شناسه خبر:59765
1401/6/16 08:53:43

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: با اقدامات خوب مسئولان و همکاری کشاورزان و اهالی روستا، رودخانه سیمین به‌عنوان یکی از سرشاخه‌های رودخانه آبشینه در بالادست سد اکباتان، روز دوشنبه بازگشایی شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، محمد ضروری شامگاه دوشنبه در هفدهمین نشست اعضای شورای آب استان همدان افزود: به‌منظور هدایت آب به سد اکباتان، رودخانه‌های بالادست درحال بازگشایی هستند و به‌زودی نیز آب رودخانه روستای اِبِرو به سد اکباتان هدایت می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته رودخانه سیمین درحال حاضر 150 لیتر در ثانیه آب را به پشت سد اکباتان منتقل می‌کند.

ضروری خاطرنشان کرد: آب این رودخانه هم‌اکنون به سد اکباتان رسیده است و احتمال دارد به‌دلیل کدر بودن، در روزهای نخست نتوانیم از آن برداشت کنیم.

وی ادامه داد: تلاش داریم به‌زودی بند رودخانه روستای یلفان را نیز به سد اکباتان هدایت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: لوله‌گذاری خط 16 کیلومتری گذرگاه آب‌رسانی به همدان نیز تکمیل و آماده تست شده است.

وی افزود: تا به امروز 82 حلقه چاه کشاورزی برای تأمین آب همدان شناسایی شده است که 42 حلقه در شهرستان همدان، 31 حلقه در شهرستان بهار و 9 حلقه در شهرستان کبودراهنگ قرار دارد.

ضروری ادامه داد: این تعداد چاه روی کاغذ، توانایی تأمین یک‌هزار و 270 لیتر آب در ثانیه را دارد.

وی با اشاره به اینکه برای انتقال آب این چاه‌ها به همدان ظرفیت شبکه باید توانایی انتقال را داشته باشد، اظهار کرد: درحال حاضر 275 لیتر از کبودراهنگ، 123 لیتر از همدان و 181 لیتر در ثانیه نیز از بهار و درمجموع 578 لیتر در ثانیه از طریق چاه‌های کشاورزی وارد شبکه آب‌رسانی همدان می‌شود.

شناسه خبر 59765