شناسه خبر:61053
1401/7/18 12:02:34

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌و‌گو با مدیر عامل شرکت پتروکک آرین ویان غرب مشخص شد این شرکت با تکیه بر دانش و توان داخلی نخستین خط تولید خمیر الکترود را بر پایه الکتریسیته در کشور بنا نهاده است.

امروزه، تولید الکترود، توسط کارگاه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که از مهم‌ترین علل آن، می‌توان به پرکاربرد بودن این محصول در صنایع فولادسازی اشاره داشت. در این میان، آنچه بسیار حائز اهمیت است، تهیه انواع با کیفیت این الکترود از مراکز معتبر توزیع و عرضه است زیرا خمیر الکترود (Electrod Paste) جهت تولید الکترودهای کوره سودربرگ و مصرف در کوره‌های قوس الکتریک به‌منظور تولید فروآلیاژها استفاده می‌شود و نقش اصلی آن انتقال جریان الکتریکی از منبع به مواد داخل کوره است که پس از پخت به شکل یک الکترود این کار را انجام می‌دهد برای تولید خمیر الکترود از کک نفتی یا آنتراسیت کلسینه به همراه چسب‌های مخصوص استفاده می‌شود که دراین‌بین شرکت پتروکک آریان ویان غرب در شهرک صنعتی ویان همدان با هدف به دست آوردن فناوری و دانش فنی خمیر الکترود برای مصارف صنعت بزرگ متالوژی کشور ایجادشده و سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با مدیر عامل این شرکت گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
دژکام با بیان اینکه از اواخر سال 1398 کارمان را شروع کردیم اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی ثبت شرکت تا سال 99 طول کشید، گفت: آنچه برای تولید در این واحد صنعتی پیش‌بینی شده بود استقرار خط تولید خمیر الکترود بود که از آن در کوره‌های ذوب استفاده و جایگزین الکترود گرافیکی می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در ابتدای کار یک خط آزمایشی مبتنی بر توان داخلی و دانش موجود در شرکت ساخته شد اما متأسفانه جواب لازم را نداشت پس استحاله کرده و در حال حاضر خط تولید آماده است، تصریح کرد: ازآنجاکه کسی در ایران تاکنون این خط را راه‌اندازی نکرده و تنها واحد تولیدی که چنین محصولی تولید می‌کند کارخانه‌ای در کاشان است که تمام تجهیزات و ماشین‌آلات آن از چین وارد شده است، پس در فوت آخر برای رسیدن به تولید انبوه متوقف شدیم.
وی افزود: بر این اساس با یک شرکت مشاور اتریشی ارتباط برقرار کرده و در پی آن بازدید لازم توسط این شرکت از مجموعه انجام شد و در حال حاضر منتظر اعلام نظر آن‌ها هستیم.
این مدیر واحد صنعتی در شهرک صنعتی ویان با تأکید بر اینکه در صورت عدم همکاری شرکت مشاور اتریشی و تعلل در پاسخگویی در صدد همکاری با چینی‌ها برخواهیم آمد افزود: اما در صورت پاسخ‌دهی آن‌ها تا یک ماه آینده خط تولید انبوه این ماده صنعتی کلید می‌خورد.
دژکام با تأکید بر اینکه در حال حاضر تمام ایرادات کار شناسایی شده و حتی امکان تولید محصول با تیراژ اندک وجود دارد، افزود: ما از طریق جلب مشاور به‌دنبال تولید انبوه صنعتی هستم.
وی با بیان اینکه این واحد صنعتی یک خط تولید دیگر به‌عنوان کوره کلسیناسیون در دست تولید دارد که برای نخستین‌بار در ایران به‌صورت برقی انجام می‌شود اذعان کرد: نکته این است که کوره‌های کلیسنه کردن در ایران وجود دارد اما همگی به‌صورت حرارتی و گازی هستند بنابراین آنچه ما تولید کردیم نخستین کوره‌ای است که از طریق الکتروسیته کار می‌کند.
