شناسه خبر:69735
1402/3/10 09:34:04

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی‌مهوش: تقی حجاریان، هنرمند نقاش و پیشکسوت همدانی با هفت دهه هنرمندی گفت: اگر مکانی دائمی برای عرضه آثار هنری داشته باشیم، مردم آثار را می‌بینند، به آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند و با خرید آثار هنری، به خودکفایی هنرمندان کمک می‌کنند که این مهم در شهرهایی همچون اصفهان و شیراز محقق شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود در همدان نیز شاهد چنین اتفاق میمونی باشیم.

هنرهای تجسمی که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار می‌دهند؛ نقاشی، معماری، گرافیک، طراحی، پیکرتراشی و مجسمه‌سازی، هنرهای تزئینی و هنرهای دستی را می‌توان در زمره هنرهای تجسمی قرار داد. حال آنکه یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های هنر معاصر، جغرافیا است!
جغرافیای زیستی هنرمند این امکان را به او می‌دهد که چگونه بنگرد و چگونه آن را روی کاغذ و یا عرصه‌های هنری نمایان کند؛ به دیگر سخن هنرمند امروز توانسته با اتکا بر تمامی داشته‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی خود که استوار بر اتمسفر زندگی‌اش است، تعریف تازه‌تری از هنر ارائه کند که بی‌شک تأثیرات آن طی دهه‌های اخیر در تاریخ هنر ایران‌زمین نمود پیدا کرده‌ و به زبانی مستقل در دنیای هنر رسیده است.
بر این اساس با توجه به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی همدان و اینکه هنرمندانش در عرصه هنرهای تجسمی ایران شاخص و تأثیرگذار بوده‌اند، در این شماره بر آن شدیم تا با استاد تقی حجاریان، یکی از نقاشان چیره‌دست همدانی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
این نقاش چیره‌دست همدانی با اشاره به اینکه متولد 1323 در همدان است، گفت: ورودم به عرصه نقاشی از کودکی بوده؛ سپس در دبیرستان و بعد از طریق شرکت در کلاس‌های خصوصی هنر را دنبال کردم، بعد از آن هم وارد دانشگاه هنرهای زیبا شدم.
استاد تقی حجاریان با تأکید بر اینکه از نخستین دانش‌آموختگان این رشته به‌شمار می‌رود، ابراز کرد: طی این سال‌ها بیشترین اثر را در عرصه نقاشی از طبیعت گرفتم و بعدها از آنجا که احساس کردم دیگر طبیعت آن‌گونه که باید نمی‌تواند پاسخگوی ذهنیات و احساسات درونی‌ام باشد، وارد سبک مدرن شده و در این عرصه نقاشی کشیدم.
وی با بیان اینکه نخستین معلم من در عرصه نقاشی استاد ترابی بود که در خیابان بوعلی آتلیه داشت، اذعان کرد: با طی کردن مراحل تحصیل به هنرستان هنرهای زیبا رفتم (هنرستان کمال) و پس از دریافت مدرک تحصیلی، وارد عرصه تدریس شدم.
تقی حجاریان که سال‌ها ریاست انجمن هنرهای تجسمی استان همدان را برعهده داشته و شاگردان متبحری تربیت کرده با بیان اینکه متأسفانه چندسالی است که کسالت باعث شده کمتر دست به قلم شوم، گفت: در چندین جشنواره و نیز نمایشگاه فردی و گروهی طی این سال‌ها شرکت و عناوین مختلفی را در آن‌ها کسب کرده‌ام.
این استاد چیره‌دست همدانی که بازنشسته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان است با بیان اینکه تا چند ماه پیش در دانشگاه تدریس داشتم اما متأسفانه کسالت مانع از ادامه کارم شد، تشریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر حمایت از هنرمندان فعال در هنرها‌ی تجمسی خیلی جدی‌تر از قبل انجام می‌شود که این مهم در رونق، توسعه و گسترش این هنر همدان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
حجاریان با اشاره به اینکه نه‌تنها در هنر نقاشی بلکه در سایر هنرهای تجسمی هم شاهد فعالیت هنرمندان در سبک‌های مختلف هستیم، ابراز کرد: این رشته خوشبختانه به‌عنوان یک رشته مستقل در هنرستان‌ها به‌صورت جدی دنبال می‌شود که این امر خود مؤید توجه مسئولان به این عرصه است.
وی که نزدیک به 6 دهه به هنر نقاشی پراخته و درعین‌حال آثار فاخر و دیدنی از خود به‌جا گذاشته و شاگردان بسیاری را آموزش داده، تصریح کرد: مسئله این است که در گذشته گالری و یا نمایشگاهی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان در استان وجود نداشت، اما امروزه خوشبختانه بخشی از این مشکل با چند گالری در سطح شهر تاحدودی مرتع شده است.
این استاد نقاشی با بیان اینکه اگر مکانی دائمی برای عرضه آثار هنری داشته باشیم مردم آثار را می‌بینند، به آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند و با خرید آثار هنری به خودکفایی هنرمندان کمک می‌کنند، تشریح کرد: این مهم در شهرهایی همچون اصفهان و شیراز محقق شده؛ بنابراین انتظار می‌رود در همدان نیز شاهد چنین اتفاق میمونی باشیم.
این نقاش همدانی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری برای تشکیل بازار هنری، یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که در این زمینه وجود دارد.
حجاریان خاطرنشان کرد: بسترسازی و ایجاد امکانات جانبی برای خودکفایی مجموعه هنرمندان تجسمی استان نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری مسئولان و به‌ویژ‌ه مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دارد.
وی برگزاری جشنواره‌ها را زمینه‌ساز رشد و ترقی کار هنرمندان دانست و گفت: آثار هنرمندان یا باید خریداری و یا در قالب جشنواره ارائه شود تا هنرمند انگیزه بیشتری برای تولید کارهای دیگر داشته باشد.
حجاریان با تأکید بر اینکه گرایش هنرمندان جوان به هنرهای تجسمی قابل ستایش است، اضافه کرد: دستگاه‌های متولی با ایجاد بسترهای رقابتی و کارهای تشویقی، از این قشر حمایت کنند.
وی تأکید کرد: بها دادن دستگاه‌های فرهنگی به هنر، مردم را به این سمت سوق می‌دهد؛ چراکه مشاهده جدیت مسئولان در این خصوص، هنر را به‌عنوان یک ضرورت به مردم معرفی می‌کند.
این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه انسان هیچ‌وقت بدون هنر نتوانسته به حیات خود ادامه دهد، افزود: زبان هنر برای انسان هرگز بیگانه نبوده، زیرا هنر ذاتی در انسان وجود دارد.

شناسه خبر 69735