شناسه خبر:68727
1402/2/17 00:05:59
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان مطرح کرد:

2 ماه فرصت تا حضور ارزیابان برای ثبت جهانی هگمتانه

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: فرصت باقی‌مانده تا زمان حضور ارزیابان به‌منظور ثبت جهانی هگمتانه بسیار محدود بوده و تنها دو ماه دیگر زمان باقی مانده است.

حمید بادامی‌نجات صبح شنبه در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورا با موضوع بررسی اقدامات شهرداری در راستای ثبت جهانی هگمتانه و تقدیر از زحمات فعالان حوزه گردشگری، اظهار کرد: خدمات و اقدامات در حوزه همدان‌گردی طی ایام نوروز و عید سعید فطر ارزشمند بود.

وی با بیان اینکه پیگیری اقدامات توسط تمام مجموعه‌ها در حوزه گردشگری این بخش را تقویت خواهد کرد، گفت: اقدامات خوب میراث فرهنگی را در این ایام به‌ویژه در هگمتانه شاهد بودیم که پازلی برای معرفی و شناساندن مجموعه تاریخی همدان (به نحو دیگری) به شهروندان و گردشگران بود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: امسال برای نخستین‌بار کار خوبی در حوزه اطلاع‌رسانی انجام شد و سامانه 137 در شناساندن مجموعه‌های گردشگری ورود کرد.

بادامی‌نجات فعال‌ترین کمیته مرکز پژوهش‌های شورا را کمیته گردشگری دانست و افزود: کمیته سرمایه‌گذاری نیز هم‌راستا با گردشگری در این مرکز پیش می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه حوزه گردشگری برای ما بسیار بااهمیت است، تصریح کرد: بحث گردشگری، تنها وظیفه میراث فرهنگی نیست؛ در استانی که اولویت آن حوزه گردشگری تعریف شده است، باید تمام دستگاه‌ها و شهروندان در این مسیر گام بردارند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: میراث فرهنگی سازمان سیاست‌گذار در حوزه گردشگری بوده و باید در اجرا همه کمک کنیم.

بادامی‌نجات به اختصاص 10 تا 15 درصدی بودجه عمرانی به حوزه گردشگری برای نخستین‌بار اشاره کرد و یادآور شد: در بخش اجرا نیز در شهرداری همت لازم وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به بررسی اقدامات شهرداری در راستای ثبت جهانی هگمتانه، خاطرنشان کرد: رونق پیاده‌راه اکباتان در تمام ابعاد حائز اهمیت بوده و با توجه به اعتبار پیش‌بینی‌شده، باید برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای برنامه‌های مناسبتی، جشن و غیره در این منطقه با توجه به در پیش بودن ثبت جهانی برای رونق‌بخشی، انجام شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: پس از اجرای پیاده‌راه‌سازی اکباتان، کسبه نارضایتی‌هایی داشتند که با رونق‌بخشی مداوم باید این نگرانی رفع شود.

بادامی‌نجات فرصت باقی‌مانده تا زمان حضور ارزیاب‌ها به‌منظور ثبت جهانی هگمتانه را بسیار محدود دانست و گفت: تنها دو ماه دیگر زمان باقی مانده و اکثر برنامه‌ها در مرحله برنامه‌ریزی است و در بحث اجرا نیز باید شهرداری، میراث فرهنگی، استانداری، فرمانداری و غیره کمک کنند.

وی عمده نگرانی‌های کسبه پیاده‌راه اکباتان از ثبت جهانی هگمتانه را از رونق افتادن این منطقه برشمرد و بیان کرد: باید این نگرانی با اقدامات مؤثر و رونق‌بخشی به پیاده‌راه، رفع شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان افزود: باید ظرفیت‌های موجود به‌منظور رونق‌بخشی به پیاده‌راه اکباتان به‌ویژه بخش انتهایی آن، شناسایی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

بادامی‌نجات با بیان اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع در کنار سایر اقدامات به‌منظور رونق‌بخشی به پیاده‌راه اکباتان پیش‌شرط‌های لازم برای تغییر نگاه کسبه و رونق این بخش است، تصریح کرد: این اقدامات باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و طی مدت یک ماه آینده اجرا شود.

وی سازمان فرهنگی شهرداری را مکلف به برنامه‌ریزی به‌منظور انتقال اجرای برنامه‌های شاد، متنوع، آموزش شهروندی و غیره به پیاده‌راه اکباتان و به‌ویژه بخش انتهایی آن کرد و ادامه داد: سازمان زیباسازی نیز با نصب بنر در اطلاع‌رسانی برنامه‌ها کمک کند.

   شهردار همدان: شهرداری در حیطه‌های مختلف درگیر موضوع ثبت جهانی هگمتانه شده است

شهردار همدان نیز ثبت جهانی هگمتانه در این برهه را تقدیر خوبی در مناسبات خدمتی مدیران شهری و مسئولان دستگاه‌های اجرایی دانست و اظهار کرد: این اتفاق در 40 سال گذشته بی‌نظیر است.

سیدمسعود حسینی با بیان اینکه شهرداری در بحث ثبت جهانی هگمتانه به‌طور کامل پای کار است، گفت: شهرداری فارغ از مباحث زمانی، مکانی و بودجه‌ای، آماده همکاری است و اکنون با توجه به فرصت محدود پیش رو، کارهای مهمی داریم.

وی با تأکید بر اینکه به‌منظور ثبت جهانی هگمتانه باید مجموعه کل استان و شهرستان پای کار باشند، بیان کرد: هنوز بسیاری از بخش‌ها ازجمله مردم و فعالان گردشگری و دغدغه‌مندان در این حوزه را درگیر کار نکرده‌ایم و باید در حوزه اغناسازی ورود کنیم.

شهردار همدان با بیان اینکه شهرداری در حیطه‌های مختلف درگیر موضوع ثبت جهانی هگمتانه شده است، افزود: باید کارهای جدی به این منظور انجام داده و این مورد را به‌عنوان یک مأموریت ویژه ببینیم.

ادامه مطلب را در سایت روزنامه سپهرغرب به نشانی  مطالعه کنید.

شناسه خبر 68727