شناسه خبر:66317
1401/12/2 09:39:49

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از نهضت احیای نان کامل در استان خبر داد.

غلامرضا ملکی با اشاره به لزوم تامین نان سبوس‌دار در سفره مردم از احیای نهضت نان کامل در استان خبر داد.
وی تصریح کرد: با مصوبه شورای سیاست‌گذاری نهضت احیا و ترویج نان کامل در استان نقشه راه برای احیا و ترویج نان کامل مشخص شد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه بیش از 55 نانوایی در سطح استان ذیل این طرح به پخت نان سبوس‌دار (آرد کامل) مبادرت می‌کنند، گفت: مصرف نان کامل در کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبر بالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو اهمیت بالایی دارد.
ملکی بیان کرد: نان قوت اصلی اکثر مردم است و بیش از 50 درصد پروتئین و انرژی موردنیاز بدن را تامین می‌کند که سلامت آن از اهمیت به سزایی برخوردار است.
وی ادامه داد: سبوس نان از یبوست پیشگیری می‌کند و علاوه بر این سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های روده است که علیه بیماری‌های میکروبی روده عمل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌سازد.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز اجرای این طرح مطرح اما با جدیت دنبال نشد، گفت: لازم است با حمایت کارگروه امنیت غذایی و دستگاه‌های اجرایی متولی این طرح در سطح تمامی نانوایی‌های استان اعمال شود.
به گزارش فارس آمارها بیانگر آن است که 216 هزار تن گندم برای مصارف آرد و نان و صنوف این استان سالانه اختصاص می‌یابد که یک هزار و 913 واحد نانوایی و شبه نانوایی از آرد تولیدی این استان استفاده می‌کنند.

شناسه خبر 66317