شناسه خبر:67159
1401/12/22 09:11:56
محلات در انتظار مسافران نوروزی

تعطیلی معادن از 25 اسفندماه تا 14 فروردین‌ماه

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محلات گفت: در راستای پذیرایی مطلوب از مسافران نوروزی و ایجاد فضایی آرام و امن برای میهمانان در این شهرستان، تصمیماتی گرفته شده که یکی از آن‌ها تعطیلی فعالیت معادن از 25 اسفندماه تا 14 فروردین‌ماه و ممنوعیت کلیه حفاری‌ها از 23 اسفندماه است

مهدی لعل‌بار اظهار کرد: شهرستان محلات با داشتن 36 اثر ثبت‌شده و به‌دلیل بهره‌مندی از انواع آثار گردشگری، تاریخی و آب‌وهوای مناسب و دارا بودن باغات گل و معادن سنگ، همواره و در طول سال پذیرای مسافران است.
وی ادامه داد: به‌منظور رفاه حال گردشگران و مسافران، هرساله برنامه‌ریزی‌های مختلفی در سطح دستگاه‌های خدمات‌رسان و مرتبط صورت می‌گیرد. در طول روزهای اخیر با برگزاری جلسات خدمات سفر، در راستای کیفیت‌بخشی خدمات به مسافرین و فراهم کردن رضایت آنان تلاش می‌کنیم.
این مقام مسئول افزود: این جلسات به‌منظور کسب آمادگی دستگاه‌هایی است که در ارتباط با این مسئله مسئولیت دارند. براساس دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ستاد اجرایی خدمات سفر در هشت کمیته شامل خدمات حمل‌ونقل، امداد و نجات، خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیکی، امور شهرداری‌ها، کمیته امور دهیاری‌ها، کمیته اسکان و نظارت، کمیته تنظیم بازار و خدمات رفاهی و کمیته خدمات بهداشتی، سلامتی و زیست‌محیطی فعال است.
لعل‌بار تصریح کرد: هرکدام از این کمیته‌ها طبق دستورالعمل وظایفی را برعهده دارند و در جلسات تخصصی در مورد اقداماتی که باید پیش از آغاز سال و پس از آغاز سال انجام شود، برنامه‌ریزی کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.
وی گفت: از مصوبات این جلسه‌ای که اخیراً تشکیل شده، می‌توان به تشدید نظارت بر بازار، مجتمع‌های پذیرایی، اقامتی و گردشگری اشاره کرد که این نظارت‌های ویژه از چهاردهم اسفندماه توسط دستگاه‌های مسئول مانند جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است. آماده بودن کامل دستگاه‌ها برای استقبال از مسافرین، اقدامات لازم برای فعالیت و کشیک ادارات به‌خصوص در دستگاه‌های خدمت‌رسان و مرتبط با ستاد سفر، فعالیت و کشیک اصناف در ایام پایانی سال و در ایام نوروز 1402 و برگزاری منظم جلسات کمیته سفر، از دیگر برنامه‌های این جلسات است.
لعل‌بار اسکان مسافران نوروزی را از اقدامات مهم این کمیته دانست و اظهار کرد: آموزش‌وپرورش با فراهم کردن هفت مدرسه در شهر محلات و یک مدرسه در شهر نیم‌ور با مجموع 52 کلاس و ظرفیت پذیرش 500 مسافر در طول شبانه‌روز، آماده پذیرایی از مسافرین است؛ درصورتی که خانه معلم نیز بازگشایی شود، به ظرفیت پذیرش افزوده می‌شود.
وی افزود: همچنین 65 واحد در آبگرم، پنج واحد بوم‌گردی در روستاهای خورهه، آتشکوه، نخجیروان و مزور، هتل اقصی و هتل آبگرم و مجتمع نور در کنار میهمانپذیر اطلس با ظرفیت 12 اتاق آماده پذیرش مسافران هستند.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محلات زیباسازی شهرهای محلات و نیم‌ور را از دیگر اقدامات این کمیته بیان کرد و ادامه داد: زیباسازی ورودی شهرهای محلات و نیم‌ور در دستور کار قرار دارد. رنگ‌آمیزی جداول، نورپردازی و گل‌کاری که می‌تواند به زیباسازی شهرها کمک کند، توسط راهداری و شهرداری‌ها انجام می‌شود. رفع خطر محورهای مواصلاتی و نقاط حادثه‌خیز هم توسط راهداری، نیروی انتظامی و پلیس راه، پیگیری و تا حد امکان انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: نظارت بر اصناف و نانوایی‌ها و فعالیت آن‌ها در ایام نوروز، از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده است. ایجاد دو پایگاه نوروزی در سرچشمه و پارک ساحلی نیم‌ور، استقرار گروه هلال‌احمر در ورودی شهر محلات و استقرار هلال‌احمر و نیروی انتظامی در آبگرم جهت ایجاد امنیت و ارائه خدمات امدادی، از دیگر مصوبات این کمیته است.
لعل‌بار گفت: در شهر محلات پارک سرچشمه، بوستان امام علی (ع) و بوستان سلامت و در نیم‌ور نیز پارک ساحلی جهت استقرار چادرهای مسافرتی درنظر گرفته شده است. مقرر شده فعالیت معادن از 25 اسفندماه تا 14 فروردین‌ماه تعطیل باشد و کلیه حفاری‌ها نیز از 23 اسفندماه ممنوع خواهد بود. نظارت و خدمات‌دهی خودپردازهای بانکی با استفاده از کارکنان کشیک نیز در دستور کار قرار دارد. درمجموع، تمهیدات لازم اندیشیده شده است که تا آنجایی که امکان دارد، شرایط خوبی برای مسافران فراهم شود.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان محلات ادامه داد: براساس آمار ارائه‌شده، از 15 اسفندماه سال 1400 تا 15 فروردین‌ماه 1401، حدود 18 هزار مسافر در هتل‌ها، مجتمع‌های اقامتی، گردشگری، بوم‌گردی، خانه‌های مسافری و چادرهای مسافرتی مستقر شده و در پارک‌ها، مدارس، آموزش‌وپرورش، میهمانسرای ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی و سالن‌های ورزشی اسکان داشته‌اند و حدود 233 هزار نفر نیز در مناطق نمونه‌گردشگری محلات حضور یافته و از آن‌ها بازدید داشته‌اند.
وی در پایان با ابراز امیدواری به افزایش بازدیدکنندگان و مسافران در نوروز امسال، گفت: تعدادی بنر از طرف میراث فرهنگی در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و تعدادی نیز توسط خود شهرداری تأمین شده و در نقاط مختلف شهر نصب می‌شود. تعدادی بروشور و نقشه هم تهیه شده و در اختیار شهرداری و هلال‌احمر برای توزیع میان مسافران، قرار می‌گیرد.

شناسه خبر 67159