شناسه خبر:60277
1401/6/28 09:31:09

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: طبق بررسی‌ها مشخص شد طرح‌های حوزه تأمین مسکن همدان طی یک دهه گذشته با عناوینی همچون طرح ملی و طرح نهضت ملی مسکن به‌واقع سرابی هستند که نتیجه‌ای جز ناامیدی مردم را به‌دنبال نخواهد داشت.

این روزها همدان در صدر گران‌ترین شهرها در حوزه مسکن قرار دارد و بارها موضوعاتی همچون محدود بودن حریم شهر، تجمع ساخت‌وسازها و کمبود مسکن از سوی متولیان امر بیان شده و در پی آن اجرای طرح‌هایی همچون طرح ملی مسکن در دولت قبل و طرح نهضت ملی در دولت سیزدهم کلید خورده است اما دریغ از تحویل یک واحد! در حالی که حتی در طرح ملی مسکن در شهر همدان چهار هزار و 724 تن افتتاح حساب و تعداد چهار هزار و 723 تن وجه اولیه را واریز کرده‌اند و جانمایی آن نیز انجام و مکان‌هایی همچون شهرک‌های فرهنگیان، مدنی و بهشتی از سوی مدیران به‌عنوان محل اجرای طرح معرفی شد اما حال با گذشت بیش از سه سال از کلنگ‌زنی این طرح میزان پیشرفت ما در آن چیزی حدود 19 درصد بوده حال آنکه این عدد به‌صورت میانگین در سطح ملی چیزی حدود 40 درصد است.

بنا به گفته مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان همدان برای یک‌هزار و 646 واحد در شهر همدان تخصیص زمین داده شده و برای چهار هزار و 562 متقاضی زمین کم داریم. با این اوصاف یعنی حتی یک آجر در همدان برای ساخت مسکن به‌جز بخشی که به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان محول شده روی هم گذاشته نشده و همچنان سرانجام این طرح در همدان بلاتکلیف است.

از طرفی اخیراً اسداللهی؛ مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در همدان عنوان کرده که این استان جزء استان‌های آخر است به‌طوری‌که طبق شنیده‌ها متأسفانه در دو سال گذشته بدون توجه به تأمین زمین در همدان، سایت باز شد؛ 51 هزار و 551 نفر از ثبت‌نامی‌های نهضت ملی مسکن مربوط به شهر همدان است و طبق آمار رسمی منتشر شده 34 هزار نفر در شهر همدان مدارک خود را تکمیل و واریز وجه کرده و به‌عنوان متقاضی شناخته می‌شوند؛ مسئله این است که مگر می‌شود قبل از دریافت تأییدیه یک دستگاه دولتی با در نظر گرفتن زیرساخت فرضی پول از مردم گرفت و بعد به یک‌باره مشخص شود که زمین مشخص‌شده بر حسب توهمات بوده و حدود 420 هکتار از 680 هکتار اراضی الحاقی معارض دارد و حتی برای 30 هکتار آن سند ارائه‌شده به‌نحوی‌که حتی به گفته مدیر کل راه و شهرسازی شاید امکان الحاق این اراضی ممکن نباشد.

بر این اساس با توجه به آنچه گفته شد برآن شدیم تا دراین‌باره با نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به موضوع معارضان اراضی 680 هکتاری الحاقی گفت: ما بارها خواهان حل مشکل معارض این اراضی شدیم اما پاسخ این بود که مشکلی وجود ندارد و مشکل با معارضان حل شده و به‌دنبال الحاق هستند اما حالا به حرف ما که رسیدند و با این وضعیت مواجه‌اند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص وضعیت طرح‌های مرتبط با مسکن نیز باید بگویم هنوز تکلیف 60 هزار نفر ثبت‌نامی این طرح‌ها مشخص نشده افزود: حتی در شهرک فرهنگیان به‌عنوان یکی از محل‌های جانمایی‌شده برای اجرای طرح ملی مسکن هم زمین انتخاب‌شده ناپایدار است بنابراین در شرایط فعلی به‌دنبال درمان این معضل هستند.

