شناسه خبر:69268
1402/2/30 10:29:16

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: کارشناسان در نشست «بلاگران کتاب» تاکید کردند، بلاگر‌های کتاب باید برای افراد علاقه‌مند به مطالعه اما سرگردان در فضای مجازی و مخاطبان صاحب‌سلیقه برنامه داشته باشند.

 نشست «بلاگران کتاب» چهارشنبه (27 اردیبشهت‌ماه) با حضور رقیه‌سادات صفری، محدثه مظلومی، سعیده میرزایی، نویدکلهرودی، میترا فارسی، محمد امین زینعلی، قائم مقام مرکز اسلامی شیرازه، سید‌علی رضایی، دبیر پویش‌های شیرازه که 5 سال است سابقه فعالیت در فضای مجازی و ایستاگرام را دارد، در محل سالن یاس سی‌و‌چهارمین نمایشگاه ببن‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
صفری یکی از بلاگران حوزه کتاب، دو سال است سابقه فعالیت بلاگری کتاب دارد و در صفحه اینستاگرام خود به معرفی کتاب‌های تاریخی می‌پردازد. محدثه مظلومی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این میزگرد دوستانه بود که از دو سال گذشته در این زمینه فعالیت می‌کند.
سعیده میرزایی، دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی که چهار سال است در حوزه بلاگری کتاب فعالیت می‌کند، نیز از دیگر حاضران این میزگرد بود. در این میزگرد، نویدکلهرودی، دبیر انتشارات علمی و فرهنگی، بلاگر و دکترای علوم سیاسی که در زمینه معرفی کتاب‌‌های علوم سیاسی فعالیت می‌کند، نیز حضور داشت. میترا فارسی نیز دیگر شرکت‌کننده حاضر در این میزگرد دوستانه بود که یک‌سال است در حوزه بلاگری کتاب با محوریت داستانی فعالیت‌ می‌کند.
رضایی در این میزگرد با بیان اینکه صرف معرفی کتاب در فضای مجازی نمی‌توان نام خود را بلاگر گذاشت، عنوان کرد: با نظر دوستان بلاگر حاضر که معتقدند به تبلیغ کتاب می‌پردازیم و جذب مخاطب برایمان مهم نیست، موافق نیستم؛ زیرا در این صورت حضورتان در فضای مجازی درست نیست. وقتی در فضای مجازی فعالیت می‌کنیم با یک رسانه طرف هستیم که به تبلیغ، ترویج و انتفال تفکر می‌پردازد.
وی با بیان اینکه اگر قرار است در فضای مجازی فعالیت کنیم، باید به دنبال دیده شدن باشیم اما چطور دیده شدن نیز مهم است، اظهار کرد: اگر قرار است در فضای نخبگانی کار کنیم نباید به فضای مجازی تکیه کرد اما در فضای مجازی اساسا دیده شدن مهم است؛ زیرا در همین فضای اینستاگرام صفحه‌های کتابی داریم که فالوورهای 300 هزارتاییی یا 250 هزارتایی در حوزه کتاب دارند. این بلاگرها کتاب‌هایی را می‌فروشند که محتوا و طرح جلد مناسبی ندارد و نقد مهمی نیز در فضای مجازی درباره آن نوشته نشده است و اساسا در دنیای کتاب مطرح نیستند و فقط از طریق فضای ایستاگرام به فروش می‌رسند.
دبیر پویش‌های کتابخوانی «مرکز اسلامی شیرازه» عنوان کرد: برای وارد شدن به فضای بلاگری کتاب باید برای معرفی و نقد کتاب، تخصص و تسلط کاملی به حوزه ویراستاری داشته باشیم و آنقدر آموزش ببنیم تا بتوانیم یک کتاب را بدون ایراد و حرفه‌ای نقد کنیم.
رضایی با بیان اینکه اکنون 100 بلاگر کتاب در ایستاگرام وجود دارد، گفـت: بلاگرهای کتاب بهتر است در یک حوزه مشخص فعالیت کنند، تا موفق شوند. زیرا در حالت تخصصی اگر بلاگرهای کتاب در فضای اینستاگرام یک هدف مشخص رادنبال کنند و براساس این هدف و موضوع کوچک می‌توانند یک صاحب‌نظر واقعی شوند؛ به‌طور کلی حضور تخصصی در یک بخش مشخص، موجب می‌شود بلاگر در آن حوزه متخصص شود و حرف‌های زیادی در این زمینه داشته باشد. این مسیر موجب می‌شود امضای شما در آن فضای کتابخوانی ثبت شود.
وی افزود: صفحه‌ای که کتاب‌های متعدد را معرفی می‌کند، مخاطب را سرگردان و امکان اعتماد مخاطب به خودش را به‌عنوان یک مرجع صاحب صلاحیت کم می‌کند. در این میزگرد؛ آصفی با نگاه تخصصی موافق است و معتقد است این روند موجب برند شدن بلاگرهای کتاب می‌شود؛ اما میرزایی بلاگر دیگر معتقد است این روند اصلاخوب نیست.
