سپهرغرب، گروه اقتصادی: روز گذشته برای نخستین مرتبه پای شاهین به بورس کالا باز شد اما خریدار آنچنانی نداشت، اتفاقی که یک کارشناس دلیل آن را حذف تقاضای کاذب و مشارکت خریدار واقعی میداند.
روز گذشته 100 دستگاه خودروی شاهین گروه سایپا با قیمت پایه 304 میلیون تومان برای تحویل 23 مهر 1401 در بورس کالای ایران عرضه شد که 39 دستگاه مورد معامله قرار گرفت. خریداران ملزم به واریز 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد مالیات نقل و انتقال و دو درصد مالیات شماره گذاری برچسب انرژی (برمبنای قیمت نهایی) و همچنین مبلغ 42 میلیون و 34 هزار و 465 ریال به ازای هر خودرو (شامل بیمه شخص ثالث به مبلغ 38 میلیون و 137 هزار و 465 ریال و خدمات مرتبط با شماره گذاری و پلاک به مبلغ سه میلیون و 897 هزار ریال) بودند.
در این راستا، کارشناس بازار سرمایه درمورد تقاضای کم این خودرو توضیح داد: واقعیت این است که در بورس کالا مصرفکننده نهایی برای کالاها وجود دارد و این مصرفکننده میداند که باید قیمت واقعی را پرداخت کند، درواقع مصرفکنندگان واقعی برای خرید خودرو از بورس کالا اقدام میکنند، زیرا میدانند که باید بهای واقعی خودرو را پرداخت کنند. معمولاً در این فرایند متقاضی کمتری وجود دارد و شاهد تقاضای کاذبی که در وزارت صمت وجود دارد نیستیم. در این فرایند 10 درصد مبلغ باید واریز شود و به همین دلیل مانند قرعهکشی خودرو، کسی بیهدف ثبتنام نمیکند.
محمد یونس حیدری، به این سؤال که آیا خرید خودرو از بورس به مرور جایگزین روشهای دیگر خرید خودرو میشود یا خیر، پاسخ داد: متأسفانه مردم در ایران به خودرو بهعنوان کالای سرمایهای نگاه میکنند، اما اگر به خودرو بهعنوان کالای مصرفی نگاه شود نه کالای سرمایهای، ترجیح این است که خودروها از شرکتهای تولیدکننده خریداری شود و بهترین جا برای این کار بورس کالا است.
شناسه خبر 60170