سپهرغرب، گروه انتظار: حجتالاسلام عرفان با بیان اینکه از عوامل زمینهساز ظهور حس اضطرار به حجت در بعد علمی است، گفت: اساساً جنگهای نوین آخرالزمانی دانشمحور هستند؛ جنبش نرمافزاری و توسعۀ علمی زمانی به زمینهسازی ظهور نظر دارد که منابع قدرت نرم آموزه مهدویت را بشناسیم.
به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و به منظور بررسی نقشی که علم در ساخت تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی ظهور ایفا میکند با حجتالاسلام «امیرمحسن عرفان»، مدرس دانشگاه معارف اسلامی و صاحب آثار متعدد مهدوی گفتگو کردهایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان میشود:
جامعه منتظر و زمینهساز ظهور چه نیازمندیهایی به قدرت علمی دارد و این نیاز از چه باب و با چه کیفیتی است؟
از ظرفیتهای بسیار مهم در جامعه منتظر، برخورداری از قدرتِ دفاع نرم علمی است، نباید از نظر دور داشت که از مهمترین مولفههای اضطرار به منجی(عج)، ساحت اضطرار علمی و دانشی است جامعه پیشاظهور به سمتی میرود که ناتوانی بشر در دستیابی به علم صحیح را به همه نشان میدهد؛ از دیگر سو، در قرن 21 رویکردها به مقوله جنگ، نرمافزاری است و با سنخ جدیدی از مواضع و جنگها مواجه هستیم که چهره نرم و بدون خشونت دارد؛ از وجوه راهبردیِ جنگ نرم افزاری، جنگ علمی است به عبارتی از ساحاتی که جبهه باطل و تمدن شیطانی غرب با آن جمعه منتظر را تهدید میکند، رقابت و منازعه علمی است.
این تهدید علمی علیه جامعه منتظر و جبهه حق چطور مطرح و اعمال میشود؟
جبهه باطل با تولید نظریههای علمی، شکستن مرزهای دانش و ایجاد مکاتب و پارادایمهای علمی، سلطه عملی را در دنیای پیشاظهور مطرح میکند تمام تلاششان این است که پیروان جبهه حق در عرصه تعلیم و تربیت و آموزش و پژوهش ره به مقصود نبرند! از مهمترین مکانیزمهایی که جبهه باطل در این باره دنبال میکند ایجاد رکود علمی در مجامع آکادمیک جامعه منتظر است تا از رشد پایدار آن در پی رکود علمی، جلوگیری شود؛ آنها دنبال آن هستند که وابستگی علمی در جامعه منتظر ایجاد شود و سطح تولیدات علمی آن در مقیاس جهانی کاهش بیابد و برنامه ریزی هایش در عرصه علم و فناوری محقق نشود! قدرتهای علمی غرب برای ایجاد این رکود علمی در جامعه منتظر، تلاش میکنند آثار علمی خود را به آمال علمی کشورهای رو به رشد تبدیل کنند.
خروجی این رکود چیست و چه شرایط سوئی را بر جامعه منتظر تحمیل میکند؟
در چنین شرایطی ما با استعمار علمی مواجه هستیم بدین ترتیب که میخواهند مجامع علمی جامعه متنتظر را مرعوب خود کنند تا به سمت پیشرفت علمی نروند و مقوله بسیار مهم تسلیمشدگی را در برابر جریان سطله علمی غرب رقم بزنند! این در حالی است که در تبار علمی تشیع، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ظرفیت سازی علمی را دنبال میکردند با ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) این تسلیم شدگی علمی تمام میشود.
از دیگر ترفندهای جبهه باطل، تحریم علمی جبهه حق و جامعه منتظر است در فرآیند جنگ علمی، کشورهای دارای علم و فناروی برای مبارزه نرم با جامعه منتظر از ورود کالاهای راهبردی و اساسی به آنها جلوگیری میکنند روندی که امروزه به سهولت دیده میشود آنها در نظام جهانی با استراتژی تحریم علمیِ جبهه حق، دوگانه سلطه گر و سلطه پذیر ایجاد کرده اند. سومین مکانیزم جنگ نرم در جبهه باطل ایجاد وابستگی در جبهه حق است تا آن را محتاج تمدن غرب کنند مقام معظم رهبری در بیانیات به این امر مهم اشاره کرده اند که وابستهسازی در علم و فناروی از راهبردی ترین اقدامات جنگ نرم علمی دشمن است.
