شناسه خبر:66198
1401/11/30 00:51:03
استاندار همدان مطرح کرد:

بانک‌های همدان کارنامه می‌گیرند

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: استاندار همدان از اهدای کارنامه عملکرد به بانک‌های سطح استان خبر داد و گفت: عملکرد 9 ماهه و برش‌های اختصاص‌یافته به بانک‌های استان بررسی شده است؛ همچنین کارنامه سالانه بانک‌های استان نیز آماده شده و به دستگاه‌های نظارتی ذی‌ربط کشوری ارسال خواهد شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنجشنبه 27 بهمن‌ماه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه 22 بهمن‌ماه در تاریخ جمهوری اسلامی به‌یادماندنی شد، اظهار کرد: این روز تبلوری از ایستادگی ملت ایران بود که بار دیگر با آرمان‌های خود تجدید میثاق کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: این همبستگی به‌طوری بود که مقام معظم رهبری با کمال فروتنی در این خصوص بیان کردند باید سر تعظیم در برابر این عظمت و بزرگی ملت ایران فرود آوریم و آن روز را شنبه به‌یادماندنی خواندند.

استاندار همدان ضمن تأکید بر اینکه امر مذکور باعث می‌شود تا ما در انجام وظایف خود هرچه در توان داریم را به‌کار بگیریم، افزود: درخواست ما از دستگاه‌ها این است که اطلاعات و آمار ثبت‌شده در حوزه اشتغال صحت صددرصدی داشته باشند و نهایت دقت را داشته باشند.

   85 درصد اطلاعات ثبت‌شده در سامانه رصد صحت‌سنجی شده است

وی با اشاره به اینکه 85 درصد اطلاعات ثبت‌شده در سامانه رصد صحت‌سنجی شده است، تصریح کرد: دشمن درخصوص مسائل کشور به دنبال سیاه‌نمایی است، البته افرادی هم هستند که به دنبال بزرگ‌نمایی و بیان مسائل منفی هستند و با دشمن همراه می‌شوند تا واقعیت‌ها بیان نشود که این کار افراد باید توسط مردم و یا مسئولان به دستگاه‌های نظارتی اطلاع‌ داده شود.

استاندار همدان با بیان اینکه در ایام دهه فجر 956 پروژه که منشأ خدمت هستند افتتاح و 150 پروژه کلنگ‌زنی شد، یادآور شد: پروژه‌های بزرگی همچون گلخانه 320 هکتاری در کرفس را داریم که گام مؤثری در حوزه کشاورزی است؛ به‌طوری که در کل استان همدان 220 هکتار گلخانه وجود داشته و امسال حدود 180 هکتار عملیات آ‌ن آغاز شده و به ثمر خواهد رسید. این درحالی بوده که ما در گذشته شاهد 10 هکتار تغییر الگوی کشت در هرسال بوده‌ایم و اکنون به 180 هکتار افزایش یافته است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به قانون کوچک‌سازی دولت، تصریح کرد: موضوعاتی مانند تولید، صنعت و کشاورزی، معدن، گردشگری و خدمات زمینه‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها اشتغال ایجاد کرد.

این مقام مسئول میزان اعتبار سفر ریاست‌جمهوری را بیش از 14 هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: یک‌هزار و 300 میلیارد تومان از آن واگذار شده و 400 میلیارد تومان دیگر نیز به‌زودی به استان تخصیص خواهد یافت؛ البته اعتبارات خوب دیگری نیز به استان ما اختصاص خواهد یافت.

استاندار همدان این اعتبارات را معجزه‌ای برای استان عنوان کرد و افزود: این اقدامات تنها با 10 درصد از اعتبارات تحقق یافته، حال اگر این میزان به 50 تا 60 درصد برسد، اتفاقات خیلی بهتری رخ خواهد داد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به پروژه 17 ساله آب در استان همدان، اظهار کرد: این موضوع که سال‌ها مغفول مانده بود، در مدت یک‌سال با لطف خدا و اقدامات مسئولان استانی و وزارت نیرو حل شد؛ این تسریع باعث شد رنج ما در این خصوص با همکاری و انسجام دستگاه‌های مربوطه، کمتر شود.

وی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب از ریزترین مسائل جامعه باخبر هستند، خاطرنشان کرد: ضروری است تا بانک‌ها کمال همکاری را برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان همدان داشته باشند.

   به بانک‌های همدان کارنامه اهدا خواهد شد

استاندار همدان از اهدای کارنامه به بانک‌های سطح استان خبر داد و گفت: عملکرد 9 ماهه و برش‌های اختصاص‌یافته به بانک‌های استان بررسی شده است؛ همچنین کارنامه سالانه بانک‌های استان نیز آماده شده و به دستگاه‌های نظارتی ذی‌ربط کشوری ارسال خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این صورت بهتر می‌توان به عملکرد بانک‌ها پرداخت، اذعان کرد: همچنین می‌توان دلایل عدم همکاری کافی با هریک از ارگان‌ها مانند بسیج سازندگی که در جلسه اعلام شد را پیگیری کرد.

   تعاونی‌های عمران شهرستان‌ها با دقت راه‌اندازی شوند

قاسمی‌فرزاد تشکیل تعاونی‌های عمران شهرستان‌ها را برنامه خوبی برشمرد و افزود: این تعاونی‌ها با دقت راه‌اندازی شوند، چراکه برای سپردن سرنوشت یک شهرستان به دست چند نفر، باید افراد مؤسس را از ابعاد مختلف سنجید و ماهم از این مهم حمایت خواهیم کرد.

