شناسه خبر:61153
1401/7/20 09:25:26

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه با روش‌های مختلفی به دنبال شناسایی افراد بی‌سواد استان هستیم تا آنها را به یادگیری سواد درسی سوق دهیم، از سوادآموزان خواست به سایت "سواد آموزی" آموزش و پرورش برای ثبت نام مراجعه کنند تا با آنها برای برپایی کلاس نهضت تماس گرفته شود.

«یاسر کرمی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا؛ افزود: آموزش و پرورش استان کرمانشاه این آمادگی را دارد برای سوادآموزان در هر سه دوره نهضت سودآموزی ( سواد آموزی، انتقال و تحکیم) کلاس‌های درس تشکیل دهد.
وی بیان داشت: آموزش و پرورش استان کرمانشاه با روش‌های مختلفی مانند انعقاد تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، سازمان زندان، مساجد و تشکل‌های مدنی، بسیج سازندگی، سپاه و دیگر نهادها به دنبال شناسایی افراد بی‌سواد است تا آنها را با ارایه مشاوره و فراهم کردن شرایط به یادگیری درس تشویق کند.
کرمی همچنین یکی از مهمترین روش‌ها شناسایی افراد بی‌سواد را طرح پایش مدرسه محور توسط مدیران مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم عنوان کرد که والدین بیسواد و کم سواد دانش‌آموزان شناسایی و رصد و برای ثبت نام و برقراری کلاس‌های نهضت سواد آموزی برای آنها اقدام می‌شود.
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در سالیان اخیر همواره استان برتر کشور در بحث نهضت سوادآموزی بوده است، گفت: در سال تحصیلی گذشته 10 هزار و 870 سوادآموز در دوره‌های آموزشی نهضت سوادآموزی استان کرمانشاه شرکت کردند.
یاسر کرمی بیان کرد: امسال نیز استان کرمانشاه در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سهمیه آموزش 11 هزار سوادآموز دارد.
وی درخصوص مربیان یا معلمان نهضت سوادآموزی نیز گفت: اکنون دو هزار نفر در حوزه تدریس نهضت سوادآموزی استان کرمانشاه مشغول به کار هستند و حدود 6 هزار نفر نیز غیر فعال داریم.
کرمی همچنین درباره نحوه تدریس کلاس‌های سوادآموزی توضیح داد: افراد فعال در بخش نهضت سوادآموزی با جذب چهار تا پنج نفر بی‌سواد براساس دروسی که برای دوره‌های مختلف سوادآموزی، انتقال و تحکیم تعریف شده و در اختیار آن‌ها قرار داده شده، کلاس‌های درس را دایر می‌کنند.
   سطح سواد در استان کرمانشاه بیشتر از میانگین کشوری است
طبق آخرین آمار سرشماری کشور در سال 95، سطح سواد (افراد 10 تا 49 سال) در استان کرمانشاه سه‌دهم کمتر از میانگین کشور بود.
با تلاش فراوان نهضت سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه که چندسال متوالی در سطح کشور رتبه نخست سوادآموزی را کسب کرد، براساس آمار سال 99 سطح سواد درش جامعه هدف 10 تا 49 سال در کرمانشاه با 96/8 درصد دو دهم از میانگین کشوری بیشتر شده است.
استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و دو هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت دارند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

شناسه خبر 61153