شناسه خبر:68083
1402/1/31 09:12:59

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سال گذشته 66.25 هکتار از اراضی بستر رودخانه‌های استان با بیش از سه میلیارد و 872 میلیون تومان اعتبار، آزادسازی شد.

آرش آریانژاد روز چهارشنبه اظهار کرد: پارسال 41.25 هکتار از محل پروژه عملیات آزادسازی تصرفات بستر رودخانه‌های قشلاق و قزل اوزن در شهرستان‌های سنندج و دیواندره با بیش از 572 میلیون تومان اعتبار آزادسازی شد.

وی افزود: به‌صورت موردی نیز از محل اعتبارات طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب، 25 هکتار با اعتباری بیش از سه میلیارد و 300 میلیون تومان، آزادسازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: طول رودخانه‌های اصلی و فرعی کردستان، هشت هزار و 400 کیلومتر مربع است که شامل 40 رودخانه اصلی و فرعی می‌شود.

آریانژاد اضافه کرد: تعیین حد حریم و بستر هر یک کیلومتر رودخانه اصلی و فرعی از زمان مطالعه، نقشه برداری، تهیه کاداستر، فراخوان عمومی تا نتیجه‌گیری نهایی بیش از 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که رقم بسیار بالایی است.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

 

شناسه خبر 68083