در بحبوحه این جنگ نرم علمی جامعه منتظر چه رسالتهایی دارد؟
در جامعه منتظر اساساً برای جهاد و رشد و جهش علمی باید اضطرار به حجت در ساحت علم نهادینه شود از مهمترین کارویژهها مقوله استقلال علمی در جامعه منتظر است ما زمانی میتوانیم در مقابل جنگ نرم علمی دشمن دفاع متناسب داشته باشیم که در علم به استقلال برسیم، جهش علمی ما مبتنی به این استقلال است استقلالی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تاکید دارند که اگر بخواهیم به مقصد تمدن سازی برسیم باید خودباوری علمی داشته باشیم.
علم زمانی به زمینه سازی ظهور کمک میکند که اضطرار به حجت الهی در بعد علمی در جامعه نهادینه شود. گام دوم تولید علم در جامعه منتظر است تولیدات علم باید قلمرو و سطوح مختلف را شامل شود، عمیق و شدید و مستمر باشد به تعبیر مقام معظم رهبری تولید علمی ضرورت مضاعف و موکد برای کشور است چون علم برای کشور قدرت و امنیت به ارمغان میآورد اگر این رشد علمی به اوصاف جهاد و درون زایی متصف باشد، بشدت جنگ نرم علمیدشمن را کنترل میکند. اقتدار علمی جامعه منتظر در گروی تولید علمی متناسب با فرهنگ و تمدن است.
چه راهبردهای دیگری در میدان علم در جامعه منتظر باید اعمال و دنبال شود؟
بومی سازی علم و دانش راهبرد دیگر جامعه منتظر در ساحت علم و دانش است، باید تقلید را کنار زد و خلاقیت و ابداع علمی را ارزش دانست نوگراییهای بی ضابطه ذیل مدرنیته باید بهمثابه ناهنجاری دیده شود چنین نگرشی اقتدارآفرین است. ما معتقدیم در عرصه علوم انسانی تقلیدهای بی ضابطه باعث شده علوم انسانی متناسب با فرهنگ و تمدن اسلامی جهش نیابد لذا باید علوم انسانی اسلامی متناسب با نقشه جامع علمی کشور تولید شود و افق علمی کشور را محقق کند.
نکته بعد، ارتقای قدرت علمی یا درونی سازی قدرت علمی است، باید خود را مقابل دشمن قوی کنیم و ارتقای دانشی و تکنولوژیک داشته باشیم استحکام علمی به رشد درون زا کمک میکند بنیان منصوص علم در جامعه منتظر با ضدفرهنگها در مبارزه است اینکه در اسلام علم و دانش ارزش ذاتی دارد به این دلیل است. در جامعه ظهور و پساظهور جرئت ابتکار و نوآوری و اعتمادبنفس علمی مییابیم. علاوه بر این، جامعه منتظر باید مرجع و الهم بخش در عرصه علم باشد، اساسا کشورهایی که ابزار و سهم و توان بیشتری در علم و دانش دارند، در رقابتهای تمدنی موفق تر هستند.
اساساً جنگهای نوین آخرالزمانی دانش محور هستند، رسالت دانشگاهها در این باره بسیار مهم است حوزه و دانشگاه در قالب یک جنگ فکری علمی باید از ابزارهای متنوع در این میدان استفاده و توطئه و نقشه دشمن را خنثی کنند. جنبش نرم افزاری و توسعه علمی زمانی به زمینه سازی ظهور نظر دارد که منابع قدرت نرم آموزه مهدویت را بشناسیم و در علم و دانش به کار ببندیم.
شناسه خبر 62680