وی افزود: تولید آزمایشی این محصول نیز هفته گذشته انجام شد اما چون خروجی آن، مواد خاص وارداتی برای فولادسازی‌ها است پس با حساسیت بالایی دنبال می‌شود و امیدواریم طی دو ماه آینده در این زمینه نیز به تولید انبوه برسیم.
این مدیر واحد صنعتی در شهرک صنعتی ویان با بیان اینکه پیش‌تولید سالانه این شرکت 10 هزار تن است ابراز کرد: در حال حاضر 31 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند که با راه‌اندازی خط تولید به‌صورت انبوه در فاز نخست 60 نفر دیگر به مجموعه افزوده خواهند شد.
دژکام با تأکید بر اینکه خوشبختانه زمین مورد نیاز برای طرح‌های توسعه نیز فراهم است گفت: در حال حاضر بخشی از مواد اولیه یعنی آنتراسید کلسینه در کشور فراهم است اما بخش اعظم آن بنا به وابسته بودن به صنایع پتروشیمی با تولید خاص وارداتی است.
وی با بیان اینکه این بخش از مواد اولیه بیشتر از آسیای میانه تأمین می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه کارخانه‌های پتروشیمی موجود در کشور، تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز ما نیستند.
این مدیر واحد صنعتی در شهرک صنعتی ویان با اشاره به اینکه محصول تولیدشده در شرکت ما جزو محصولات پایین‌دستی صنایع فولادی است و برای تولید حرارت در کوره‌ها ذوب می‌شود اذعان کرد: در حال حاضر 40 درصد از نیاز کشور توسط تنها تولیدکننده این محصول در کاشان تأمین شده و مابقی وارداتی است.
دژکام ادامه داد: در حال حاضر واردات این محصول به ازای هر تن 885 دلار از کشور چین است که با در نظر گرفتن موضوع حمل‌ونقل هر کیلو از این محصول در ایران چیزی حدود 37 و یا 38 هزار تومان به دست صنایع فولادی می‌رسد بنابراین در صورت ورود ما به عرصه تولید انبوه این مبلغ به 32 هزار تومان تقلیل پیدا می‌کند.
وی میزان سرمایه‌گذاری اولیه در این شرکت را 42 میلیارد تومان دانست و گفت: بخش اعظمی از این پول صرف خرید زمین و سوله شد و تنها 15 تا 16 میلیارد تومان را برای تهیه ماشین‌آلات صرف کردیم بنابراین برای رسیدن به تولید انبوه چیزی حدود 30 میلیارد تومان دیگر باید هزینه کنیم.
مدیرعامل شرکت پتروکک آریان ویان غرب ادامه داد: به‌دلیل آنکه تورم طی سال‌های اخیر غیر قابل پیش‌بینی است هرچه سرمایه پای کار می‌آوریم بازهم کم است پس اگر تسهیلات مناسبی در قالب سرمایه در گردش در اختیار ما قرار گیرد کارها را با سرعت عمل بیشتری می‌توانیم دنبال کنیم.
دژکام ادامه داد: خوشبختانه به لحاظ زیرساختی شهرک صنعتی ویان تاکنون هر آنچه ما لازم داشته‌ایم را فراهم کرده است.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گویا اعتماد و حمایت از شرکت‌های داخلی با پایه‌های علمی قوی بهره‌وری از صنعت نفت و مشتقات نفتی را به نفع کشور افزایش می‌دهد؛ بنابراین اعتماد به نسل جوان که سعی دارد به پشتوانه دانش علمی و مشاوره پیشکسوتان عرصه‌های مختلف مسیر توسعه و پیشرفت بیش‌ازپیش کشور را هموار سازد مهم‌ترین مسئولیت متصدیان و مدیران ارشد استان و کشور است که این مهم در این شرکت که گویا جزو شرکت‌های دانش‌بنیان استان است تاکنون به‌خوبی اتفاق افتاده و انتظار می‌رود همین روند ادامه داشته باشد.

شناسه خبر 61053