سپهرغرب، گروه انتظار: عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: در حکومت مهدوی از دیدگاه آیتالله صافیگلپایگانی (ره) عدالت اجتماعی به عنوان یک موهبت، ریشه در ارزشهای الهی دارد نه ذوق و سلیقه؛ عدالت ذوقی، با عدالت اشخاص تفاوت میکند، آنچه که به مقبولیت عامه نظر دارد به ریشهها کار ندارد!
حجتالاسلام مریجی با بیان اینکه ارزشها عنصر برجسته فرهنگ هستند، اظهار کرد: سایر عناصر مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر آنها قرار دارند اگر جامعه مبتنی بر روابط متقابل است و روابط متقابل مبتنی بر فرهنگ، فرهنگ بر ارزشها ابتناء دارد لذا قوام فرهنگ و جامعه به قوام ارزشها است.
وی با بیان اینکه جامعه هدفمند است و برای رسیدن به اهداف، به روابط نیاز دارد، گفت: ارزش ها، باورهای ریشه دار هستند، تفاوت جوامع به تفاوت ارزشها است چون ریشه در مسائل مختف دارند برای مثال اگر ریشه در الف داشته باشند جامعه الف شکل میگیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: ارزشها یا ریشه در دین دارند یا در غیر دین؛ غیردین همچون احساسات، ذوق، سلیقه و عواطف مثل اینکه میگوییم دلم میخواد یا خوشم میاد... برخی ارزشها ریشه در دلبخواهها دارند که ارزشهای اجتماعی نام میگیرند؛ این ارزش ها، بایدها و نبایدهایی هستند که مقبولیت عامه دارند و مردم میپسندند.
حجت الاسلام مریجی تاکید کرد: ارزشهای دینی در عقل و نقل ریشه دارند، اشتباه است عقل را مقابل نقل قرار دهیم این دو کنار هم و ابزار کشف دین هستند؛ دین مجموعه دستورالعملهایی است که خدای تبارک و تعالی برای هدایت بشر فرستاده است و توسط عقل و نقل به ما میرسد، عقل شامل علم (تجربه) و اطلاعات میشود و نقل هم بر سه قسم است، فعل و قول معصوم(ع) را در بر میگیرد.
مولف کتاب «سکولاریسم و عوامل اجتماعی شکل گیری آن در ایران» در ادامه بیان کرد: ارزشها و باورهایی که ریشه در دین دارد همچون چراغ هدایت برای جامعه بشری است در حکومت مهدوی از دیدگاه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) عدالت اجتماعی به عنوان موهبت، ریشه در ارزشهای الهی دارد نه ذوق و سلیقه؛ عدالت ذوقی، با عدالت اشخاص تفاوت میکند، چون سلیقه وابسته به اکثریت است آنچه که به مقبولیت عامه دامن میزند به ریشهها کار ندارد!
وی تأکید کرد: عدالتی که ریشه در ارزشهای الهی داشته باشد محصور در زمان و مکان نیست بلکه در همه زمانها و مکان ها، یکی است درباره امنیت هم این مسئله صادق است. آیت الله العظمی صافی از ویژگیهای جامعه مهدوی را عدالت، انسجام اجتماعی و همبستگی میداند، این همبستگی به گونه ای است که فقیر و غنی یکی هستند و فقرا میتوانند دست در جیب اغنیاء کرده و نیازشان را مرتفع کنند، همان وعده ای که درباره عصر ظهور داده شده است.
مولف «تبیین جامعه شناختی واقعه کرب و بلا» با بیان اینکه ارزشهای دینی انسجامبخش است، گفت: ارزشهای عقلی به دلیل قرار گرفتن در حصار دنیا محدودیتهایی دارند، علاوه بر این، غالبا از آن بهره نمی گیریم اگر عقل باشد دعوایی شکل نمی گیرد دعوا بر سر ذوق و سلیقه است که رخ میدهد، به تعبیر مرحوم آیت الله مصباح ارزشها مثل آب، سه قسم اند، آب برکه، آب چاه و آب چشمه که جاری است.
وی ادامه داد: آب برکه چون ریشه ندارد در معرض زوال است، آب چاه ریشه دارد اما قابلیت دسترس همگان نیست باید استخراج شود، عقل نیز چنین است و بهره ای را که باید، از آن نمی گیریم برای همین ایکاش میگوییم؛ اما آب چشمه حیاتبخش است و جریان دارد ارزشهای وحیانی چنین اند که آرامش و حیات را به ارمغان میآورند.
حجت الاسلام مریجی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ارزشهای الهی بر جامعه حاکم شود، امنیت و عدالت و همبستگی واقعی محقق میشود مثل کاهش آسیبهای اجتماعی در ماه مبارک رمضان، چون همه سر سفره رمضان نشسته اند! در ایام اربعین نیز حاکمیت ارزشهای الهی را برای روزهای معدود شاهدیم ارزشهایی که انسجام بخش است، نظیر آنچه در جامعه مهدوی رخ میدهد هدف حکومت مهدوی، اجرای احکام الهی یا به تعبیری حاکمیت ارزشهای وحیانی است آنگاه امنیت جامعه حقیقی خواهد بود.
شناسه خبر 62384