شناسه خبر:68943
1402/2/21 09:00:52
شهردار سنندج خبر داد:

درخشش سیمای سنندج در «روژ سنه»

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار سنندج با اشاره به درخشش سیمای سنندج در «روژ سنه»، گفت: مشارکت قابل توجه مردم فهیم و فرهنگی شهر خلاق موسیقی جهان و پایتخت فرهنگ و هنر در ویژه‌برنامه‌های شهرداری سنندج موجب دلگرمی هرچه بیشتر خادمان مردم در مسیر خدمت و تلاش جهادی برای برگزاری هرچه کیفی‌تر و برنامه‌ریزی بهتر برای هفته سنه سال آینده شد.

شورای فرهنگ عمومی استان کردستان سال 1397 نام‌گذاری 6 اردیبهشت‌ماه را به نام «روز سنه» (روز سنندج) تصویب کرد.
این روز سالروز دستور شاه صفی مبنی بر ساخت شهر سنندج توسط حاکم کردستان سلیمان‌خان اردلان است؛ سابقه سکونت در شهر سنندج به گذشته‌های بسیار دور بازمی‌گردد. در دوران پس از اسلام وقوع زلزله‌ای در سده 6 هجری قمری سبب تخریب این شهر می‌شود که برای مدتی طولانی سنندج را خالی از سکنه می‌کند.
خاندان اردلان به فرمان شاه‌صفی در چهار نقطه سلیمانیه، سنندج، مریوان و پالنگان چهار قلعه می‌سازند که از طریق یک راه ارتباطی به یکدیگر متصل شده‌اند. از همان زمان، سلیمان‌خان اردلان مرکز حکومت اردلان را از قلعه‌های حسن‌آباد و پالنگان در جنوب سنندج به شهر کنونی سنندج منتقل کرد. روز 6 اردیبهشت‌ماه، سالروز صدور این فرمان در سال 1046 هجری قمری (1636 میلادی) توسط شاه صفی بوده‌ است.
   برگزاری 30 عنوان برنامه شاخص در هفته سنه
شهردار سنندج ضمن تبریک این ایام به مردم فرهنگی سنندج، اظهار کرد: شهر سنندج سرزمین طبیعت، تاریخ و فرهنگ و خاستگاه مشاهیر، مفاخر و هنرمندان بزرگی است که نام و نشانشان شهره جهانی دارد و همواره بر تارک تاریخ می‌درخشند.
سیدانور رشیدی گفت: وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی، بکر، تاریخی، فرهنگی و مردمانی اصیل و هنرمند در این دیار موجب شده که سنندج همواره مورد استقبال و مقصد گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور در ایام مختلف سال باشد.
شهردار سنندج با بیان اینکه ثبت جهانی سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی جهان و پیوستن دیار آواها و نواها به شبکه شهرهای خلاق یونسکو در زمینه موسیقی، کسب عنوان پایتخت کتاب ایران در دو سال متوالی، دارنده پایتخت دف جهان و انتخاب آن به‌عنوان پایتخت نوروز جهان، از اقدامات ماندگاری است که با همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج صورت گرفته، افزود: این موارد در معرفی و جهانی شدن بیشتر این دیار نقش بسزایی داشته است.
رشیدی گفت: 6 اردیبهشت‌ماه که در تقویم محلی به‌عنوان روز سنه نام‌گذاری شده، ظرفیتی کم‌نظیر برای احیای آداب و رسوم اصیل گذشتگان، آشنا کردن نسل امروز با آثار هنرمندان، مفاخر و مشاهیر کرد و بررسی آثار شهرسازی و معماری سنندج است.
وی با تأکید بر اینکه 30 برنامه شاخص و متنوع هم‌زمان با هفته سنه تدوین و برگزار شد، افزود: برپایی نمایشگاه خوشنویسی در نگارخانه ارشاد، برپایی نمایشگاه کتاب در بوستان کتاب، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در عمارت آصف، اجرای گروه موسیقی فلکلور سنندج و اجرای موسیقی کلاسیک و پاپ، از برنامه‌های شاخص این ایام بود.
