شناسه خبر:68255
1402/2/6 08:19:10

سپهرغرب، گروه خبر: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان از کاهش 60 درصدی زایمان سزارین در تاریخ 1402/02/02 نسبت به 1401/01/01 خبر داد و گفت: 39 مورد سزارین برای تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه در استان همدان به ثبت رسیده است.

رضا طهماسبی پیرامون آمار زایمان‌های سزارین در تاریخ 1402/02/02 اظهار کرد: سال گذشته در تاریخ یک فروردین‌ماه 116 مورد زایمان سزارین داشتیم که این آمار در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه امسال به 39 مورد رسیده، به‌طوری که بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد مداخلات ما برای جلوگیری از زایمان‌های تقویمی بسیار مؤثر بوده و نوزاد نارسی در این تاریخ به‌صورت سزارین متولد نشده است.
وی با بیان اینکه آمار سزارین‌های این روز در مقایسه با روزهای تعطیل دیگر روند افزایشی نداشته است، مطرح کرد: برخی والدین اصرار به سزارین در این تاریخ داشتند، اما پزشک و مراکز درمانی زیر بار نرفته و به نظر می‌رسد برای پیشگیری از سزارین‌های تقویمی در سنوات آینده، آموزش والدین در این زمینه، بیشترین حوزه نیازمند مداخله است.
طهماسبی با اشاره به اینکه تولدهای تقویمی سزارین یک سزارین خارج از موعد مقرر و بدون ضرورت پزشکی و هدف آن صرفاً تولد نوزاد در تاریخ خاص است، افزود: این کار مغایر با اخلاق بوده و ازنظر قانونی نیز مسئولیت مدنی، کیفری و انتظامی دارد.
وی ادامه داد: والدین، پزشک به‌عنوان فرد آگاه و خبره که مباشر تولد است و درنهایت مراکز درمانی در روند سزارین تقویمی دخیل هستند که در هر سه حوزه مداخلات لازم را انجام داده و دو هفته پیش‌تر از تاریخ فوق‌الذکر هشدارهای لازم را صادر کردیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان خاطرنشان کرد: به مراکز درمانی هشدار داده شد اگر نوزادی به‌طور غیر معمول و نارس به دنیا بیاید، باید منتظر جریمه و مداخلات انتظامی لازم در این زمینه باشند؛ همچنین به پزشکان طبق ماده 526 قانون مجازات اسلامی تذکر داده شد که در فرض اجماع بین سبب و مباشر، این کار برای آن‌ها ازنظر کیفری و انتظامی مسئولیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: از بُعد نظارتی نیز تمام مجموعه درمان در این حوزه مشارکت داشته و به نظر می‌رسد با توجه به آمارها مداخلات صورت‌گرفته در سطح استان اثربخش بوده و زایمان‌های سزارین در این تاریخ در مقایسه با آمارهای نقطه به نقطه و در مقایسه با روزهای تعطیل دیگر، تفاوتی ندارد.

شناسه خبر 68255