریک 28 درصدی را درخواست کرده است.

رمضانی با بیان اینکه اخیراً گروه صنعتی شادرام شیمی به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان سطح یک و داشتن چندین ثبت اختراع به‌دنبال افزایش ظرفیت تولید است، تصریح کرد: این افزایش ظرفیت تولید در فعالیت ما و افزایش تولید محصول به‌عنوان زیرمجموعه تأثیر مثبتی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این شرکت طبق چشم‌اندازی که تعریف کرده طی چند سال آتی قرار است به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی در کشور بدل شود افزود: در خصوص چگونگی ورود به عرصه تولید باید بگویم بنده دارای تخصص در رشته شیمی هستم پس از قبل با این فضا آشنایی داشتم حال آنکه در سال 95 آشنایی ما با مدیر شرکت شادرام شیمی برای ورود به این عرصه و رایزنی با آن‌ها در عرصه نیاز کشور به تولید اسیدهایی با پایه فلوئور جرقه‌ای اصلی بود.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های انجام‌شده خط تولید این محصولات را راه‌اندازی کرده و طی این سال‌ها فعالیتمان را نیز گسترش دادیم به‌نحوی‌که در بدو امر میزان تولید محصول 200 لیتر بود اما در حال حاضر میزان تولید روزانه ما به پنج تن می‌‌رسد.

مدیر عامل شرکت سورنا در پاسخ به اینکه آیا واحد تولید در شهرستان نهاوند دایر شده؟ گفت: دفتر و مرکزی نوآوری شرکت در نهاوند است اما نشد که واحد تولیدی را در این شهرستان دایر کنیم پس در حال حاضر کارخانه در کرمانشاه است.

رمضانی در خصوص چرایی عدم دایر کردن کارخانه در نهاوند و حتی در دیگر شهرستان‌های استان ابراز کرد: نخستین مسئله به کمبود امکانات شهرستان نهاوند در مرکز استان به لحاظ زیرساختی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ازآنجایی‌که واحد ما تولیدکننده مواد شیمیایی است یقیناً به لحاظ زیست‌محیطی آلودگی‌هایی به همراه دارد به‌طوری‌که نشتی بخار و مایع در این قبیل واحدها اتفاق می‌افتد بنابراین در بازدیدی که از زمین‌های شهرک صنعتی نهاوند داشتیم این اراضی همگی در روبه‌روی واحدهای تولید مواد غذایی قرار داشت پس با رایزنی که با سازمان محیط زیست داشتیم عنوان کردند ممکن است بتوانید واحد را در این شهرک دایر کنید اما یقیناً به لحاظ آلودگی دچار مشکل خواهید شد.

وی ضمن بیان اینکه یکی از دلایل اصلی دیده نشدن این صنعت در شهرستان نهاوند به همین موضوع بازمی‌گردد که با وجود پیگیری‌ها امکان استقرار این واحد در شهرستان فراهم نشد، در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دایر کردن واحد تولیدی در دیگر شهرک‌های صنعتی استان وجود نداشت؟ گفت: ازآنجاکه گروه صنعتی شادرام شیمی در کرمانشاه به‌دنبال جذب واحدهای زیرمجموعه خود به کرمانشاه است تصمیم بر این شد که فعالیت خود را در این استان ادامه دهیم.

این تولیدکننده در خصوص تعداد اشتغال ایجادشده در این واحد تولیدی گفت: ازآنجاکه بخش اعظمی از فعالیت ما توسط ماشین‌آلات انجام می‌شود در حال حاضر این شرکت به‌صورت مستقیم توانسته برای هشت نفر اشتغال ایجاد کند.

رمضانی در خصوص چگونگی بازاریابی در عرصه صادرات، گفت: به‌دلیل آنکه ورود به عرصه صادرات به‌طور مستقیم نیازمند داشتن کارت بازرگانی است و این کار روند بروکراسی طولانی و شرایط خاصی دارد پس ترجیح دادیم که این مهم را از طریق شرکت بازرگانی دنبال کنیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گویا قرار نیست شهرستان نهاوند حتی با وجود فناوران جوان و توانمندی که قادرند از علم خود ثروت بیافریند نیز بهره‌مند شود به‌گونه‌ای که شرکت دانش‌بنیان ما در این شهرستان دایر شده اما امروز آنچه تولید می‌کند توسط یک گروه صنعتی قوی در کرمانشاه به فروش می‌رسد حال آنکه انتظار می‌رود در شهرستان‌های محرومی همچون نهاوند حداقل زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولیدکنندگان با اتخاذ تدابیر لازم فراهم شود تا یک تولیدکننده بتواند در زاد‌بوم خود دست به تولید بزند که البته این مهم نافی فعالیت ستودنی تولیدکننده عنوان شده در دیگر استان‌ها به‌عنوان یک فناور نیست اما چه‌بهتر که این شرکت می‌توانست در نهاوند نیز خط تولید اصلی خود را دایر کرده و در استان‌های همجوار با ایجاد واحدهای زیرمجموعه در خدمت دیگر صنایع بود.

شناسه خبر 59283