شناسه خبر:60082
1401/6/23 08:56:07

سپهرغرب، گروه خبر: در صحن شورای اسلامی شهر همدان بر اینکه آب غیر استاندارد اجازه ورود به شبکه توزیع ندارد، تأکید شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، صدوبیست‌ودومین جلسه صحن شورای اسلامی شهر همدان درخصوص بررسی کیفیت آب شرب شهر همدان و نارضایتی مردم از این موضوع با حضور معاون فنی مرکز بهداشت استان، رئیس مرکز بهداشت شهرستان و اعضای پارلمان شهر همدان برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان: ضرورت اطلاع‌رسانی لازم درخصوص مصرف آب

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری اربعین حسینی، با اشاره به بحران آب و مشکلات آن در همدان، گفت: سلامتی مردم خط قرمز است و با کوچک‌ترین مشکل آلودگی آب، همه ما مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

محمود مسگریان افزود: اعضای شورای اسلامی شهر همدان براساس وظیفه ذاتی خود نظارت بر بهداشت محیط و سلامت مردم را برعهده دارد و انتظار می‌رود مسئولین در مورد سلامت آب شرب با مردم صادق باشند.

مسگریان با اشاره به تأمین آب شرب و مصرفی مردم از چاه‌های مناطق مختلف شهرستان همدان، یادآور شد: لازم است درخصوص نحوه مصرف و رعایت بهداشت اطلاع‌رسانی‌ها به‌صورت دقیق صورت پذیرد و این وظیفه مرکز بهداشت استان است.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی و هشدار‌های لازم درخصوص مصرف آب، اظهار کرد: مدیریت شهری همدان آمادگی همکاری با مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تبلیغات محیطی آب و سلامتی را دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: رسیدگی به بهداشت شهر از جهات مختلف جزء مسئولیت‌های ذاتی شورای اسلامی شهر است که بر این اساس با توجه به شرایط ویژه‌ای که در شهر همدان به‌وجود آمده، در زمینه آب و نیز حضور زائران اربعین حسینی لازم است هشدارهای لازم توسط مرکز بهداشت به مردم داده شود.

   شهابی‌نیا: دانشگاه علوم‌پزشکی منبع اطلاع‌رسانی سلامت آب شرب شهر همدان باشد

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به نارضایتی مردم از کیفیت آب شرب، اظهار کرد: ما تجربه بحران کرونا را داریم که تنها منبع اطلاع‌رسانی به مردم، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی بود.

سعید شهابی‌نیا افزود: تمامی مسئولین و دستگاه‌ها از یک مرجع اطلاعات را دریافت می‌کردند، اما درخصوص سلامت آب شرب و اطلاع‌رسانی در مورد کیفیت آن، یک‌صدایی را شاهد نیستیم.

وی اضافه کرد: در زمینه سلامت آب شرب همدان نیز اطلاع‌رسانی باید توسط سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی انجام شود.

   معاون مرکز بهداشت استان همدان: ایستگاه‌های صلواتی از توزیع شربت بپرهیزند

معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان نیز با اعلام اینکه دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت همدان بر تأمین و توزیع آب شرب نظارت دارند، گفت: کنترل و نظارت سلامت آب تنها برای شرایط خاص و کنونی نیست، بلکه این نظارت‌ها همیشه و مستمر صورت می‌پذیرد.

علی عطایی با اشاره به تأمین آب از چاه‌های مناطق مختلف شهر، اظهار کرد: کنترل استانداردهای سلامت آب با حساسیت و سخت‌گیرانه صورت می‌پذیرد.

عطایی با اشاره به مشکلات گوارشی به‌وجودآمده در شهر مریانج، افزود: مشکل آلودگی آب به‌دلیل استفاده شهروندان از آب چاه‌ها بوده و ارتباطی با آب شرب شبکه نداشته است.

وی با بیان اینکه بار میکروبی شبکه آب اکثراً منفی است، یادآور شد: برای کنترل و نظارت آب و توزیع آن توسط تانکر‌های آب‌رسانی حجم زیادی نیرو نیاز بود که چندین تیم از شهرستان‌های استان کمک گرفته شد.

این مقام مسئول همچنین تأکید کرد: ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها با توجه به شرایط بحران آب، از توزیع شربت بپرهیزند و تنها چای توزیع کنند.

وی همچنین ابراز کرد: مردم از آب چاه‌های خانگی برای مصارف غیر شرب استفاده کنند.

   رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان: جوشاندن ایمن‌ترین راه برای مصرف آب سالم است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان هم به ارائه گزارشی از مدیریت، کنترل و نظارت بر آب شرب همدان پرداخت و گفت: از 22 مردادماه سال جاری که مسئله مشکل آب جدی شد، تیم واکنش سریع مرکز بهداشت همدان بلافاصله فعال شد.

علیرضا رستمی‌کیا اضافه کرد: با توجه به اینکه شرکت آبفا به دنبال تأمین آب از چاه‌های نقاط مختلف بود، ما نیز در این راستا وارد شده و بر کنترل کیفی آب در شبکه توزیع نظارت داریم.

وی با بیان اینکه کنترل سلامت آب در سه مرحله انجام می‌شود، افزود: این امر در مبدأ و تانکر‌های آب‌رسان، قرارگاه‌ها و نیز در مرحله توزیع کنترل می‌شود.

رستمی‌کیا اضافه کرد: برای نمونه‌برداری از آب چاه‌ها، 27 مورد چاه به ما معرفی شد که همکاران در آزمایشگاه و معاونت بهداشت در این زمینه وارد شده و نظارت بر کلرسنجی و کدورت آب را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر درایت معاونت بهداشت نبود، اتفاق‌هایی که در شهر مریانج افتاد، در همدان نیز رخ داده و بحران شدیدی به‌وجود می‌آمد.

این مقام مسئول تأکید کرد: به آب غیر استاندارد اجازه ورود به شبکه توزیع داده نمی‌شود و ما تمام توان و تلاش خود را در جهت سلامت مردم شهر گذاشته‌ایم.

وی گفت: توصیه می‌شود حداقل تا زمانی که شرایط بحران آب به ثبات برسد، مردم آب را بجوشانند و این ایمن‌ترین راه برای مصرف آب سالم است.

شناسه خبر 60082