سپهرغرب، گروه تیک: رئیس دانشگاه امام صادق (ع) گفت: بزرگترین مسئله امروز در جمهوری اسلامی «مدیریت تصویر و مدیریت ادراک» است و خیلی از تاکتیکهای انتقال پیام را نمیتوانیم انجام دهیم و برایمان مجاز نیست.
حجتالاسلاموالمسلمین حسینعلی سعدی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «مسأله دنیای معاصر ما (پروپاگاندا) است و درمان هم جهاد تبیین است» این عبارت هم در توصیف بسیار دقیق است و هم در تجویز. بنده حول این فرمایشات مقام معظم رهبری عرض میکنم که مسائل راهبردی نظام در صدر فعالیتهای ما قرار میگیرد. بر اساس توصیف ایشان، مهمترین مسئله، «مدیریت تصویر و مدیریت ادراک» است.
وی ادامه داد: بزرگترین مسئلهای که امروز در جمهوری اسلامی است، شاید همین مسئله است. حال دانشگاه امام صادق (ع) باید در قبال این مسئله چه کند؟ یک بخش فضای کلاس و نشریه و.... است و بخشی هم این نیست. خیلی از تاکتیکهای انتقال پیام را ما نمیتوانیم انجام دهیم و برایمان مجاز نیست. ما در این رویارویی احساس میکنیم با چالش جدی مواجهیم. این نظریهها را شما باید تولید کنید و در این خط مقدم حضور دارید. بعضاً منابعی که در دست ما است، بسیار قوی است؛ اما ما استنشاق نکردیم. آنهایی که با مسائل مواجهاند، از مبانی دورند و آنها که با مبانی آشنایی دارند، از مسائل دور هستند.
رئیس دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ما زمانی درسی داشتیم تحت عنوان «فقه شبکههای اجتماعی». ما مبانی بسیار خوبی داریم که بازخوانی نشده است. دنیای امروز، دنیای رسانه است و با یک تصویرسازی مبانی را تحریف میکنند یا نادیده میگیرند. در همین اتفاقات اخیر، بسیار هوشمندانه ادراکسازی کردند و مبانی ای که میخواستند را تبیین کردند، دانشجویان، هنرمندان و… را تحتتأثیر قرار میدهند و حتی طوری شد که حضرت آقا فرمودند: «من مدیریت آنها را تحسین میکنم». در این شرایط ما اگر کنش درست نداشته باشیم، تبیین درست نداشته باشیم، شکست خوردهایم.
وی ادامه داد: چرا ما در مواجهه باخبر نتوانستهایم فرهنگ تبیّن را ترویج کنیم. جهاد تبیین و فرهنگ تبیّن باید در کنار هم قرار بگیرد. امروز نظام ما، اولین مسئلهاش تبیین و ایجاد ادراک است. امروز یک پژوهشگاه و اندیشکده قدرتمند شکلگرفته است. این مباحث نظری باید با مسائل اجرایی کنار هم قرار گیرند و با هم مرتبط باشند. ما متأسفانه در بخشهای مختلف مواجههای غلط داشتهایم. ما امروز با یک تصویر و تصویرسازی مواجه هستیم که مدیریت تصویر، مهمترین مسئله است که مطرح میشود. ما در خدمت ایدههای نو شما دانشجویان هستیم.
اکنون ما با یک بسته بروز بومی برای دانشکده مواجه هستیم
در ادامه محمدرضا برزویی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات گفت: حدوداً بیست سال از اولین دوره کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات میگذرد و تا کنون 707 دانشجو در این رشته حضور داشتهاند. یکی از مسائل و مشکلات اخیر ما در دانشکده مباحث دروس بود که بهنوعی قدیمیتر شده بودند که الحمدلله پروژه بازنگری اتفاق افتاد و برای ورودیهای سال 1400 و 1401 اجرایی میشود. اکنون ما با یک بسته بروز بومی برای دانشکده مواجه هستیم. این پروژه، 12 گرایش دارد.
وی ادامه داد: در کنار این دوازده گرایش، بستههای تحصیلات تکمیلی نیز توسعه داده شده است. در سالهای اخیر دکتری سیاستگذاری فرهنگی و بعد هم دانش اجتماعی مسلمین اضافه شد. اکنون مصوب شده است و ما از سال آینده دکتری جامعهشناسی فرهنگی خواهیم داشت و انشاءالله بهزودی دکتری تمدن نوین اسلامی را خواهیم داشت.
رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات گفت: ما یک نشریه در دانشکده داشتهایم که نشریات نیز توسعه خواهند یافت. در کنار این مسائل، یکی از مزیتهایی که در حال پیگیری آن هستیم، برگزاری دکتری پیوسته است. دکتری پیوسته حکمرانی فضای مجازی را انشاءالله خواهیم داشت. همچنین دو دوره ارشد ناپیوسته نیز در حال شکلگیری است.
وی افزود: در کنار رشتههای جدید، واحدهای پژوهشی جدید نیز طراحی شدهاند. در حال حاضر 5 اندیشکده فعال داریم. دانشکده برای سالهای آینده برنامهای برای جذب دانشجوی خارجی دارد و انشاءالله دانشکده نقش فعالی در این زمینه خواهد داشت. گرایشهای رشته جذابیتهایی برای دانشجویان خارجی و خصوصاً دانشجویان کشورهای مقاومت دارد که به امید خدا پذیرای آنان نیز خواهیم بود.
در ادامه مراسم کتاب محمدمهدی سیار، عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، صورت گرفت.
ادبیات نهتنها یک جز از فرهنگ و ارتباطات است، بلکه یک آینه کل نما نیز است
سپس سیار عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) گفت: این دو جلد، اثر نشستهای آهات است. یکی از مباحثی که کمتر به آن از نظری هنری توجه شد، فضای هیئت و مداحی است. درحالیکه رهبری اشاره داشتند که مداحی یک هنر چندگانه است. همچنین از نظر علوم اجتماعی این سوال بود که چرا پدیده مداحی موردبحث و مطالعه قرار نمیگیرد. هم اکنون سه سالی است که این نشستها را داریم و با حضور مادحین سرشناس، در ابعاد موسیقایی، ادبی و اجتماعی، این مداحیها مورد بررسی قرار گرفت. اگر خود را متولی راهگشایی در مسائل دانش و هنر بدانیم، به نظر این اثر، بهخوبی به این مباحث پرداخته است.
وی افزود: پیش از دیدار مادحین با رهبر انقلاب، نسخه مقدماتی این کتاب را خدمت حضرت آقا فرستادیم و ایشان نکات خود را پیرامون این اثر فرمودند.
معمولاً مباحث مختلفی در خصوص ادبیات و موسیقیها میشود؛ اما اینجا در حال برگزاری نشستهایی هستیم که آثار مختلف هنری توسط اساتید برجسته خودشان مورد بررسی قرار بگیرد؛ یعنی به طور تخصصی مداحی را بررسی میکنیم.
عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: ادبیات نهتنها یک جز از فرهنگ و ارتباطات است، بلکه یک آینه کل نما نیز است.
همچنین در ادامه میزگرد انتقال تجربیات مدیریتی با حضور سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، فرشاد مهدیپور معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خیامی دبیر شورای علمی کنفرانس رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری و حسنلو دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور ایجاد شد.
در ادامه نشست پرسشی مطرح شد مبنی بر اینکه «آنچه ما خواندیم و میخوانیم، چقدر در مسائل مدیریتی و اجرایی کارآمد است؟ بیشتر در کجا متمرکز شویم تا موفقتر باشیم؟» که هر یک از اساتید پاسخگوی پرسشها شد.
عمده دانشجویان متخصص که در بخش رسانهای فعال هستند، آموزش مهارتی خود را خارج از دانشگاه دیدهاند
فرشاد مهدیپور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نکته اول اینکه علم ارتباطات، خود بنیاد است و به این معنا نیست که علمی باشد مثل علومتجربی. این علم متأثر از زمینههای گوناگون است. کتابی است تحت عنوان «علم زور». میگوید علم ارتباطات با علم اقتصاد و امنیت درآمیخته است. توضیح میدهد که آمریکاییها در هر عملیاتی هم از مسائل امنیتی استفاده کردند، هم اقتصادی و هم ارتباطی. اینکه همه امور را به ارتباطی تقلیل دهیم اشتباه است. این سه بخش با هم هستند.