کلهرودی، بلاگر و متخصص کتاب‌های حوزه علوم سیاسی درباره بلاگری کتاب گفت: مهم‌ترین ویژگی بلاگر کتاب این است که باید خودش کتاب را بخواند تا بتواند کتاب را خوب معرفی کند. یک بخش از وظایف بلاگری کتاب نیز به آموزش روش‌های مطالعه برمی‌گردد؛ زیرا معمولا افرادی هستند که نمی‌‌‌دانند چطور باید کتاب بخوانند زیرا در هنگام مطالعه تمرکمز ندارند و این افراد نیازمند آموزش روش مطالعه هستند اما کار مهم دیگر یک بلاگر قطعا هدایت به سمت کتاب‌های مهم و خوب است.
وی با بیان اینکه وظیفه ایستاگرام بیشتر نیش زدن به مخاطب است، اظهار کرد: یک روش تدریس آن است که برای شاگرد گره ایجاد شود و با ایجاد سوال، مخاطب به سمت جواب برود؛ آدم‌های کتابخوان فرصت زندگی کردن بیشتری دارند، زیرا با تجربه زندگی و زیسته افراد مختلفی آشنا هستند.
در بخش دیگری از این میزگرد بلاگرها کتاب از کیفیت پایین پلتفرم‌های ایرانی و ایرانیزه کردن نادرست این پلتفرم‌ها انتقاد کردند. آن‌ها معتقد بودند در فضای پلتفرم‌های ایرانی به اندازه پلتفرم‌های خارجی در جذب مخاطب موفق نبودند و در سویی دیگر زینعلی، قائم مقام مرکز اسلامی شیرازه معتقد بود باید با تبلیغات منفی و خامی که علیه پلتفرم‌های داخلی است، مقابله کرد زیرا مخاطب کتاب و بلاگر برایش دنبال کردن فضای کتاب مهم است و این دنبال کردن محتوا قطعا در فضاهای دیگر نیز دنبال خواهد شد. باید بدانیم کتاب خوب معرفی کردن و خوب معرفی کردن یک کتاب نعمت است و باید قدر آن را دانست زیرا بلاگر کتاب با معرفی کتاب‌های خوب برای خودش اعتماد خریداری می‌کند و اگر یکبار کتاب بدی معرفی کند مخاطبانش ریزش خواهند کرد.
صفری درباره واکنش مخاطبان نسبت به صفحه معرفی کتابش گفت: بلاگرهای کتاب با حضور در یک حوزه خاص می‌توانند موفق‌تر شوند این تجربه من است زیرا صفحه من مخاطبانش کتاب‌های تخصصی حوزه تاریخ هستند. تعداد فالئورهای من اکنون 1460 نفر است و تاکنون نیز بازخورد‌های خوبی گرفتم و تلاش می‌کنم بعد از خواندن کتاب و بررسی همه جلسات نقد و بررسی و خواندن نقدهای مختلف چکیده آنچه از کتاب گرفتم را ارائه می‌کنم و بر اساس سلیقه شخصی کتاب را معرفی می‌کنم.
مظلومی درباره فعالیت خود در اینستاگرام گفت: حوزه فعالیت من بیشتر کتاب‌های آیینی است زیرا بسیاری از کتاب‌ها ممکن است در کشور منتشر شوند اما آنطور که باید دیده یا معرفی نشوند. این بلاگر کتاب که به دو زبان انگلیسی و ترکی مسلط است، گفت: به نظر من کسانی که با یک زبان دیگر آشنایی دارند با یک ادبیات و دنیای دیگری نیز تعامل دارند و از این نظر در بحث کتابخوانی این موضوع تسلط بر کتاب‌های زبان اصلی به مخاطب و کتابخوان حرفه‌ای کمک زیادی می‌کند. این موضوع مخصوصا درباره معروف شدن نویسنده‌هایی که در فضاهای سوشیال مدیا مانند تیک‌تاک معروف می‌شوند، اثرگذار است. زیرا نویسنده که درفضای مجازی فعالیت می‌کند با انتشار کتاب‌هایش بیشتر در جامعه دیده می‌شود.
مظلومی افزود: من مطالعات آیینی بسیار زیادی دارم و من مطالعه ام را مدیون پدر و مادرم هستند که هر دو استاد حوزه علمیه هستند و مطالعات مذهبی و ادبیات بین المل به زبان اصلی را بیشتر مطالعه می‌کنم.
میرزایی با بیان اینکه در فضای مجازی هم می‌توان فعالیت مفید مانند معرفی کتاب انجام داد، گفت: من در صفحه اینستاگرام خود کتاب‌های مختلفی معرفی می‌کنم و حتی افرادی که هنوز وارد حوزه کتابخوانی نشدند نیز به پیج من برای معریف کتاب مراجعه می‌کنند. این بلاگر کتاب تلاش می‌کند با عکس نوشته کتاب‌هایش را معرفی کند. من در حوزه‌های مختلف کتاب معرفی می‌کنم و به تخصص گرایی معتقد نیستم زیرا سلیقه افراد در کتابخوانی مختلف است.
وی درباره اینکه چرا در ژانر عمومی کتاب معرفی می‌کنید و کتاب در بخش خاص را معرفی نمی‌کنید، گفت: همه مردم باید فرصتی برای مطالعه داشته باشند و این معرفی پراکنده کتاب باعث می‌شود مخاطبان با نویسندگان و کتاب‌های مختلف در موضوعات گوناگون آشنا شوند. معرفی فیلم‌هایی که براساس یک کتاب اقتباس و ساخته شده نیز در جذب مخاطب موثر است.
فارسی، بلاگر کتاب با بیان اینکه هنوز افراد زیادی در فضای مچازی هستند که در میدان کتابخوانی سرگردانند و نمی‌دانند از کجا باید بخوانند و چه کتابی بخوانند از آن طرف مخاطبانی هم داریم که سلیقه‌شان مشخص است، گفت: بلاگر کتاب باید برای هر دو طیف قدرت معرفی کتاب داشته باشد.

شناسه خبر 69268