شناسه خبر:69614
1402/3/8 11:45:20
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان:

مجوز ساختمان بدون توجه به بافت روستاهای همدان صادر نمی‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به بافت روستاهای سنتی همدان مانند روستای سنگی ورکانه، گفت: هیچ‌گونه مجوز ساختمانی بدون رعایت اصول و بافت روستا صادر نمی‌شود.

اتابک صفری‌تورج بیان کرد: با توجه به شرایط بعضی از روستاهای نهاوند مانند «برجک» که یک روستا با نمای کاهگلی و زیبا است، می‌توان آن‌ها را به‌عنوان روستاهای سنتی معرفی کرد که بافت خود را به همان شکل حفظ کنند؛ مسئولین می‌توانند در جلساتی که با بنیاد مسکن دارند، با توجه به مجوزهای ساخت‌وساز و مرمتی که می‌دهند، ضوابطی را درنظر بگیرند که همان نما حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه مجوز ساختمانی بدون رعایت اصول و بافت روستا صادر نمی‌شود، افزود: روستاهایی مانند ورکانه که دارای بافت‌های قدیمی و نماهای سنگی هستند، ساخت‌وسازهایی که انجام می‌دهند باید براساس ضابطه باشد و موظف هستند نمای خود را حفظ کنند و نمای همگون با بافت قدیمی داشته باشند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تصریح کرد: ممکن است از مصالح به‌روز استفاده کنند، اما نما، همان نمای قدیمی و سنگی و کاهگلی است که در بافت‌های قدیمی و تاریخی شهر و روستا باید با نظارت بنیاد مسکن و مشاوره میراث فرهنگی باشد.
این مقام مسئول درخصوص روستای هدف گردشگری اظهار کرد: در رابطه با روستاهای سنگی که در فهرست آثار ملی ثبت نشده‌اند نیز باید دهیار روستا و بنیاد مسکن با توجه به شرایط منطقه نظر دهند و با تشخیصی که مسئولان ارشد شهرستان دارند مجوز ساخت‌وساز و تعمیر صادر می‌شود؛ البته اگر تشخیص آن‌ها یک منطقه گردشگری باشد، می‌توان از آن استفاده شود.
صفری‌تورج با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و صنعت گردشگری یک حوزه فرابخشی است، یادآور شد: روستاهای هدف گردشگری نقش مهمی در جذب گردشگر به استان همدان ایفا می‌کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اینکه روستای هدف گردشگری ورکانه از اولویت‌های میراث فرهنگی استان همدان برای جذب گردشگر است، گفت: این روستا بافت تاریخی خود را حفظ کرده و اجازه ساخت‌وساز غیر مجاز در آن بدون رعایت بافت تاریخی، داده نمی‌شود.

شناسه خبر 69614