شناسه خبر:67933
1402/1/28 11:44:33

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان گفت: بارندگی‌های اخیر موجب سرریز شدن تالاب طبیعی پیرسلمان در شهرستان اسدآباد شد.

مهدی صفی‌خانی روز یکشنبه ابراز کرد: تداوم خشک‌سالی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی موجب خشک شدن تالاب زیبای پیرسلمان در شهرستان اسدآباد شده بود که بارش‌های نیمه‌سنگین برف زمستانی و نزول رحمت الهی و بارش‌های خوب بهاری امسال جانی دوباره به این تالاب بخشیده و آبگیری این منظر زیبای طبیعی آغاز شده است.

این مقام مسئول افزود: پیرسلمان از تالاب‌های طبیعی استان همدان به‌شمار می‌رود که منبع تغذیه آن چشمه‌های جوشان موجود در سطح و بستر آن است.

وی با بیان اینکه تالاب پیرسلمان سال گذشته به‌طور کامل خشک شد، اضافه کرد: مردم یک‌سری تغییرات در طول زمان در بستر این تالاب ایجاد کرده بودند؛ ازجمله اینکه تالاب با ایجاد خاکریز و ریختن پشته خاک، به دو قسمت تقسیم‌بندی شده بود.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: همچنین در بخشی از بستر رودخانه اقدام به ایجاد سرویس بهداشتی به شکلی نامتعارف کرده بودند که هنگام خشک شدن بستر این تالاب با همکاری فرمانداری و راهداری نسبت به برداشتن خاکریز و تخریب سرویس بهداشتی و همچنین لایروبی بستر تالاب اقدام شد.

صفی‌خانی ادامه داد: به دنبال بارش‌های صورت‌گرفته تالاب پیرسلمان در زمستان سال گذشته به‌طور کامکل آب‌گیری شد و به‌تازگی با بارش‌های اواخر هفته گذشته آب این تالاب فصلی سرریز شد.

وی گفت: بارندگی‌ها در وضعیت دیگر تالاب‌های موجود در استان همدان ازجمله آق‌گل ملایر تأثیری نداشت و این تالاب‌ها همچنان روزگار ناخوشی را سپری می‌کنند.

روز چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته باران بهاری بیشتر نقاط استان را فرا گرفت که بیشترین میزان بارش مربوط به‌ترتیب مربوط به شهرستان‌های نهاوند و اسدآباد بود.

وی با بیان اینکه تالاب پیرسلمان سال گذشته در فهرست مناطق شکارممنوع قرار گرفت، ابراز امیدواری کرد: با آبگیری کامل این تالاب دوباره شاهد حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در این منطقه باشیم.

استان همدان دارای 27 تالاب طبیعی و مصنوعی است که تالاب پیرسلمان با بیش از چهار هکتار مساحت در فاصله20 کیلومتر شهر اسدآباد قرار دارد.

شناسه خبر 67933