شناسه خبر:66498
1401/12/6 11:00:52

سپهرغرب، گروه جوانی: یک نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه جوانان با مسئولان و سیاست‌هایشان سر عناد ندارند، گفت: با گفت‌وگو، تعامل، مذاکره، یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و به رسمیت شناخته شدن اعتراضات مشروع و یافتن راه‌های منطبق با قانون اساسی برای بروز اعتراضات و توجه به آنها می‌توان مسائل را حل کرد.

جواد آرین‌منش در خصوص جایگاه مطالبات جوانان در فرآیند سیاست‌گذاری کشور، اظهار کرد: اساسا سیاست‌گذاری مجموعه اقداماتی است که بر اساس خردگرایی، تعقل، آینده‌نگری و فرایندی از مسائل خاص جامعه صورت می‌گیرد و به دنبال ایجاد راه حل‌های مناسب برای پاسخگویی به مسائل و مشکلات جامعه و مردم اعم از جوانان است.
وی با اشاره به اصل 110 قانون اساسی و تعیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها، اضافه کرد: معمولا فرصت‌ها و تهدیدها و شرایط زمانی و مکانی در امر سیاست‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. اولویت‌های جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد و به اجرایی شدن این سیاست‌ها نیز توجه می‌شود.
این نماینده سابق مجلس با تاکید بر لزوم توجه به جایگاه جوانان در سیاست‌گذاری، بیان کرد: باید جوانان در سیاست‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. مخصوصا که تحولات اخیر بازخوانی و بازنگری بر سیاست‌های گذشته را می‌طلبد و توجه به مطالبات جوانان امری اساسی است، چراکه عبور از چالش‌ها مستلزم شناخت دقیق وضعیت امروز جامعه و جوانان است. باید مطالبات فرهنگی، اقتصادی، رویکردهای دموکراسی‌خواهانه و اعتراضات جوانان به رسمیت شناخته و در جهت رفع مشکلات اقتصادی گام‌های اساسی‌تری برداشته شود.
آرین‌منش با بیان اینکه همیشه بین اندیشه‌های سنتی و اندیشه‌های تحول‌خواهانه تعارض وجود دارد، خاطرنشان کرد: سنت و مدرنیته همواره در تعارض با یکدیگر بودند و معمولا سنت‌گرایان در برابر تحول‌خواهی مقاومت می‌کردند و می‌کنند. اما موج مطالبات و تحولات جهانی که در فضای مجازی ایجاد شده و تغییرات گسترده‌ای که در ذائقه نسل جوان به وجود آمده و از طرف دیگر وجود مشکلات خصوصا در حوزه اقتصادی، آسیب‌شناسی سیاست‌ها را می‌طلبد.
وی با تاکید بر لزوم انطباق سیاست‌ها بر مطالبات مردم و جوانان اظهار کرد: باید سیاست‌ها با مطالبات و ذائقه نسل جوان منطبق شود و نظارت گسترده‌ای هم بر اجرای سیاست‌ها صورت گیرد. جوانان خواسته‌های نامشروع و زیاده‌خواهانه ندارند و باید بر اساس امکانات کشور، به خواسته آنان توجه لازم صورت گیرد و تغییر و تحولات جهانی، در سیاست‌ها و نحوه مدیریت کشور لحاظ شود.
این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه جوانان با مسئولان و سیاست‌هایشان سر عناد ندارند، گفت: با گفت‌وگو، تعامل، مذاکره، یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و به رسمیت شناخته شدن اعتراضات مشروع و یافتن راه‌های منطبق با قانون اساسی برای بروز اعتراضات و توجه به آنها می‌توان مسائل را حل کرد. کشور ما غنی و ثروتمند است و می‌توان از ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات به خوبی استفاده کرد.
آرین‌منش تصریح کرد: روزی جامعه ما در برابر نوآوری‌ها، رسانه و ابزارهایی مانند رادیو، تلویزیون، مقاومت نشان می‌داد. در مقطعی در مجلس قانون منع استفاده از گیرنده‌های ماهواره‌ای را تصویب کردیم که هنوز به قوت خود باقی است و پلیس اقدام به جمع‌آوری ماهواره‌ها می‌کرد و نسبت به چنین پدیده‌ای مقاومت می‌شد.
نماینده سابق مردم مشهد در مجلس ادامه داد: امروز شاهدیم تقابل ابزارهای جدید با روش‌های سنتی به شکست سنت منتهی شده، اما هنوز هم متاسفانه همان مسیر اشتباه در حال طی شدن است.
وی افزود: به دلیل گسترش روزافزون روش‌های مدرن و جدید در تمام عرصه‌ها شاهد تقابل سنت و مدرنیته هستیم و به دلیل عدم اتخاذ روش‌های فرهنگی و در پیش گرفتن روش‌های قهری، به شکست سنت‌گرایی رسیده‌ایم. این سیر ادامه دارد، مگر اینکه به جای برخوردهای سخت، با روش‌های ‌تبیینی و استدلال با جوانان روبه‌رو شویم.
این فعال سیاسی اضافه کرد: ما باید به‌ جای برخورد با ابزارها و رسانه‌های جدید، با انجام کارهای فرهنگی در جهت ارتقای سواد رسانه‌ای حرکت کنیم و جامعه را از مزایای تکنولوژی محروم نکنیم. اکنون هم به وضوح مشخص است که تمام برخوردهای سخت در حوزه فرهنگ، به شکست انجامیده است.

شناسه خبر 66498