شناسه خبر:67938
1402/1/28 12:05:09

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات و کاستی‌های موجود در مرز رسمی پرویزخان، گفت: رفع این نواقص و مشکلات و تقویت زیرساخت‌ها برای افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی در این گذرگاه بین‌المللی و راهبردی، نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

«علی‌اصغر عباس‌زاده» روز یکشنبه در دیدار با سرپرست فرمانداری قصر شیرین با تشریح وضعیت موجود در گمرک مرز رسمی پرویزخان، افزود: پرویزخان یکی از مرزهای مهم است که از سهم 6 میلیارد و 493 میلیون و 995 هزار دلاری مجموع صادرات استان کرمانشاه طی سال گذشته با صادرات 971 میلیون و 533 هزار و 438 دلار کالا به وزن دو میلیون و 500 هزار و 865 تُن، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.سرپرست فرمانداری قصر شیرین نیز با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی موجود در مرز پرویزخان و با اذعان به دغدغه‌ها و مشکلات این مرز رسمی، افزود: یکی از مشکلات این گذرگاه، مشکل ساختاری آن بوده و این مشکل از ابتدای شروع به کار این مرز رسمی تاکنون مرتفع نشده است.

«محمد حیدری» افزود: مشکلات نوظهوری که به‌صورت روزمره اتفاق می‌افتد، از دیگر مسائلی است که مرز رسمی پرویزخان درگیر آن بوده؛ ضمن اینکه رویکرد متفاوت دستگاه‌های همکار در مرز مذکور نیز از دیگر مشکلات این گذرگاه رسمی است.

وی ادامه داد: هر یک از این مشکلات نیازمند اتخاذ تدبیر است و اگر خبرگی و ممارست پشت این کار نباشد و خطر پذیرش مسئولیت نیز وجود نداشته باشد، فعالیت‌ها در این مرز رسمی تعطیل می‌شود و در نتیجه شاهد کاهش حجم تجارت خارجی نیز خواهیم بود.

سرپرست فرمانداری قصر شیرین در ادامه گفت: باید با جدیت کامل و با وحدت، همگرایی و همبستگی بتوانیم مشکلات موجود در مرز رسمی پرویزخان را برطرف کنیم.

حیدری اضافه کرد: با توجه به گسترده بودن رویه‌های گمرکی گمرک پرویزخان، راه برون‌رفت از این مشکلات، تخصصی شدن گمرک پرویزخان است که با انجام این مهم هم شاهد حاکمیت نظم بیشتری در مرز خواهیم بود و هم درآمد بیشتری حاصل می‌شود.

* کرمانشاه 2 مرز رسمی و 5 بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه درمجموع 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز دو مرز رسمی و پنج بازارچه رسمی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصر شیرین با بیش از 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و 45 درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم‌اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصر شیرین با مناطق کردنشین عراق به‌ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در 20 کیلومتری قصر شیرین دارای بزرگ‌ترین پایانه زمینی بین‌المللی خاورمیانه است.

شناسه خبر 67938