شناسه خبر:66988
1401/12/18 09:09:38
نگاهی به آمار کتاب‌خوانی اروپایی‌ها؛

فرانسوی‌ها آبروی هوگو و پروست را بردند!

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: براساس آخرین نظرسنجی اتحادیه اروپا، کشور استونی، کتاب‌خوان‌ترین مردم اروپا و فرانسوی‌ها کمترین میزان مطالعه روزانه را دارند؛ چراکه مطالعه را یک کار اصلی نمی‌دانند.

23 آوریل، سالگرد مرگ ویلیام شکسپیر، میگل سروانتس و اینکا گارسیلاسو د لا وگا، از سوی یونسکو روز «جهانی کتاب» نامگذاری شده است، با این حال، بریتانیا و ایرلند روز جهانی کتاب خود را نخستین پنجشنبه ماه مارس برگزار کردند.
چشم‌انداز روز «جهانی کتاب»، تشویق کودکان با هر پیشینه‌ای برای لذت بردن از مطالعه است. بخشی از این تلاش شامل مجموعه‌ای از کتاب‌های منتشر شده در طول سال است که با هزینه‌های بسیار کم، در دسترس هستند. در سال 2020 بیش از یک میلیون کتاب یک پوندی در سراسر بریتانیا در پنج هفته مربوط به روز جهانی کتاب خریداری شد.
گردش چنین حجم بالایی از کتاب‌های مقرون به‌صرفه بسیار مهم است. خواندن برای لذت بردن، در بریتانیا و ایرلند در پایین‌ترین سطح از سال 2005 قرار گرفته است. کمتر از نیمی (47.8 درصد) از کودکان 9 تا 18 ساله می‌گویند که از خواندن لذت می‌برند. جای نگرانی است که این ممکن است ارتباط زیادی با میزان دسترسی به ادبیات داشته باشد. از هر هفت کودک، یک کودک گفت که کتاب یک پوندی به عنوان نمادی از روز جهانی، خرید اولین کتاب آنها بوده است.
نابرابری‌های اجتماعی که بهره کودکان از کتاب را کاهش می‌دهد، از زمان همه‌گیری کووید 19 افزایش یافته است. با توجه به اینکه بسیاری از کودکان دوره‌های طولانی را دور از موسسات آموزشی می‌گذرانند، بسیاری از آن‌ها دسترسی به کتاب‌های جدید را از دست داده‌اند. وضعیت در سراسر اروپا هم خیلی بهتر از بریتانیا نیست.
 اروپایی‌ها سالانه 11درصد درآمدشان را صرف کتاب می‌کنند
اتحادیه اروپا گزارش‌هایی درباره میزان هزینه‌کرد اروپایی‌ها برای کتاب و ادبیات ارائه کرده است. از سال 2021 ​​​​یک شهروند طبقه متوسط در اتحادیه اروپا، حدود 11 درصد درآمد خود را صرف روزنامه، کتاب یا لوازم‌التحریر کرده است.
این رقم در واقع از یک‌درصد در سال 2019 یعنی زمانی که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد، به 11 درصد رسیده است. بر‌اساس اعلام اتحادیه اروپا، پیش از خروج بریتانیا از این اتحادیه، برتانیایی‌ها 0.9 درصد کل درآمد خود را صرف کتاب می‌کردند.
 اسلواکی‌، دست و دل‌بازترین کشور اروپایی در خرید کتاب
اما شهروندان کدام کشور اتحادیه اروپا، بیشترین هزینه را برای کتاب می‌کنند؟ پاسخ این پرسش، اسلواکی است. شهروندان اسلواکی به طور متوسط ​​1.9 درصد درآمد سالانه خود را صرف روزنامه، کتاب یا لوازم‌التحریر می‌کنند. اسلواکی در پنج سال گذشته، درصدر این جدول باقی مانده و در واقع از بالاترین سطح 2.1 درصدی، اندکی سقوط کرده است.
پنج کشور بعدی که بیشترین هزینه سالانه را برای کتاب می‌کنند عبارتند از کرواسی، آلمان، استونی، لتونی و ایسلند. این هزینه‌ بین 1.2 درصد تا 1.9 درصد درآمد شهروندان بوده است.
 قبرس در انتهای فهرست
قبرس فقط با 0.4 درصد، کشوری است که مردمش کمترین سرمایه را صرف کتاب می‌کنند. یونان، رومانی، بوسنی و هرزگوین و صربستان نیز از این نظر وضعیت خوبی ندارند، زیرا همه آن‌ها، سال 2021 فقط 0.5 درصد درآمد سالانه خود را برای کتاب هزینه کرده‌اند. بازنده واقعی این فهرست مقدونیه شمالی است که از سال 2019 آماری در این زمینه به اتحادیه اروپا ارائه نکرده است. مقدونیه شمالی آخرین بار سه سال پیش اطلاعات خود را به اشتراک گذاشت، زمانی که شهروندانش، یک درصد درآمد سالانه خود را صرف کتاب می‌کردند.
 استونی، کتاب‌خوان‌ترین کشور
ارقام موجود درباره اینکه کدام کشور اروپایی بیشترین زمان را برای مطالعه صرف می‌کند، کمی قدیمی‌تر است، زیرا بررسی‌ها در این زمینه تنها یک‌بار در هر دهه انجام می‌شود و ارقام 2020 هنوز منتشر نشده است. در این زمینه ارقامی از نظرسنجی‌های انجام شده بین سال‌های 2008 و 2015 در 18 کشور اروپایی در دسترس است.
در بالای فهرست زمان صرف شده برای مطالعه در روز، استونی قرار دارد. یک استونیایی 20 تا 74 ساله به‌طور متوسط ​​روزانه حدود 13 دقیقه را صرف مطالعه می‌کند. فنلاند، لهستان و مجارستان در رده‌های بعدی قرار دارند.
در انتهای جدول، فرانسه قرار گرفته که فقط دو دقیقه در روز را صرف مطالعه می‌کند. رومانی، اتریش و ایتالیا در سطح مشابهی قرار داشتند و از هر 24 ساعت، پنج دقیقه را صرف مطالعه می‌کردند.
نتایج مشابهی درباره در نظر گرفتن مطالعه به‌عنوان یک فعالیت به دست آمده است: 16.8 درصد فنلاندی‌ها خواندن را «فعالیت اصلی» می‌دانند. لهستان، استونی، یونان و لوکزامبورگ در این زمینه از فنلاند عقب‌ترند.
در این جدول هم فرانسوی‌ها در قعر قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه فرانسوی‌ها ملتی هستند که ولتر، هوگو، پروست و برنده جایزه نوبل امسال، آنی ارنو را به جهان معرفی کرده‌ است، فقط 2.6 درصد مردم فرانسه خواندن را یک فعالیت اصلی در زندگی خود می‌دانند!

شناسه خبر 66988