شناسه خبر:69625
1402/3/8 12:07:48

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محلات از برگزاری اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی این شهرستان با شعار "محلات؛ مهد لطافت و رنگ" خبر داد.

حمید صادقی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محلات با اشاره به برگزاری این جشنواره در تیرماه سال جاری، گفت: تحقق مشارکت اجتماعی جوانان، ارتقای سطح فرهنگ عمومی، تقویت بنیان‌های اصیل خانواده و ارتباط نسل‌ها، آموزش شهروندی و افزایش مسئولیت‌پذیری با ایجاد زمینه مشارکت فعال هنرمندان در تولید و اجرای آثار نمایشی، بخشی از حقوق مردم جامعه است که این جشنواره به دنبال دستیابی به این اهداف خواهد بود.
وی اظهار کرد: این جشنواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محلات و موسسه شمیم صبح محلات و مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر محلات، ادارات و نهادهای دولتی، انجمن هنرهای نمایشی، انجمن‌های فرهنگی و هنری، شرکت تعاونی فرهنگی هنری طه محلات، تعدادی از خیرین و بخش خصوصی شهر محلات و با هدف تقویت مهارت و رشد آگاهی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و حقوق شهروندی از طریق نمایش خیابانی در تیرماه 1402 برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره در سه بخش "مسابقه تئاتر خیابانی"، "آثار میهمان" و "کارگاه آموزشی و تخصصی"، ادامه داد: اولویت‌های موضوعی جشنواره شامل "مهار تورم و رشد تولید جهت عینیت بخشیدن به شعار سال"، "پرداختن به آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه"، "محیط زیست، مدیریت پسماند و ترافیک"، "آگاهی از حقوق شهروندی"، "گردشگری"، "بحران آب"، "ترویج کتاب و کتابخوانی"، "حقوق کودک"، "فرهنگ ایثار و شهادت"، "جوانی جمعیت" و "معرفی صنعت سنگ، گل و گیاه محلات" خواهد بود.
وی افزود: از اهداف برگزاری بخش مسابقه تئاتر خیابانی، ایجاد فضا برای ارائه آثار خلاقانه با در نظر گرفتن اولویت‌های موضوعی جشنواره و توجه ویژه به شاخصه‌های تئاتر خیابانی و شیوه‌های مختلف و برقراری ارتباط موثر با مخاطب مورد نظر است.
صادقی تصریح کرد: حداکثر هشت نمایش برای شرکت در این بخش انتخاب خواهد شد و ستاد جشنواره در این بخش، پذیرای نسخه تصویری آثار خواهد بود و کمک‌هزینه گروه‌های منتخب نمایشی با توجه به سطح کمی و کیفی اثر و با نظر هیئت انتخاب و ستاد جشنواره، حداقل 20 میلیون ریال و حداکثر 40 میلیون ریال خواهد بود.
وی گفت: آثار منتخب ملزم به اجرای سه نوبت اثر خود در بوستان‌های در نظر گرفته شده شهر محلات خواهند بود و اجرای اثر در جشنواره منوط به صدور مجوز شورای نظارت بر نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محلات و تایید ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود. ضمنا گروه اجرایی منتخب ملزم به رعایت تمامی موارد اعلامی از سوی ستاد جشنواره خواهد بود.
وی اظهار کرد: در بخش آثار میهمان با انتخاب و تایید نهایی ستاد جشنواره و خارج از بازه گاه‌شمار، حداکثر دو اثر خیابانی برجسته در سطح استانی و ملی به صورت غیررقابتی حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: در بخش کارگاه‌های آموزشی و تخصصی نخستین جشنواره تئاتر خیابانی محلات، با دعوت از هنرمندان، اساتید و فعالان تئاتر، فرصت تبادل نظر و گفت و گو در محیطی دوستانه فراهم می‌شود. در مراسم اختتامیه جشنواره با رای هیئت داوران، از بهترین‌های هر بخش تقدیر خواهد شد.
وی افزود: متقاضیان شرکت در بخش مسابقه باید مدارک مورد نیاز شامل "سه نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری با کیفیت مطلوب صدا و تصویر"، "یک قطعه عکس سه در چهار کارگردان"، "رضایتنامه کتبی نویسنده اثر"، "سوابق و رزومه هنری کارگردان در یک برگ A4" و "فرم تکمیل شده تقاضا" را تا پایان وقت اداری 5 تیرماه سال جاری به دبیرخانه جشنواره به نشانی استان مرکزی، شهرستان محلات، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی ارسال کنند. علاقه مندان به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم شرکت در جشنواره می‌توانند با شماره 43224505 ـ 086 تماس بگیرند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محلات با اشاره به شرایط عمومی جشنواره تصریح کرد: مدت زمان آثار نباید از 20 دقیقه بیشتر باشد، فایل تصویری بایستی با فرمت ویدئویی و قابل اجرا در دستگاه دی‌وی‌دی باشد، اولویت انتخاب با آثاری است که برای اولین بار تولید و اجرا می‌شود، حداکثر پذیرش تعداد اعضای هر گروه 6 نفر است و آثار باکیفیت با درونمایه طنز و کمدی، مورد توجه ویژه ستاد جشنواره خواهد بود.
وی پایان وقت اداری پنجم تیرماه را آخرین مهلت ارسال آثار دانست و گفت: آثار برگزیده در تاریخ 14 تیرماه معرفی می‌شوند و جشنواره از 21 الی 23 تیرماه برگزار خواهد شد.

شناسه خبر 69625