شناسه خبر:60116
1401/6/23 10:06:04
کم‌کاری شرکت توسعه زیرساخت‌های ورزشی رقم زد؛

نقش بر آب شدن پروژه استخر شنای بین‌المللی در همدان

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: پیشرفت 22 درصدی استخر شنای بین‌المللی همدان پس از گذشت 16 سال، بیانگر آن بوده که این رؤیا با کم‌کاری شرکت توسعه زیرساخت‌های ورزشی به معنای واقعی بر باد رفته است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : پروژه استخر شنای بین‌المللی همدان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی است که مصوبه آن مربوط به سفر رهبری در سال 83 بوده و سال 1386 کلنگ آن در ورزشگاه شهیدمفتح به زمین‌ خورده است. پروژه‌ای که با کلنگ‌زنی آن، علاقه نوجوانان و جوانان ورزشکار به رشته شنا هرروز بیشتر و بیشتر شد و مردم هرسال انتظار بهره‌برداری از آن را داشته‌اند، اما بیش از 15 سال است از کلنگ‌زنی این پروژه می‌گذرد و خبری از میزان پیشرفت آن در اخبار و جراید نیست. حال آنکه سال گذشته دبیر هیئت شنا استان، حامد جلیلوند بر ضرورت داشتن استخر شنای اختصاصی برای ورزشکاران تأکید کرد و گفت: این هیئت تکمیل پروژه استخر بین‌المللی را از طریق اداره کل ورزش و جوانان و نیز حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند؛ بر این اساس با توجه به پتانسیل بالای این رشته ورزشی در استان همدان، بر آن شدیم تا در این خصوص گفت‌وگوهایی را با امین رنجبردار، مدیر دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان و نیز حامد جلیلوند، دبیر هیئت شنای استان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دبیر هیئت شنای استان همدان با بیان اینکه سال‌ها است ورزش شنا با موضوع نداشتن استخر و درگیر است و ورزشکاران با این موضوع دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گفت: البته استخرهای خصوصی همکاری لازم را با هیئت و ورزشکاران این رشته داشته‌اند، اما اگر واقعاً بخواهیم به جایگاه واقعی در این ورزش در استان با توجه به سابقه آن برسیم، می‌بایست به عرصه ایجاد پایگاه قهرمانی ورود کنیم؛ حال آنکه شرط اصلی تحقق این مهم، داشتن استخر اختصاصی است.

حامد جلیلوند با تأکید بر اینکه ما از دوره آقای جهانشیر و حتی پیش‌تر از آن از طریق اداره کل ورزش و جوانان پیگیر این مسئله بودیم اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدام مثبتی در این زمینه انجام نشده، گفت: درخصوص استخر شنای بین‌المللی تا آنجا که من اطلاع دارم، عملیات عمرانی آن آغاز شده و تا حد شناژ با صرف هزینه چند میلیارد تومانی، پیش رفته است.

وی با اشاره به اینکه گویا مباحثی همچون بُعد مسافت و جانمایی نادرست آن مطرح بوده زیرا این استخر در مجموعه شهیدمفتح جانمایی شده، افزود: به نظر بنده با توجه به اینکه هرروز شهر درحال گسترش است، یقیناً تا چند سال آتی این مجموعه در دل شهر قرار خواهد گرفت؛ بنابراین مسئله بُعد مسافت را می‌توان با درنظر گرفتن حمل‌ونقل عمومی، مرتفع کرد.

مدیر دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه استخر شنای بین‌المللی همدان توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در مجموعه شهیدمفتح درحال احداث است، گفت: کلنگ این مجموعه در سال 1386 بر زمین زده شده است.

امین رنجبردار با تأکید بر اینکه پروژه در بدو امر قرار بود توسط این شرکت در مجاورت استادیوم 6 هزار نفری همدان ساخته شود اما پس از احداث استادیوم دیگر نتوانستند با مالکان اراضی اطراف آن برای تملک به توافق برسند پس با محدودیت زمین تصمیم بر آن شد تا این استخر دورن مجموعه شهیدمفتح ساخته‌ شود، تشریح کرد: در چند مقطع زمانی از طریق چند پیمانکار خاک‌برداری، پی‌ریزی، اجرای فنداسیون و حتی بخشی از عملیات عمرانی کف کاسه استخر انجام شد، اما متأسفانه با وجود اینکه پروژه همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد از سوی شرکت توسعه زیرساخت ورزشی و درعین‌حال با داشتن اعتبارات خاص در دست اجرا بود، گویا اعتبار لازم از طریق وزراتخانه برای ادامه کار اختصاص نیافت.

