شناسه خبر:62398
1401/8/21 00:50:13

سپهرغرب، گروه خبر: سلامتکده و دپارتمان طب ایرانی ابن‌سینا با حضور مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان، رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افتتاح شد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در آیین افتتاح سلامتکده و دپارتمان طب ایرانی ضمن قدردانی ویژه از رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه در توجه جدی به حوزه طب ایرانی و راه‌اندازی دپارتمان و سلامتکده در این دانشگاه، اظهار کرد: نظام سلامت براساس سیاست‌های کلی وزارت بهداشت، تولی‌گری حوزه طب ایرانی را بر دوش ما گذاشته؛ بر این اساس لازم است اقدامات این حوزه به سمت خدمات درست و مورد تأیید وزارت بهداشت و تسهیل دسترسی مردم برود.

نفیسه حسینی‌یکتا افزود: رویکرد ما ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت است که باید در تمام امور پژوهشی، درمانی، بهداشتی و درمانی رقم بخورد که در این راستا سند ملی طب سنتی و گیاهان دارویی در سال 92 تدوین شد و وظایف متعددی را برای همه دستگاه‌ها رقم زده است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه داد: با تأکید رئیس‌جمهور این موضوع به‌صورت بسیار جدی مورد پیگیری قرار گرفته است؛ چراکه جا دارد اتفاقی فراگیر در حوزه طب ایرانی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه کشور ترکیه درتلاش است تا طب ترکی را به جهانیان معرفی کند، گفت: داشته‌های ما چندین‌برابر این کشور است، اما ترکیه اداره‌ای قوی برای پیشی گرفتن از طب ایرانی دارد تا جایی که ثبت طب ترکی را در سطوح عالی کشورش پیگیری ‌و حتی بوعلی‌سینا را یک شخصیت اهل ترکیه معرفی می‌کند.

حسینی‌یکتا به لزوم تلفیق حوزه فناوری و طب ایرانی اشاره و اظهار کرد: پیش‌تر نسبت به حوزه طب ایرانی رویکرد توسعه‌ای نبود، اما حالا با عزم جدی که در دولت و وزارت بهداشت وجود دارد، می‌توانیم این علم ارزشمند را به سند ملی گیاهان دارویی گره بزنیم.

وی با بیان اینکه برنامه اصلی وزارت بهداشت ادغام خدمات طب سنتی در نظام سلامت است، گفت: امیدواریم تا پایان سال شاهد پوشش بیش از 40 درصدی خدمات طب سنتی در شبکه بهداشت و درمان باشیم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اظهار کرد: این نمایشگاه در راستای اجرایی شدن سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سال 92 ابلاغ شده، ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی نیز در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به ریاست معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و نایب‌رئیسی وزیر بهداشت تشکیل شده که بخش‌های عمده‌ای از این سند مربوط به وزارت بهداشت است.

وی افزود: وزارت بهداشت در حوزه فرآورده‌های طبیعی و مجوزهای مورد نیاز آن، از هدف‌گذاری‌های سند چشم‌انداز 1404 جلوتر است؛ اما در بخش اهداف و راهبردها در حوزه طب سنتی، برنامه اصلی وزارت بهداشت ادغام خدمات طب سنتی در نظام سلامت است.

   افتتاح سلامتکده طب سنتی، گامی بلند در معرفی طب سینایی استان همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز در این آیین ضمن قدردانی از حضور مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و تلاش بی‌وققه مدیران دانشگاه در راه‌اندازی دپارتمان و سلامتکده طب سنتی ابن‌سینا، اظهار کرد: این مجموعه علاوه‌بر ارائه خدمات مورد نیاز به مردم، آموزش به دانشجویان این رشته و پژوهش را نیز در دستور کار دارد.

محمدمهدی مجذوبی با تأکید بر لزوم ارتباط حوزه تحقیقات و فناوری در این رشته با بازار و فضای صنعت، عنوان کرد: با رویکرد ارائه خدمت در حوزه پژوهش و درمان می‌توانیم به‌طور جدی با نشان طب سینایی در استان عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به ارائه انواع خدمات طب ایرانی در این مجموعه، تصریح کرد: خوشبختانه با گسترش فضا و زیرساخت‌های لازم می‌توانیم انواع ارائه خدمات تشخیصی و درمانی را اعم از حجامت، مشاوره تغذیه، فصد خون و غیره در این حوزه به مردم داشته باشیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز از خدمات شایان توجه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در حوزه سلامت قدردانی کرد و افزود: مجذوبی در بدو انتصاب به ریاست دانشگاه، تیم مجرب و ورزیده‌ای انتخاب کرد که افتتاح این سلامتکده و دیگر اقدامات توسعه‌ای نیز از قِبَل همین مدیریت شایسته و به‌جا رقم خورده است.

