شناسه خبر:67180
1401/12/22 09:44:30

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس‌ کل دادگستری استان مرکزی گفت: تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی این استان باید برای متصرفان و افراد سودجو هزینه‌بر شود.

حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی روز یکشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مرکزی در اراک افزود: افراد هرگونه انتفاعی که از اراضی ملی و طبیعی برده‌اند، باید توسط مسئولان محاسبه و به بیت‌المال بازگردانده شود و تنها نباید به رفع تصرف اراضی ملی اکتفا کرد.
وی با یادآوری وضعیت ویژه آبی کشور و دنیا، ادامه داد: 12 هزار و 600 مورد طرح آبخیزداری برای کنترل روان‌آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های زیرزمینی در استان مرکزی اجرا شده که وجود برخی لایه‌های غیر قابل نفوذ در بعضی از این طرح‌ها، موجب کاهش میزان نفوذپذیری آب در آن‌ها شده است.
رئیس‌ کل دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: نیاز است با انجام عملیات اجرایی و لایروبی طرح‌های آبخیزداری، زمینه افزایش نفوذپذیری و تغذیه سفره زیرزمینی در این طرح‌ها فراهم شود.
حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و امکان کشت دیم در برخی از اراضی طبیعی و ملی استان مرکزی، نیاز است با انجام رصد و پایش مناسب، از تصرف و تخریب اراضی ملی و طبیعی استان جلوگیری کرد.
وی گفت: اجرای طرح حدنگاری در اراضی ملی و کشاورزی با هدف تثبیت مالکیت این اراضی درحال انجام است و با اجرای این طرح، از تجزیه بیشتر اراضی کشاورزی جلوگیری می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی با تأکید بر اجرای احکام، افزود: نیاز است آسیب‌شناسی جدی احکامی که اجرایی نشده، صورت گیرد تا مشخص شود مشکل اجرای این قوانین تا چه میزان به دست مدیران قابل حل است.
حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: با توجه به بارندگی‌های سال آبی جاری و افزایش پوشش گیاهی اراضی ملی و طبیعی، اطفای حریق احتمالی این اراضی مسئله مهمی است و باید با انجام اقدامات فرهنگی، از بروز آتش‌سوزی در مراتع استان جلوگیری شود.
وی تأکید کرد: استفاده از فناوری‌های جدید، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی استان امری ضروری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تجربه نشان داده که آتش‌سوزی مراتع از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و برای جلوگیری از این آسیب، مراتع مناطق حساس شناسایی و نقشه بحرانی اراضی طبیعی استان مرکزی تهیه شده‌ است.
«عبدالحسین محمدی» افزود: 32 هزار همیار طبیعت در استان مرکزی وجود دارد که زمینه حضور آنان در مناطق حساس فراهم است.
وی ادامه داد: منابع طبیعی یک دستگاه حاکمیتی است، اما ازنظر تجهیزات ضعیف بوده و ماشین‌آلات این اداره‌کل نیز از رده خارج است.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

شناسه خبر 67180