شناسه خبر:67328
1401/12/25 10:01:07
مدیرکل محیط زیست عنوان کرد:

"قره‌سو" مظلوم‌ترین رودخانه‌ کرمانشاه

سپهرغرب، گروه خبر: به گفته مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، به‌جز رودخانه "قره‌سو" که با معضل ورود فاضلاب مواجه است، سایر رودخانه‌های استان وضعیت مناسبی دارند.

احد جلیلیان به مناسبت روز جهانی حفاظت از رودخانه‌ها (14 فوریه برابر با 23 اسفند) از وضعیت رودخانه‌های استان کرمانشاه و مهمترین چالش‌هایی که با آن مواجهند یاد کرد و افزود: اصلی‌ترین چالش رودخانه‌های استان ورود آلودگی به درون آنها است.
وی با اشاره به طول بلند اکثر رودخانه‌ها و اینکه در مسیر خود از شهرها و روستاهای مختلف می‌گذرند، اظهار کرد: همین امر باعث می‌شود در مسیر، شاهد ورود انواع آلودگی از پساب خانگی تا پساب برخی واحدهای صنعتی به درون رودخانه‌ها باشیم.
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه یکی دیگر از چالش‌های اصلی رودخانه‌های استان را تخلیه نخاله در حاشیه رودخانه‌ها دانست و افزود: گاهی شاهد آن هستیم که انواع خاک و نخاله ساختمانی در حریم رودخانه ریخته می‌شود که نه تنها باعث بروز آلودگی و مخدوش شدن چهره رودخانه شده، بلکه در شرایطی که دبی رودخانه بالا و احتمال سیلاب وجود داشته باشد، باعث مسدود شدن مسیر رودخانه شده و خطر بیشتری ایجاد کند.
جلیلیان تاکید کرد: یکی‌دیگر از عواملی که طی سال‌های اخیر آسیب جدی به رودخانه‌های استان زده موضوع خشکسالی و تنش آبی است و بخش عمده‌ای از رودخانه‌های استان با کاهش دبی مواجه شده‌اند. وقتی که رودخانه با افت دبی مواجه شود امکان خودپالایی را تا حدودی از دست داده و آلودگی موجود در آن بیشتر خود را نشان می‌دهد.
جلیلیان ادامه داد: متاسفانه با وجود چنین شرایطی، گاهی شاهد برداشت غیرمجاز آب از رودخانه‌ها از سوی کشاورزان حاشیه رود هم هستیم که به مشکلات دامن می‌زند.
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه سپس از مهمترین رودخانه‌های استان شامل قره‌سو، سیروان، الوند، گاماسیاب، رازآور، دینورآب و مِرِگ یاد کرد و ادامه داد: می‌توان گفت قره‌سو مظلوم‌ترین رودخانه استان بوده و شرایط بدتری از بقیه دارد.
جلیلان ورود 70 درصد پساب بخش خانگی شهر کرمانشاه به قره‌سو را عامل اصلی آلودگی این رودخانه دانست که باعث شده به کانالی برای فاضلاب تبدیل شود، خصوصا اکنون که به دلیل شرایط خشکسالی افت دبی داشته است.
وی با بیان اینکه پیگیری‌ فراوانی برای جلوگیری از ورود پساب به این رودخانه انجام داده و بارها اخطار صادر کردیم، عنوان کرد: چنانچه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه به بهره‌برداری برسد، بیش از 50 درصد پساب شهر تصفیه شده و بخش کمتری وارد قره‌سو خواهد شد.
به گفته جلیلیان، هم اکنون از بین رودخانه‌های استان هم از نظر استاندارد بودن و هم میزان دبی، سیروان بهترین شرایط را دارد.
وی ابراز امیدواری کرد، با تداوم بارش‌ها شاهد افزایش دبی رودخانه‌های استان باشیم که این موضوع به کاهش آلودگی آنها نیز کمک خواهد کرد.

شناسه خبر 67328