شهردار سنندج اضافه کرد: اجرای چندین گروه تئاتر خیابانی به مدت یک هفته در پارک شانو و پیاده‌راه فردوسی، برپایی نمایشگاه و برگزاری نخستین جشنواره عکاسی با موضوع هفته فرهنگی نگارخانه سوره، برپایی کارگاه و نمایشگاه نقاشی در عمارت آصف، برگزاری مراسم اختتامیه قرآنی سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی و همایش پیاده‌روی خانوادگی از پارک کودک به مقصد میدان گاز و برگزاری مسابقات کُشتی پهلوانی در پارک شهدای 28 دی، از دیگر برنامه‌های شاخص در این هفته بود.
رشیدی افزود: هم‌زمان با این هفته مسابقه حضوری‌نویسی خوشنویسی در نگارخانه ارشاد، مراسم مولودی‌خوانی با سبک سنه در عمارت آصف، کارگاه حکایت‌گویی کودکان و نوجوانان از داستان‌های قدیمی سنندج در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، مراسم اختتامیه روز سنه و غیره برگزار شد.
شهردار سنندج ابراز کرد: در طول ایام گرامیداشت روز و هفته سنه درمجموع یک‌هزار و 325 هنرمند و ورزشکار در برنامه‌های مختلف شهرداری سنندج به‌صورت مستقیم همکاری داشته و در کنار مجموعه شهرداری تلاش کرده‌اند.
وی تصریح کرد: مشارکت قابل توجه مردم فهیم و فرهنگی شهر خلاق موسیقی جهان و پایتخت فرهنگ و هنر در ویژه‌برنامه‌های شهرداری سنندج موجب دلگرمی هرچه بیشتر خادمان مردم در مسیر خدمت و تلاش جهادی برای برگزاری هرچه کیفی‌تر و برنامه‌ریزی بهتر برای هفته سنه سال آینده شد.
   ایجاد موزه خوشنویسی
رشیدی اعلام کرد: موزه خوشنویسی را هم‌زمان با هفته سنه سال آینده راه‌اندازی خواهیم کرد، زمین آن را از بین اراضی دارای کاربری فرهنگی تأمین می‌کنیم و امیدواریم با تأمین اعتبار مورد نیاز از سوی دستگاه‌های فرهنگی و همراهی شهرداری، موزه خوشنویسی را افتتاح کنیم که می‌تواند ظرفیت قابل توجهی در جذب گردشگران باشد.
وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های شهرداری سنندج در هفته سنه امسال، برگزاری مسابقات پهلوانی بود که با استقبال قابل توجه همراه شد و برنامه‌ریزی لازم برای برندسازی این ورزش از هم‌اکنون در دستور کار معاونت فرهنگی ورزشی شهرداری سنندج قرار گرفته است.
   برگزاری مسابقه منطقه‌ای قرآن کریم
شهردار سنندج اذعان کرد: در نخستین مسابقات منطقه‌ای قرآن کریم که به همت شهرداری سنندج برگزار شد، موفق به شناسایی یک پدیده قرآنی شدیم و همین موضوع ما را تشویق به برگزاری این دوره مسابقات به‌صورت ملی و درصورت امکان بین‌المللی در سال آینده کرد.
وی با اشاره به انتخاب کردستان به‌عنوان پایتخت نوروز و استقرار دبیرخانه نوروز در شهر سنندج، گفت: فستیوال نوروزی با محور موسیقی را در اردبیهشت‌ماه سال آینده هم‌زمان با هفته سنه برگزار خواهیم کرد.
شهردار سنندج از تعریف پروژه ملی و یا بین‌المللی دف در سال آینده خبر داد و افزود: توجه به مسئله مهم استعدادیابی در بین جوانان و ایجاد شادی و نشاط اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج است.
