شناسه خبر:68995
1402/2/23 11:04:00

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار مریوان با اشاره به پروژه ساماندهی مرز باشماق گفت: طرح ساماندهی مرز باشماق در سه فاز تعریف شده که فاز نخست آن 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش سپهرغرب، اسماعیل احمدی در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: مریوان یکی از مناطق هدف گردشگری در غرب کشور و در ایران است که در تعطیلات نوروز و سه‌روزه عید فطر بیش از یک میلیون مسافر از مریوان بازدید کردند که مدیون برنامه‌ریزی و اهتمام مجموعه‌ای از دستگاه‌های اجرایی است.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه یک استقبال شایان توجهی از سوی گردشگران از این شهرستان به وجود آمد ولی معتقدیم، ظرفیت و استعداد مریوان بیش از این است.
وی عنوان کرد: دنبال رسیدن به اعداد آرمانی از لحاظ کمیت پذیرش گردشگر و از لحاظ تنوع موضوعات و حوزه‌های مختلف گردشگری که می‌تواند افراد مختلفی را جذب کند، هستیم.
فرماندار مریوان ادامه داد: مریوان پایتخت تئاتر خیابانی ایرانی و غرب آسیاست که تاکنون 15 دوره جشنواره آن در شهر مریوان برگزار شده است.
به گفته احمدی، مریوان مرکز فرهنگ، گردشگری، تاریخ روشن، تاریخ سرشار از اسطوره و مبانی محکم فرهنگی است و وجود علما، ادبا و بزرگان زیادی که در سنوات گذشته در این منطقه بوده‌اند موجب شده این شهرستان به یکی از مراکز فرهنگی تبدیل شود.
وی عنوان کرد: 76 هزار و 300 تردد در 18 روز در ابعین سال گذشته یک خیزش بزرگی بود و امسال این رقم به عددی بالغ بر 300 هزار نفر می‌رسد که مشغول برنامه‌ریزی هستیم.
فرماندار مریوان ادامه داد: مریوان یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی است و وجود و خیل عظیمی از اهل طریقت، اهمیت گردشگری مذهبی را در این منطقه مضاعف کرده است.
وی تصریح کرد: گردشگری مریوان جزو جذابیت‌های گردشگری است، عسل مریوان از بهترین عسل‌های ایران است، قطب تولید انگور سیاه کشور لست و امسال بصورت پایلوت جشن انگور برگزار خواهد شد.
فرماندار مریوان خاطرنشان کرد: گردشگری ورزشی در مریوان هم از جذابیت‌های ویژه‌ای برخوردار است طوریکه سال گذشته 82 ورزشکار از کشورهای جهان مسابقات پاراگلایدر در این شهرستان برگزار شد و امسال نیز دومین دوره آن برگزار می‌شود.
احمدی یادآوری کرد: کمپ کشوری تکواندو در شهرستان مریوان با حضور بالغ بر 10 استان کشور برگزار شد که در تاریخ این شهرستان بی‌سابقه بوده است و اکنون دنبال برگزاری اردوی تیم ملی تکواندو در این شهرستان هستیم.
وی همچنین از برگزاری مسابقات قوی‌ترین مردان و مسابقات دوومیدانی به مناسبت آزادسازی خرمشهر در این شهرستان خبر داد.
فرماندار مریوان به نقش اصحاب رسانه در توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های این بخش گریزی زد و گفت: رسانه‌ها همواره نقش توسعه‌محور در تحقق اهداف در بخش‌های مختلف دارند و انتظار داریم در این حوزه به ما کمک کنند.
احمدی با تأکید بر اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش داریم که باید از محل اعتبارات دولتی و ورود بخش خصوصی تحقق پیدا کند، اضافه کرد: اگر می‌خواهیم گردشگری به‌عنوان مزیت نسبی مریوان و یک آورده پایدار و موضوع راهبردی رونق بگیرد باید به مسئله زیرساخت‌ها یک نگاه اساسی صورت بگیرد.
وی در ادامه به پروژه ساماندهی مرز باشماق اشاره کرد و گفت: این امر در سه فاز تعریف شده که فاز نخست آن 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: رسیدن به بازارچه آرمانی در باشماق مریوان زمان‌بر است اما اتفاقاتی رخ داده که نسبت به وضعیت موجود تغیرات محسوسی داشت که لاین مسافری و تجارت از هم جدا شد.
فرماندار مریوان تصریح کرد: دیب‌زنی ماشین‌های سنگین خم به خارج از مرز انتقال یافت چرا که ترافیک و گره‌های کوری ایجاد می‌کرد و موجب توقف خودروها و ایستایی می‌شد.
احمدی همچنین ساماندهی زریبار را یکی از مسائل مهم در مریوان دانست و از عدم نظارت جدی محیط زیست بر زریبار انتقاد کرد.
وی افزود: گونه‌‌ای درخت نامناسب منطقه ما است که با پیگیری‌های فرمانداری اکثر آن‌ها جمع‌آوری شده است.
فرماندار مریوان خاطرنشان کرد: شهرداری برای تأمین آب فضای سبز از کاسه دریاچه برداشت می‌کرد که ما پمپ آن را جمع کردیم در حالی که ادعای حفاظت از دریاچه هم در این شهر وجود دارد.
احمدی گفت: پسماند ورودی برخی روستاها ازجمله گاگل و محمده برطرف شد و اکنون فاضلاب هیچ روستایی به زریبار وارد نمی‌شود.

شناسه خبر 68995