رنجبردار با اشاره به اینکه طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی این شرکت تا سال 1390 چیزی حدود پنج میلیارد تومان برای این پروژه از سوی شرکت توسعه هزینه شده است، ابراز کرد: میزان پیشرفت پروژه تا سال 1390 که کارگاه این شرکت برای ساخت استخر فعال بود، 22 درصد است.

وی ادامه داد: از آن سال به بعد برای این پروژه اعتباری از سوی شرکت توسعه درنظر گرفته نشده و نیمه‌کاره رها شده است.

مدیر دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با تأکید بر اینکه متأسفانه درحال حاضر زیرساخت‌های احداث‌شده نیز در معرض عوامل جوی تخریب شده و دیگر کیفیت لازم را ندارد، اظهار کرد: شرکت پیمانکار تا چندسال با تمدید قرارداد، از مجموعه نگهبانی کرده و کارگاه خود را به امید اینکه بتواند با تزریق اعتبار ادامه کار دهد، جمع نکرد؛ اما سال گذشته قرارداد با پیمانکار نیز لغو و تجهیزات کارگاهی از مجموعه خارج شد.

رنجبردار با بیان اینکه طبق آنچه شرکت توسعه زیرساخت‌های ورزشی اعلام کرده چیزی بالغ‌بر 170 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه لازم است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی حاکم بر کشور، چگونگی تأمین این مبلغ خود جای تأمل دارد.

وی با بیان اینکه البته شرکت اعتبار لازم را به‌صورت مستقیم از وزارتخانه می‌گیرد و اطلاعات ما از طریق مکاتبه است که با دفتر این شرکت در تهران داریم، ابراز کرد: تا این لحظه نه اعتبار پیش‌بینی شده و نه تخصیص یافته است و حتی اگر اعتبار برای این پروژه درنظر بگیرند، مجبوریم محدثات انجام‌شده را تخریب و یا بازسازی کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که چرا در سفر ریاست‌جمهوری برای این پروژه خواهان اعتبار نشدید؟ گفت: سیاست و برنامه مطرح‌شده بر تکمیل پروژه‌های با پیشرفت 70 درصد به بالا بود، البته با عنایت و پیگیری اداره کل و دفتر ریاست جمهوری، حتی در برخی شهرستان‌ها پروژه‌های با 40 تا 50 درصد پیشرفت نیز مطرح شدند و همکاری لازم از طریق دولت انجام پذیرفت؛ اما درصد پیشرفت این پروژه آنقدر پایین بود که امکان مطرح شدن آن در سفر ریاست‌جمهوری نیز فراهم نشد.

رنجبردار با بیان اینکه ما هرسال از طریق نمایندگان شهرستان پیگیر این مسئله بوده و به‌عنوان یک مطالبه از وزارت ورزش این پروژه را دنبال می‌کنیم، افزود: این شرکت چند پروژه دیگر نیز در استان به‌صورت نیمه‌کاره دارد که چندین‌سال است رها شده‌اند.

وی با اشاره به یک پروژه ورزشی نیمه‌کاره شرکت توسعه زیرساخت‌های ورزشی در شهر صالح‌آباد، ابراز کرد: یک استخر نیمه‌کاره در اسدآباد و یک استادیوم نیمه‌کاره در ملایر نیز توسط شرکت توسعه زیرساخت‌های ورزشی دراستان داریم که رها شده‌اند؛ گویا این شرکت نیز از سوی وزارتخانه با محدودیت اعتباری مواجه بوده و درعین‌حال ساخت پروژه‌های بزرگ را در کشور برعهده دارد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد پروژه‌های مرتبط با ورزش استان نیز همچون پروژه‌های عمرانی بزرگ در همدان، در گیرودار شرکتی با عنوان توسعه زیرساخت است و درواقع این شرکت به آواری بر پروژه‌های ورزشی استان بدل شده که توان تکمیل پروژه‌ای 16 ساله را نیز ندارد.

شناسه خبر 60116