   تقدیر استاندار کردستان از برنامه‌های فرهنگی شهرداری سنندج
استاندار کردستان نیز گفت: از شهردار سنندج و شورای اسلامی شهر کمال تقدیر را داریم که در طول سال گذشته تمام توان خود را در مسیر خدمت به شهر و شهروندان به‌کار گرفته‌اند.
اسماعیل زارعی‌کوشا اظهار کرد: برنامه‌ریزی مناسب مجموعه شهرداری در گرامیداشت روز و هفته سنه از اقدامات قابل توجه بود که شورونشاط اجتماعی خوبی را در شهر سنندج ایجاد کرده است.
استاندار کردستان بر توسعه چنین برنامه‌ها و همایش‌هایی در سطح استان تأکید کرد و گفت: چندین همایش و برنامه بزرگ در راستای ایجاد شورونشاط اجتماعی در سطح شهرهای مختلف استان برگزار خواهد شد.
زارعی‌کوشا افزود: نشاط اجتماعی نیاز اساسی امروز جامعه است و باید شاهد آن باشیم.
وی با بیان اینکه به خود افتخار می‌کنم که به‌عنوان استاندار کردستان افتخار خادمی و نوکری مردم را دارم، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری بیش از پنج هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده که در ماه‌های آینده با حضور سرمایه‌گذاران و اجرایی شدن آن‌ها، شاهد تحول سنندج خواهیم بود.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج نیز اظهار کرد: شهر سنندج مأوای فرهنگ و هنر کرد و کورده‌واری است.
   فرهنگ و هنر با تاریخ مردم سنندج گره خورده است
به گفته فرهاد میمنت‌آبادی وجود ظرفیت بالای هنری و فرهنگی که با تاریخ و گذشتگان این مردم گره خورده، موجب انتخاب شهر سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی جهان و پایتخت کتاب و پایتخت نوروز جهان شد.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با بیان اینکه توجه به این ظرفیت‌ها و تلاش در راستای احیای فرهنگ ارزشی گذشتگان مردمان این دیار از اولویت‌های مورد توجه در شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج است، گفت: روز و هفته سنه فرصت مغتنمی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌ها و استعدادهای هنری این دیار بود.
میمنت‌آبادی افزود: گنجینه عظیم فرهنگ کرد و کورده‌واری همیشه سرآمد است و شناسایی بخشی از استعدادهای این استان در ماندگاری هرچه بیشتر این تاریخ ارزشی تأثیر بسزایی دارد.
وی از مشارکت و حضور پُررنگ مردم شهر سنندج در ویژه‌برنامه‌های هفته سنه تقدیر کرد و گفت: امیدواریم مدیریت شهری در سنندج با استفاده بیش‌ازپیش از ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی منسجم‌تر و فرهیخته‌تری را برای هفته سنه سال آینده تدوین و اجرا کند.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: تبلور روحیه فرهنگی و نگاه بلند اعضای شورای اسلامی شهر و مدیریت مناسب شهری را در این‌دست برنامه‌ها به‌صورت محسوس می‌توانیم شاهد باشیم.
   مشارکت بیش از 10 هزار نفر در برنامه‌های هفته سنه
میمنت‌آبادی با عنوان اینکه بیش از 10 هزار نفر در برنامه‌های هفته سنه مشارکت کردند، گفت: برنامه‌های هفته سنه 1402 کارنامه ارزشمند برای مدیریت شهری سنندج بود و امیدواریم این‌دست برنامه‌ها در طول سال نیز ادامه داشته باشد.
وی اظهار کرد: فضایی که امروز در برگزاری برنامه‌های هفته سنه داشتیم، حاصل تلاش جهادی مدیریت شهری و همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف فرهنگی بود.
این مقام مسئول افزود: امیدواریم این توانمندی و ظرفیت چراغ راه برای برگزاری هرچه کیفی‌تر و کمی‌تر برنامه‌های سال آینده باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج خواستار توجه بیشتر مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ و ورزش به زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی به‌ویژه در مرکز استان شد و گفت: امکانات فرهنگی و تجهیزاتی که امروز در اختیار جامعه هنری و ورزشی است، در شأن فعالین این عرصه نیست و انتظار داریم اقدامات اساسی در این حوزه صورت بگیرد.
