شناسه خبر:67799
1402/1/25 15:44:33

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: 244 مورد بازرسی در قالب طرح «عیدانه» با هدف بهبود و ارتقای ارائه خدمات گردشگری به مسافران نوروزی و کیفیت ارائه خدمات و کالاهای نوروزی و ماه مبارک رمضان از سوی این اداره کل انجام شد.

جعفر امیری‌پریان روز پنجشنبه اظهار کرد: طرح بازرسی عیدانه از اصناف برای شناسایی و جمع‌آوری کالاهای غیر استاندارد و احقاق حقوق مردم به مدت یک ماه از 15 اسفند تا 15 فروردین در همدان اجرا شد.

وی ادامه داد: از 15 مورد هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها، 71 مورد مراکز پذیرایی و رستوران‌ها، 10 مورد مراکز اقامتی بین راهی، 19 مورد میادین میوه و تره‌بار، 13 مورد خدمات قالیشویی، دو مورد ایستگاه‌های قطار، یک مورد فرودگاه، پنج مورد پایانه‌های مسافربری، 35 مورد مراکز فروش شیرینی و آجیل و 73 مورد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایام عید بازرسی شد.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای موفق طرح عیدانه در این استان، افزود: مراکز خدمات‌دهی توسط بازرسان این اداره ارزیابی شدند و نتایج این ارزیابی‌ها پس از جمع‌بندی برای حصول به نتیجه مطلوب به مراجع ذی‌صلاح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: طرح عیدانه علاوه‌بر گشت‌های نظارتی استاندارد با همکاری اداراتی همچون صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، نمایندگان هتل‌داران و اتحادیه‌های مربوطه برگزار شده است.

امیری‌پریان با تأکید بر ضرورت ارتقای کیفیت خدمات گردشگری در همدان، افزود: سال گذشته همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) استانداردسازی خدمات گردشگری انتخاب شد و این موضوع حساسیت مجموعه را در نظارت صحیح طرح عیدانه دوچندان کرد.

وی اجرای طرح عیدانه را در راستای تحقق ماده 17 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و استانداردسازی خدمات اعلام و اظهار کرد: طبق ماده 17 این قانون سازمان موظف است نسبت به ارزیابی انطباق کالاهای ساخت داخل، وارداتی و نیز خدماتی که ازلحاظ ایمنی، بهداشت و سلامت عمومی با همکاری نهادهای ارزیابی انطباق تأیید صلاحیت شده، اقدام و نتایج حاصل را برای اطلاع عموم و مراجع ذی‌ربط اعلام کند.

مدیرکل استاندارد استان همدان یادآور شد: ستاد پایش کیفیت و کمیت به‌‌منظور کنترل‌ کیفی و مقابله با هرگونه کم‌فروشی و ارتقای کیفیت زندگی مردم در اسفندماه سال گذشته راه‌اندازی و پرونده متخلفان نیز به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد.

امیری‌پریان رصد کم‌فروشی و نظارت بر آن را مهم‌ترین اولویت‌ کاری این سازمان در دولت مردمی سیزدهم برشمرد و افزود: طبق تأکیدات رئیس‌جمهور این سازمان موظف است بدون کمترین ملاحظه و مسامحه‌ای از کم‌فروشی رسمی و تولید یا توزیع کالای بی‌کیفیت و غیر استاندارد در کشور جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: سامانه 1517 اداره کل استاندارد به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی در زمینه کالاهای غیر استاندارد است و شکایت‌های مردمی در این سامانه ثبت می‌شود و در اسرع وقت برای رسیدگی در اختیار کارشناسان مربوطه قرار خواهد گرفت.

شناسه خبر 67799