شناسه خبر:69304
1402/2/31 12:14:20
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کردستان:

ابتلای بیش از 34 درصد جمعیت بالای 18 سال کردستان به فشارخون بالا

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کردستان گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، 34.5 درصد جمعیت بالای 18 سال استان مبتلا به بیماری فشار خون بالا و 47 درصد نیز از بیماری خود بی اطلاع هستند.

دکتر جهانبخش یوسفی با اشاره به روز جهانی پرفشاری خون، گفت: شعار امسال «فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید» و پیام آن«با اندازه‌گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید» است.

وی افزود: این شعار بیان‌کننده این است که در مورد اندازه‌گیری صحیح فشارخون، مراجعه به‌موقع به پزشک، مصرف درست داروها، جلوگیری از ابتلا و درصورت ابتلا کنترل مطلوب آن دقت نظر بیشتری به عمل آید.

مدیر پیشگیری و مقابله با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به پاره‌ای از آمارهای مربط با فشار خون عنوان کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2019 بیش از 10/8میلیون نفر در اثر عوارض فشارخون بالا جان خود را از دست داده‌اند (بیش از هر عامل دیگری) که این آمار در کشورمان نزدیک به 100 هزار نفر بوده است.

یوسفی گفت: براساس مطالعه‌ای که در سال 1400 در کشور انجام شد حدود 32 درصد افراد بالای 18 سال به فشارخون بالا مبتلا هستند که این میزان در استان کردستان 34/5 درصد می‌باشد.

وی با بیان اینکه، بر اساس مطالعه مذکور در کشور 38/5 درصد افراد مبتلا به فشارخون بالا از بیماری خود بی‌اطلاعند که این آمار در استان کردستان بالاتر از میانگین کشوری بوده و 47 درصد است، تصریح کرد: در کشور کسانی هم که از بیماری فشار خون خود اطلاع دارند 42 درصدشان فشارخون مطلوب و کنترل شده دارند که در استان کردستان برابر با 25 درصد است.

 

شناسه خبر 69304