حسن رضانیا با اشاره به اینکه جایگاه اصلی ایران در حوزه سلامت بسیار بالاتر است، گفت: امید است به‌زودی با کسب مجوز دانشکده، روند کار در حوزه طب ایرانی گسترده‌تر و جدی‌تر دنبال شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه درحال حاضر استان همدان پایلوت اجرای جامع سند کشاورزی است تا به جایگاه اقتدار و سلامت غذایی توأمان دست یابد، عنوان کرد: امروز گام‌های بلندی در کشور و در استان همدان در حوزه سلامت برداشته شده تا ایرانی قوی‌تر از گذشته داشته باشیم که به‌طور حتم در هیچ دولتی هیچکس نیست که بگوید دنبال قوی شدن ایران نیستیم.

وی با تأکید بر اینکه لازم است قدردان این ظرفیت‌های عظیم در حوزه سلامت باشیم، تبیین کرد: با درایت و مدیریت به‌جای مدیران دانشگاه بحران‌هایی مثل بحران آب مرتفع شد و آب دارای کیفیت و سلامت به مردم رسید و امید است با ظرفیت کهن و دیرینه همدان، بیشتر از گذشته در حوزه‌های سلامت سربلند باشیم.

  برنامه راهبردی 5 ساله طب ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی همدان تدوین شده

رئیس سلامتکده طب سنتی ابن‌سینا نیز در این آیین با اشاره به اینکه تیم مدیریتی دانشگاه به‌ویژه مجذوبی رئیس دانشگاه و نظری‌پویا مشاور اجرایی ریاست به‌جد پیگیر راه‌اندازی سلامتکده و ارتقای طب ایرانی بوده‌اند، گفت: فعالیت‌های این حوزه در هم تنیده است و زیر نظر ممتاز، معاون آموزشی دانشگاه به شایستگی انجام شده است.

مهدی بیگلرخانی از هماهنگی اقدامات لازم در این سلامتکده با معاونت درمان خبر داد و افزود: مقام معظم رهبری تأسیس طب ایرانی را مژده علم دانست و در سیاست‌های کلی سلامت به این حوزه توجه ویژه مبذول داشته‌اند؛ در این راستا از سال 94 مجوز تشکیل گروه آموزشی طب ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان کسب شد.

رئیس سلامتکده طب سنتی به ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی در راستای استقرار مطب، سلامتکده و داروهای طب ایرانی در سطح استان اشاره و بیان کرد: با ارائه خدمات تخصصی در چندین مرکز دولتی و غیر دولتی در دو سال اخیر هشت هزار و 500 خدمت در حوزه طب ایرانی ارائه شده است.

وی همچنین از کسب مجوز دستیار تخصصی در این رشته خبر داد و افزود: در راهبردهای طب ایرانی برنامه راهبردی پنج‌ساله دانشگاه تدوین شده و کسب امتیاز 100 در برنامه‌های عملیاتی در زمره افتخارات و عملکرد این گروه در دانشگاه ثبت شده است.

بازدید مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل‌ وزارت بهداشت از باغ گیاهان دارویی و امکانات تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان

در ادامه حسینی‌یکتا با همراهی مجذوبی رئیس دانشگاه، طهماسبی معاون درمان، نظری‌پویا مشاور اجرایی رئیس دانشگاه و درخشنده رئیس دانشکده داروسازی از باغ گیاهان دارویی و امکانات تحقیقاتی، آزمایشگاهی و دارویاری در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بازدید کردند.

در این بازدید بالغ‌بر 80 گونه گیاهی دارویی در باغ دارویی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل‌ وزارت بهداشت راه‌اندازی این فضای تحقیقاتی را در یک سال گذشته گامی نو و مؤثر در حوزه طب ایرانی عنوان کرد.

بازدید از محصولات دانش‌بنیان گیاهان دارویی دانشگاه، گام بعدی سفر مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل‌ وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی همدان بود که با بررسی محتوا، فرآیند تولید و تحلیل بررسی، نتایج آن در حوزه مصرف رقم خورد.

حسینی‌یکتا و مسئولین دانشگاه از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی، هرباریوم، مرکز اطلاعات دارو و سموم، داروخانه مدل دانشکده داروسازی و آزمایشگاه گیاهان دارویی و هرباریوم بازدید کرده و نتایج و تأثیرات عملکرد هر بخش را در مجموعه داروسازی طب سنتی تحلیل کردند.

شناسه خبر 62398