شناسه خبر:69467
1402/3/4 08:34:17

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: غفلت مسئولین در برابر دشمن به معنی سقوط خرمشهرها است؛ خرمشهر یک نماد بود از سقوطی که اتفاق افتاد و از تسامحی که صورت گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان همدان که به‌مناسبت گرامیداشت سوم خردادماه برگزار شد، ابراز کرد: تبیین نکاتی همچون دلایل سقوط خرمشهر بسیار حائز اهمیت است، زیرا امروز دشمن تلاش می‌کند شرایطی را ایجاد کند تا بتواند بیشتر به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم عزیز ما فشار بیاورد.
امام‌جمعه شهر همدان افزود: خرمشهر شهری بود که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود، اما نزدیک به 500 روز توسط رژیم بعثی به اشغال درآمد که با عنایت الهی و تلاش رزمندگان، باز پس گرفته شد.
وی خاطرنشان کرد: عوامل سقوط خرمشهر فراوان است؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به عوامل نظامی و همچنین عدم انسجام نیروها در ابتدای انقلاب اشاره کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی به مهم‌ترین عوامل سقوط خرمشهر اشاره کرد و گفت: نخستین عامل عدم ادراک واقعی از تهدیدها است؛ وقتی لایه‌های تهدید دشمن به‌درستی درک نشود یا زمانی که تهدید دشمن لایه‌های مختلفی داشته باشد اما ما مشغول بخشی از آن شویم، درنتیجه در تحلیل‌های خودمان نمی‌توانیم درک عمیقی از لایه‌های پنهانی تهدید داشته باشیم.
وی افزود: یکی از شواهد عدم اطلاع واقعی از تهدیدها، جمله مشاور نظامی بنی‌صدر است که می‌گوید «خرمشهر ارزش نظامی ندارد» یا در جای دیگر بنی‌صدر می‌گوید «ما باید به سبک اشکانیان بجنگیم یعنی زمین بدهیم و زمان بخریم» که این تحلیل غلط و تسامح مقابل اشغال شدن خرمشهر ازجمله دلایل سقوط شهر است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی گفت: دومین عامل سقوط خرمشهر عدم آمادگی مقابله با تهدیدها بود؛ گاهی تهدیدات دشمن را درک می‌کنیم، اما برنامه برای مقابله با تهدیدات نداریم. وقتی برنامه‌ای هم وجود نداشته باشد، طبیعتاً تهدید جدی‌تر می‌شود.
وی عنوان کرد: سومین عامل عدم توجه به هشدار‌های مردم بود. 35 تا 45 روز مقاومت مردمی در شهر خرمشهر ایجاد شد و نیروهای سپاه و ارتش هم به بنی‌صدر هشدار دادند، اما توجهی نشد.
این مقام مسئول گفت: وقتی مسئولی مدیریت تهدید را نداند و به هشدارها توجه نکند، اصل بر غافلگیر شدن است و باید منتظر باشیم دشمن در سرزمین‌های اسلامی خیمه بزند.
وی به حدیثی از علی علیه‌السلام در نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: ایشان می‌فرمایند شما فکر نکنید اگر غفلت کردید، دشمن هم غافل می‌شود.
این مقام مسئول گفت: غفلت مسئولین در برابر دشمن به معنی سقوط خرمشهرها است. خرمشهر یک نماد بود از سقوطی که اتفاق افتاد و از تسامحی که صورت گرفت؛ اما ملت بزرگ ایران نشان دادند مردمی نیستند که بگذارند شهرشان سقوط کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دلایل فتح خرمشهر، اذعان کرد: ایمان به خدا و امدادهای غیبی ازجمله این دلایل است، اما اساس و دلیل اصلی فتح خرمشهر این بود که توانستیم مبانی هویتی و فرهنگی خودمان را تقویت کنیم.
وی افزود: هر ملتی که به مبنای هویتی، ملیتی و فرهنگی خود معتقد باشد و در میدان عمل هم مبتنی بر این مبانی عمل کند، موفق خواهد بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی گفت: مبانی هویتی و فرهنگی کشور ما براساس دین مبین اسلام بنا نهاده شده است. اسلام باعث ایجاد حرکت در نیروهای ما شد و همین عامل موجب توکل رزمندگان به خدا بوده و امدادهای غیبی نصیب ما شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امروز مسئولین ما براساس مبنای هویتی و فرهنگی عمل کنند و مردم نیز به این مبانی معتقد باشند، خرمشهر‌های زیادی را در عرصه‌های مختلف همچون اقتصادی، فضای مجازی، حجاب و عفاف، سیاسی و اجتماعی فتح خواهیم کرد.

شناسه خبر 69467