شناسه خبر:59771
1401/6/16 09:30:37

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: برداشت سیب‌ زمینی شهرستان بهار در مراحل پایانی خود بوده و تاکنون 80 تا 90 درصد محصول سیب‌ زمینی از سطح مزارع این شهرستان برداشت شده است.

عبدالحسین اکبری با اشاره به اینکه صددرصد مزارع سیب‌ زمینی شهرستان بهار به سیستم‌ آبیاری قطره‌ای مجهز هستند، تصریح کرد: کشت سیب‌ زمینی شهرستان بهار بیشتر از نوع تابستانه بوده که در اوایل اسفندماه کشت و در تیرماه برداشت آن آغاز می‌شود و طی این مدت کشت تا برداشت در سه ماه اسفند، فرودین و نیمه اردیبهشت‌ از طریق نزولات آسمانی و بارندگی، آبیاری آن انجام می‌گیرد و آب چندانی نیاز ندارد.
وی سطح زیر کشت امسال سیب‌ زمینی شهرستان را پنج هزار و 700 هکتار برشمرد و افزود: شهرستان بهار رتبه نخست تولید سیب‌ زمینی در استان را دارد و محصول تولیدشده علاوه‌بر استفاده و مصرف استان همدان، به سایر استان‌های کشور هم ارسال می‌شود؛ ضمن اینکه در سنوات گذشته با توجه به قیمت پایین‌تر سیب‌ زمینی و عدم‌ کشش بازار کشور، محصول سیب‌ زمینی شهرستان بهار به کشورهای افغانستان و عراق هم صادر می‌شد.
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت تنها یک واحد صنایع تبدیلی سیب‌ زمینی در شهرستان بهار به‌نام الوندنشاسته، خاطرنشان کرد: درحال حاضر دو واحد صنایع تبدیلی در حوزه سیب‌ زمینی شهرستان توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دست احداث است.
اکبری بیان کرد: از این دو واحد صنایع تبدیلی در دست احداث یکی از واحدها دارای پیشرفت فیزیکی 50 تا 60 درصد بوده و واحد دیگر مراحل کسب مجوز آن انجام گرفته و در شرف معرفی به بانک به‌منظور دریافت تسهیلات بانکی برای احداث طرح خود است.
وی یادآور شد: درحال حاضر تنها صنایع تبدیلی درحال فعالیت شهرستان پاسخگوی فرآوری محصول سیب‌ زمینی تولیدشده شهرستان نیست و به‌طور قطع با افتتاح و بهره‌برداری دو واحد صنایع تبدیلی در دست احداث مشکل شهرستان در زمینه فرآوری سیب‌ زمینی مرتفع شده و این دو واحد، فرآوری سیب‌ زمینی کل شهرستان را پوشش خواهند داد.
اکبری تعداد سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار را دو هزار نفر برشمرد و تصریح کرد: درحال حاضر شهرستان بهار دارای 57 انبار سردخانه بالای صفر برای نگهداری محصول سیب‌ زمینی شهرستان با ظرفیت 143 هزار تُن بوده که علاوه‌بر آن تعدادی هم با گرفتن مجوز درحال ساخت هستند.
وی با اشاره به اینکه تعداد انبارها و سردخانه‌های بالای صفر نگهداری سیب‌ زمینی بهار پاسخگوی نیاز شهرستان هست، یادآور شد: با توجه به تابستانه بودن سیب‌ زمینی شهرستان بهار، هرساله 250 هزار تُن از سیب‌ زمینی پاییزه سایر استان‌ها برای نگهداری در انبار سرد و مکانیزه وارد شهرستان می‌شود.

شناسه خبر 59771