وی ادامه داد: عملیات روانی در یکجا، تحریم و مسائل اقتصادی در یک جا و اغتشاش و اختلالات امنیتی هم در یکجا. اینها همگی در کنار هم هستند. باید در هر دانشکده ارتباطات به این سه بخش توجه شود و صرف در نظر گرفتن دانش خطی ارتباطات درست نیست.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نکته دوم میزان سرمایهگذاری جمهوری اسلامی است. میزان اعتباری که به صداوسیما داده میشود، سی هزار میلیارد است. درحالیکه پولی که در بخشهای دیگر رسانهها تخصیص داده میشود، یکدهم این است. رویارویی ما با اینستاگرامی است که با چندین میلیارد دلار مقابل ما است. این زمینه بهشدت نیاز به سرمایهگذاری دارد. سرمایهگذاری مادی و معنوی. هیچ نسبتی بین سرمایهگذاریای که انجام میشود با آنچه که باید باشد، اصلاً درست نیست.
وی افزود: در خصوص نیروی انسانی، بخشهای مختلفی مثل دانشگاه امام صادق (ع) که در این زمینهها کار میکنند و دانشجو تربیت میکنند، غلبه با کارشناسی ارشد، دکتری و بعد هم کارشناسی است. بعد ما در مسائل رسانهای و خبری میگوئیم چرا خبرنگار و نیروی خوب نداریم! علت این است که بر روی مهارت کار نمیشود. ما با فقر نیروی انسانی متخصص مواجهیم. عمده دانشجویان متخصصی که در بخش رسانهای فعال هستند، آموزش مهارتی خود را خارج از دانشگاه دیدهاند.
مهدی پور گفت: نکته سوم بحثی به نام مشروعیت است و باید دید این مشروعیت چطور حاصل میشود. آقای جوادی لاریجانی کتابی در این زمینه دارند. آنجا بحثی را مطرح میکند که آیا وضعیت حضرت امیر چه بود در آخر حکومتشان؟ آیا مشروعیت داشتند؟ ایشان در خصوص بعد جنگ صفین بحث میکند و میگوید مشروعیت حضرت امیر نفی نشد، بلکه مقبولیت ایشان را نفی کردند. ما در فضای کاری خود، یک اقناع داریم و یک اغوا. مرحوم دکتر افروغ میگفتند حضرت امیر اقناع گر بودند و معاویه اغواگر. میگفتند اقناع امیرالمؤمنین (ع) در مقابل اغوای معاویه شکست خورد. اقناع بحثی است که ما باید در دانشکده بدان توجه کنیم.
اقناع و پول دو ابزار حکمرانی است که ما در بخش دوم یعنی پول، ضعف داریم
در ادامه دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور گفت: در حکمرانی با دو مسئله مواجهیم. در بخش اول که اقناع است، رشته بر آن اساس تدوین شده است. اما ما در رشته مشکلی داریم و آن هم این است که با اعداد سر و کار نداریم؛ بحث حکمرانی مالی در رشته مورد توجه قرار نمیگیرد.
حسنلو افزود: اقناع و پول دو ابزار حکمرانی است که ما در بخش دوم یعنی پول، ضعف داریم چون با اعداد سر و کار نداریم و بحث حکمرانی مالی در رشته مورد توجه قرار نمیگیرد.
در پایان نشست پس از تقدیر از رتبههای برتر دکتری، محسنیان به طور مجازی نکاتی را عنوان کرد و گفتف: این امری بدیهی است که نظام لیبرال سرمایهداری، به دنبال منافع ملی خود است به هر دلیلی…؛ در ابتدا گزارشی راجع به تفاوت میان دانشگاهها در آمریکا و ایران فرمودند. در آمریکا سیستمی جاافتاده حاکم است. در آمریکا هیچ استادی حق ندارد حرفه (شغل) دوم داشته باشد.
وی افزود: هیچ استاد دانشکده پزشکی، مطب ندارد و نمیتواند داشته باشد. حقوقش باید طوری باشد که نیازهایش تأمین شود. اساتید معمولاً حضوروغیاب نمیکنند؛ ولی دانشجو میداند که اگر درس را بیفتد فشار زیادی متحمل میشود چرا که دانشجویان همگی شهریه میدهند جز برخی دانشجویان مستعد ناتوان. سیستم و قانون جدی حاکم است و این سیستم اجرایی هم میشود. اگر خطایی از فرد سرزده باشد، تحت نمرهای منفی در سیستم ثبت میشود. سیستم بر همه چیز سلطه دارد.
شناسه خبر 69282