شناسه خبر:69656
1402/3/9 09:27:59

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: ظرفیت مراکز ماده 16 برای نگهداری معتادان متجاهر باید با بهره‌گیری از اعتبارات، افزایش یابد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز دوشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان بیان کرد: اعتباری در سفر رئیس‌جمهور به همدان برای این موضوع پیش‌بینی شد؛ همچنین یک ردیف اعتباری دو میلیارد و 500 میلیون تومانی برای تعمیر، تجهیز و تکمیل مرکز ماده 16 کبودراهنگ اختصاص یافت.
وی ادامه داد: سوله‌های بزرگی در محوطه مرکز ماده 16 کبودراهنگ وجود دارد که با توجه به حساسیت موضوع مواد مخدر و فراگیری آن باید از اعتبارهای موجود برای تکمیل و تجهیز این سوله‌ها استفاده شود.
استاندار همدان همچنین خواستار رایزنی با اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برای بازدید از مراکز ماده 16 همدان و اختصاص اعتبار و بودجه لازم برای توسعه این مراکز شد.
قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: جمع‌آوری و سامان‌دهی معتادان متجاهر مورد تأکید رئیس‌جمهور و وزیر کشور بود که تکلیف کردند و ابزار این کار در ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر متمرکز است؛ باید با حضور دبیرکل مبارزه با مواد مخدر نسبت به رفع نواقص و احیای ظرفیت‌ها اقدام شود.
وی گفت: سرانه پیش‌بینی‌شده برای هریک از معتادان روزانه 43 هزار تومان است که با توجه به هزینه‌کرد این پول برای غذا، پوشاک، بهداشت و درمان، باید نسبت به افزایش آن تلاش شود.
استاندار همدان افزود: اقدامات خوبی از سوی سپاه در مرکز ماده 16 کوثر نهاوند صورت گرفته و با ایجاد گلخانه و فضای مناسب، علاوه‌بر تأثیر مثبت بر روحیه معتادان تحت درمان، زمینه بازگشت آن‌ها به جامعه مهیا شده است.
قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن هفته مقابله و مبارزه با مواد مخدر، باید در این هفته مواجهه مسئولان با این پدیده شوم بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.
وی افزود: در همه روزهای سال جهت مقابله با این پدیده اهتمام شده است، ولی در این هفته باید به تبیین آثار و نتایج منفی این بلای خانمان‌سوز و بیان گزارش پرداخت.
استاندار همدان خواستار برپایی نمایشگاه عکس، پخش فیلم با محوریت مواد مخدر، برپایی نمایشگاه در حاشیه نماز جمعه، آگاهی‌بخشی در اماکن پُرتردد، میادین، معابر، محیط‌های دانشگاهی و پخش فیلم کوتاه در این ارتباط شد.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: همچنین در این هفته باید نسبت به جریان‌سازی در فضای رسانه‌ای، فراهم کردن فضای تبلیغات در ادارات، دوایر دولتی، برپایی نمایشگاه در فضای گردشگری و اعلام هشدار باش، تلاش شود.
وی گفت: تلاش پلیس در مقابله با قاچاقچیان و اعلام آمادگی این نیرو برای جمع‌آوری معتادان شایسته قدردانی است؛ با این وجود نباید شاهد تردد معتادان متجاهر در سطح شهر باشیم، بلکه باید هرچه سریع‌تر این افراد به مراکز ماده 16 منتقل شوند.
استاندار همدان اظهار کرد: اعتبارات خوبی در سفر رئیس‌جمهور به اداره کل ورزش و جوانان اختصاص یافت که از این اعتبار برای تکمیل سالن‌های ورزشی، سوله‌ها، استخرها و زمین‌های چمن استفاده شد.
قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه نیز اقدامات خوبی برای تکمیل سالن‌ها و سوله‌های ورزشی در مناطق محروم داشته است و از دهیاران انتظار می‌رود نسبت به سوق دادن جوانان به ورزش و استفاده از این خدمات تلاش کنند.
فرمانده انتظامی استان همدان نیز گفت: پنج باند مواد مخدر و دو هزار و 200 تهیه و توزیع‌کننده، نگهدارنده و قاچاقچی از ابتدای سال تاکنون در این استان شناسایی و دستگیر شده‌اند.
سردار سلمان امیری بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 700 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان همدان کشف شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 240 کیلوگرم افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: دو هزار و 212 عملیات تاکنون در استان اجرا شده که 344 طرح مربوط به حوزه مواد مخدر بوده و از این تعداد 264 طرح برای پاک‌سازی نقاط آلوده اجرا شده است.
فرمانده انتظامی استان همدان ادامه داد: نتیجه اجرای این طرح‌ها علاوه‌بر کشف مواد مخدر و قرص، توقیف 22 خودرو و سه دستگاه موتورسیکلت بوده است.
سردار امیری گفت: اداره کل اطلاعات استان همکاری خوبی برای کشف فرااستانی دارد که منجر به کشف و دستگیری تعداد زیادی از متهمان و قاچاقچیان شده است.
وی بیان کرد: امسال تاکنون 230 معتاد متجاهر در این استان جمع‌آوری شدند که این آمار متعلق به هفت شهرستان بوده و در شهرستان‌های بهار، رزن و فامنین جمع‌آوری نداشتیم.
فرمانده انتظامی استان همدان اظهار کرد: جمع‌آوری معتادان مشکلاتی نظیر کمبود اعتبار، محدودیت خودرو برای انتقال به مرکز ماده 16، یکسان بودن شباهت زباله‌گرد و معتادان متجاهر به یکدیگر دارد.
سردار امیری افزود: طبق مصوبه شورای تأمین استان همدان باید زباله‌گردها و متکدیان سامان‌دهی شوند تا تفاوت آن‌ها با معتادان متجاهر برای مردم محرز و آشکار باشد.
فرمانده انتظامی استان همدان با بیان اینکه معتادان متجاهر دارای تعاریفی نظیر نداشتن سرپرست و حامی و معتاد بودن هستند، ادامه داد: پلیس امکان، ظرفیت و نیروی کافی برای جمع‌آوری معتاد متجاهر را در هر ساعت از شبانه‌روز و هر مکانی دارد؛ تنها باید خودروی جابه‌جایی آن‌ها تا مرکز ماده 16 در اختیار پلیس قرار گیرد.
وی گفت: محدودیت ظرفیت مکانی مراکز ماده 16 واقع در کبودراهنگ و نهاوند از دیگر مشکلات است و هم‌اینک 385 معتاد متجاهر در مرکز ماده 16 کبودراهنگ و 180 نفر در کوثر نهاوند حضور دارند.

شناسه خبر 69656