 شاهد تاثیر همدلی تیم مدیریت شهری در تسهیل توسعه سنندج هستیم
فرماندار سنندج نیز عنوان کرد: تأثیر همدلی تیم مدیریت شهری در تسهیل روند توسعه در سنندج را شاهد هستیم.
حسن عسکری اظهار کرد: از مجموعه شهرداری سنندج و شورای اسلامی شهر و سایر دستگاه‌های فرهنگی که زمینه برگزاری این مراسم و برنامه‌های متنوع را در راستای گرامیداشت روز و هفته سنه فراهم کردند، تقدیر می‌کنم.
وی افزود: منظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی سنندج اعضای شورای اسلامی این شهر را بر آن داشت که طرح نام‌گذاری یک روز از تقویم سالانه استان با نام روز «سنه» را در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مطرح کنند.
فرماندار سنندج خاطرنشان کرد: طبیعتاً گرامی‌داشت هفته سنندج یک ظرفیت خوب است تا بتوانیم ویژگی‌های برجسته این شهر را بیش‌ازپیش به مردم داخل و خارج از کشور بشناسانیم.
عسکری گفت: هفته سنه ظرفیتی کم‌نظیر برای احیای آداب و رسوم اصیل گذشتگان و آشنا کردن نسل جوان با آثار هنرمندان، مفاخر و مشاهیر کرد است.
فرماندار شهرستان سنندج افزود: وفاق و همدلی خوبی بین تیم مدیریتی شهر وجود دارد که زمینه خدمت‌رسانی را بیش‌ازپیش تسهیل می‌کند؛ این روند توسعه شهر را تسهیل می‌کند.
وی اذعان کرد: در حوزه رفع مشکلات حواشی شهر هم در سال گذشته با تلاش دستگاه‌های مختلف به‌ویژه شهرداری اقدامات خوبی انجام شد که این روند در سال جاری با سرعت هرچه بیشتر ادامه خواهد داشت.
   هنرمندان کردستانی در دنیا حرف برای گفتن دارند
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر سنندج در مراسم افتتاحیه هفته سنه اظهار کرد: شهر سنندج نماد بزرگان و مفاخر زیادی در حوزه‌های مختلف هنر و فرهنگ است.
اسعد فریدی با بیان اینکه سنندج به‌لحاظ ظرفیت‌های هنری و فرهنگی از جایگاه والایی برخوردار است، گفت: این شهر بزرگان و مفاخر زیادی را در دامن خود پرورش داده که می‌توان به خانواده بزرگ بابا مردوخ و مجتهدی اشاره کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر سنندج گفت: مردم کرد به‌لحاظ موسیقی و هنر بسیار ثروتمند هستند و هنرمندان موسیقی این استان مانند کامکارها و عندلیبی‌ها حق بزرگی بر موسیقی ایران دارند و چارچوب موسیقی ایران بر شانه آن‌ها پایه‌گذاری شده است.
وی به ظرفیت‌های شهر سنندج در حوزه فیلم کوتاه و کسب عناوین برتر در جشنواره‌های جهانی توسط فیلم‌سازان توانمند این دیار اشاره کرد و افزود: کردستان در حوزه فیلم کوتاه در دنیا حرف برای گفتن دارد و در حوزه تئاتر هم می‌توان از اساتید بزرگی همچون قطب‌الدین صادقی و بهروز علی‌پور که مایه سربلندی برای کشور هستند، نام برد.
این مقام مسئول اذعان کرد: در حوزه مجسمه‌سازی و نقاشی هم هنرمندان شاخص در این استان پرورش یافته‌اند که جزء مفاخر در سطح کشور بوده و نام و نشان جهانی دارند.

شناسه خبر 68943