وی ادامه داد: بخشی از این طرح نیز در شهرک فرهنگیان و شهرک مدنی و بهشتی کلید خورده که عملیات اجرای آن به ستاد اجرایی امام و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرده شده بود که تا حد بسیار کمی پیشرفت داشته است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله این است که ما از بدو امر عنوان کردیم که کارشناسان ما می‌توانند شما را در زمینه جانمایی زمین برای اجرای این طرح‌ها کمک کنند اما پاسخی به این موضوع داده نشد و همکاری نیز صورت نگرفت.

حجت‌الاسلام فلاحی با تأکید بر اینکه نامه را اخیراً به دادستان همدان برای فراهم کردن بستری برای تشکیل یک جلسه برای مسکن در همدان دادیم تا این مسئله نیز به بحرانی همچون بحران آب همدان بدل نشود گفت: منتظر تشکیل این جلسه هستیم تا کارشناسان ما بتوانند نظرات خود را ارائه دهند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر اراضی زیادی در داخل شهر به‌صورت پراکنده وجود دارد که می‌توان آن‌ها را برای اجرای طرح‌های مسکن اقشار کم‌درآمد تخصیص داد تشریح کرد: زمین به‌اندازه چند هزار واحد در داخل شهر همدان وجود دارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدیران متولی باید نگاه بازتری داشته و از نظرات کارشناسان استفاده کنند تصریح کرد: بسته نگه داشتن فضای سیستم اجرایی در حوزه مسکن جوابگو نیست و یک روز دقیقاً مشابه مسئله آب در این بخش نیز با بحران برخورد خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه باید معاون عمرانی استاندار به‌عنوان پیشران عمل کرده و دستگاه‌های اجرایی را برای پاسخگویی به این معضل به خط کند، ابراز کرد: ضرورت این مسئله ازآنجا نشأت می‌گیرد که تاکنون 60 هزار نفر در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده و پنج هزار نفر از آن‌ها حتی پول هم واریز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم نیاز مردم به مسکن در همدان را انکار کنیم بنابراین باید تعداد متقاضیان مشخص و در پی آن جانمایی درست اتفاق می‌افتاد گفت: بر این اساس در حال حاضر باید این مهم را قبل از اینکه به بحران تبدیل شود مدیریت کرد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گویا 680 هکتار زمین الحاقی به‌عنوان پایه طرح نهضت ملی مسکن در همدان سرابی بیش نبوده و به گفته مدیر کل راه و شهرسازی تنها 84 هکتار از این میزان اراضی دارای طرح مطالعاتی برای اجرای فاز نخست این طرح فراهم است و این یعنی تقریباً هیچ.

از سوی دیگر در خصوص اجرای طرح ملی مسکن در دولت قبل نیز که با شرایطی به‌مراتب وخیم‌تر مواجهیم نیز باید بگویم اصولاً جانمایی حجم بزرگی از واحدهای چند 10 طبقه در اراضی همچون کوی بهشتی و تپه‌های اطراف آن که حتی نحوه انتقال زیرساخت‌ها و انشعاباتی همچون آب، برق و گاز به این‌گونه مناطق جای سؤال دارد و یا زمین ناپایدار شهرک فرهنگیان برای حل معضل مسکن را می‌توان نشان ناکارآمدی اداره کل راه و شهرسازی در عرصه کارشناسی دانست و به‌واقع گفت طی 10 سال گذشته نمی‌توان به‌راحتی از کنار نابخردی برخی از مدیران این اداره کل و به‌تبع آن تصمیم سازان استانی به‌عنوان بدنه سیاست‌گذار گذشت زیرا طبق آنچه عنوان شد نتیجه طرح‌های مسکن در همدان چیزی به‌جز بدبینی و ناکارآمدی را برای مردم همدان به‌دنبال نداشته و به معنای واقعی می‌توان این‌گونه عملکرد را خیانت به مردم قلمداد کرد.

شناسه خبر 60277