   تنظیم سند سه‌ساله برای رشد هفت‌ونیم درصدی استان

استاندار همدان با تأکید بر برنامه سه‌ساله تدوین‌شده برای رشد هفت‌ونیم درصدی استان، خاطرنشان کرد: این رشد با حداقل بهره‌مندی از دوونیم درصد از محل بهره‌وری در رابطه با کارگروه‌های حوزه اشتغال و کسب‌وکار برنامه‌ریزی می‌شود.

   تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران در درگزین و فامنین به‌عنوان پایلوت (آزمونه) در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز با اشاره به تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران در استان همدان که یکی از ظرفیت‌های خوب در حوزه فعال‌سازی فضای کسب‌وکار شهرستان‌ها است، اظهار کرد: طبق قانون در هر شهرستان یک تعاونی تشکیل می‌شود که این تعاونی تا این حد اختیار خواهد داشت که شهرداری‌ها و نهاد‌ها بدون انجام تشریفات بتوانند کارهای عمرانی خود را به آن‌ها بسپارند؛ شهروندان اعضای این تعاونی خواهند بود که شهرستان‌های درگزین و فامنین به‌عنوان آزمونه (پایلوت) انتخاب شدند.

   صحت‌سنجی 85 درصدی فرصت‌های شغلی ایجادشده در همدان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه 85 درصد فرصت‌های شغلی درج‌شده در استان همدان صحت‌سنجی شده‌اند، گفت: پیمانکاری درنظر گرفته شده تا همه فرصت‌های شغلی اعلام‌شده را راستی‌آزمایی کند.

یوسف شعبانی با اشاره به آمار ثبت‌شده توسط 20 دستگاه اجرایی در سامانه رصد، اظهار کرد: از تعداد 23 هزار و 589 فرصت شغلی پیش‌بینی شده حدود 22 هزار و 700 فرصت شغلی تا امروز در سامانه ثبت شده که نشان‌دهنده تحقق 96 درصدی تعهد سالانه است.

وی از تشکیل قرارگاه اشتغال کشور خبر داد و افزود: این قرارگاه در راستای نظارت بر فرصت‌های شغلی ایجاد شده تا فرصت‌های شغلی پایش شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان درخصوص تسهیلات اشتغال پایدار روستایی اظهار کرد: از میزان 570 میلیارد تومان تسهیلات تعهدی ابلاغ‌شده حدود 520 میلیارد تومان هزینه شده و هم‌اکنون 715 میلیارد تومان از محل اصل و برگشت تسهیلات استان اعتبار در اختیار داشته و 535 میلیارد تومان از آن معادل 75 درصد هزینه شده است.

شعبانی با بیان اینکه در حوزه اشتغال در روستاها صندوق کارآفرینی و پست‌بانک عقب است، ابراز کرد: این دو در اصل تسهیلات عقب‌ماندگی دارند که این موضوع را باید تسریع ببخشند.

   تحقق 76 درصدی تسهیلات مشاغل خانگی در استان

وی سهم اعتبار استان در مشاغل خانگی را 110 میلیارد تومان در سال گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: از این میزان تاکنون 84 میلیارد تومان معادل 76 درصد سهم استان همدان جذب شده است که اسدآباد بیشترین جذب در این حوزه را به خود اختصاص داده و همدان کمترین اختصاص را داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تأکید کرد: سرعت ما در تسهیلات تبصره 16 پایین است؛ البته دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را برای تهیه و ارسال طرح‌های توجیهی داشته‌اند و با حالت انقباضی از سوی بانک‌ها مواجه هستیم.

شعبانی با اشاره به جزء یک این تبصره که به نهادهای حمایتی تعلق دارد و 68 درصد از تعهدات خود را تحقق بخشیده‌اند، افزود: کمیته امداد از سهم 580 میلیارد تومانی خود تاکنون 434 میلیارد تومان معادل 75 درصد از تعهدات را محقق کرده است؛ سازمان بهزیستی نیز از 336 میلیارد تومان سهم خود تاکنون 183 میلیارد تومان معادل 55 درصد از تعهدات را محقق کرده است.

وی درخصوص جزء دو این تبصره که میزان تعهد آن یک‌هزار و 600 میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: از این میزان 47 درصد به ارزش 753 میلیارد تومان به حوزه صنعت، 21 درصد به ارزش 336 میلیارد تومان به بخش کشاورزی و 32 درصد به ارزش 522 میلیارد تومان به حوزه خدمات اختصاص یافته است.

   نبود همکاری لازم با بسیج سازندگی برای اعطای تسهیلات اشتغال

مسئول بسیج سازندگی سپاه استان همدان نیز با بیان اینکه هنوز سامانه برخی نهادها مانند خود ما به سامانه رصد متصل نشده، گفت: ما درخصوص اشتغال آتش به اختیار عمل کردیم و تسهیلات تبصره 16 وضع مناسبی ندارد؛ تنها حدود یک‌ونیم درصد آن پرداخت شده است و عملکرد 23 درصدی ما به صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی بازمی‌گردد که در آغاز کار خود هستند.

علی قره‌باغی با اشاره به اینکه از 9 بانک ما سه بانک اعلام کرده‌اند که سهمیه نداریم، اظهار کرد: بانک رسالت، مهر ایران و ملی به ما اعلام کرده‌اند که منابع نداریم و سایر بانک‌ها نیز همکاری مطلوبی ندارند.

وی در پایان تصریح کرد: از تعداد سه هزار و 476 پرونده، دو هزار و 748 مورد بازدید شده است که 348 نفر برای گرفتن وام اشتغال به بانک‌های عامل معرفی شدند؛ اما در بانک‌ها تنها فقط 60 پرونده تأیید شده که معادل 3.5 میلیارد تومان از سهم 240 میلیارد تومانی را تأیید کرده‌اند و پرداخت زیر یک‌ونیم درصدی را نشان می‌دهد.

شناسه خبر 66198