شناسه خبر:69781
1402/3/11 10:15:11

مدیر شبکه رادیویی «گفت‌وگو» با بیان اینکه رسانه باید پیشگام تبیین در همه حوزه‌ها باشد گفت: رادیو گفت‌وگو باتوجه به رسالت تخصصی خود در تولید دانش و ترویج فکر و اندیشه امام خمینی (ره) در مسیر تبیین راهبردهای انقلاب اسلامی به گفت‌وگو با صاحبان فکر و اندیشه می‌پردازد.

شناخت اندیشه و سیره بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و بازنمایی مکرر آن در «تبیین» مسیر انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب که معطوف به تمدن‌سازی نوین اسلامی از اهمیت راهبردی برخوردار است.

به همین دلیل در آستانه سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام بزرگوار انقلاب، رادیو گفت‌وگو همچون سال‌های گذشته از 4 تا 14 خرداد ماه را با عنوان «دهه امام‌شناسی» معرفی و به بیان راهبردهای ویژه منعطف بر فکر و اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌پردازد.

رضا کوچک‌زاده با بیان اینکه رسانه مهم‌ترین عنصر فعال در جهت تبیین اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی است، از آنجا که به تعبیر مقام معظم رهبری؛ «این انقلاب در هیچ جای جهان بدون نام خمینی شناخته شده نیست»، پر واضح است که بازخوانی اندیشه و سیره امام راحل برای مقابله با تحریف صراط و سیاق ایشان و بازگشت به مکلفه‌هایی که اصول اولیه امام بود می‌تواند مصداقی از جهاد تبیین باشد مدنظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) اشراف کامل به رسانه‌ها و کارکردهای آن‌ها داشتند افزود: امام در روزگاری که برخی در شنیدن صدای رادیو و مشاهده تلویزیون تردید داشتند و نظر و فتوای احتیاطی صادر می‌کردند، از این فرصت ارتباطی و اطلاع‌رسانی کاملاً بهره‌مند بود، تا جایی که رادیو را باید جزء یکی از لوازم شخصی ایشان به حساب آورد. بارها دیدیم که حضرت امام به تحلیل و نقد و بررسی رادیوهای بیگانه می‌پرداخت. این دلیل و برهانی آشکار بر بهره‌مندی ایشان از فرصت کم نظیر امواج رادیویی بود.

*تلاش رسانه‌های معاند برای تحریف اندیشه‌های امام خمینی (ره) در دنیا

این اهل فرهنگ و هنر تصریح کرد: ازجمله نیازمندی‌های کنونی در راستای حفظ نظام اسلامی بازخوانی مجدد و مداوم جهانبینی انقلاب و اندیشه و سیره امام خمینی (ره) است. در بستر این بازخوانی است که شخصیت و اندیشه امام راحل (ره) از تحریف مصون می‌ماند و الزامات عصری جمهوری اسلامی در پرتو آرائ امام امت شکوفا می‌گردد. امام خمینی (ره) رهبر و بنیانگذار انقلاب دارای میراث ماندگاری است که در پرتو آن انقلاب اسلامی مصون از انحراف خواهد بود و همواره کیان نظام اسلامی مستحکم و برقرار برجای می‌ماند.

کوچک‌زاده افزود: بر این اساس، امروز نسل جوان و سایر توده‌های جامعه ایرانی و اسلامی نیازمند رهنمود‌های آن بزرگوار«تبیین» خط و سیر ایشان و آشنا شدن با اهداف و آرمان انقلاب اسلامی‌اند. این مهم را می‌توان با پیوست رسانه‌ای میان اندیشه و سیره امام (ره) و مقام معظم رهبری از یک طرف و ملت ایران و اقشار جوان کشور از طرف دیگر محقق نمود.

وی ادامه داد: طی سال‌های پس از رحلت آن بزرگوار، اقدامات ناجوانمردانه تحریف راه و روش و بیانات امام بزرگوار، هم از طرف برخی جریان‌ها و افراد داخل کشور و هم توسط امپراطوری رسانه‌ای معاند آغاز شده است تا ضمن ارائه نوعی دوئیت، نظام اسلامی را به سمت استحاله بکشانند. بر این اساس، پرداختن به صورت «ویژه» و «مداوم» در برنامه‌های رسانه ملی به شناخت امام خمینی (ه) موجب تقویت انقلاب اسلامی، روشنگری حقایق نظام، بهبود معرفت به مبانی انقلاب و مقابله با جریان تحریف خواهد شد. به همین منظور رادیو گفت‌وگو به‌عنوان یک رسانه نخبگانی در دهه امام شناسی با تمرکز بیشتر برای راهبردهای ویژه و با نگاهی مستند و مستدل، اندیشه‌های امام راحل را مرور و بر روی شب‌هات مطرح شده مهر باطل می‌زند.

*تحلیل گفتمانی امام خمینی (ره) در مدار سیاست جهان و ایران اسلامی

وی با بیان اینکه ده دهه امام‌شناسی تمامی جدول پخش این شبکه معطوف به گزاره‌های مرتبط با این مباحث شده است افزود: در حقیقت تدوین برنامه‌های مرتبط با اندیشه و سیره امام (ره) در این شبکه خود موجد تقویت بیش از پیش مبانی انقلاب و شناخت مخاطبان به ویژه نسل‌های جوان و نوپا با امام همیشه ماندگار این انقلاب و ایران اسلامی می‌شود.

این مدیر رسانه ادامه داد: ازجمله اینکه در برنامه گفت‌وگو سیاسی با تمرکزی‌ ویژه روی این مبانی به موضوعاتی همچون ویژگی‌های کارگزاران و دولت انقلابی در در ساحت اندیشه و سیره امام خمینی (ره)، تبیین مفهوم اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و نقش آن در بیداری اسلامی امت اسلام در برابر غرب و صهیونیسم، امام خمینی (ره) و تعمیق خودباوری و اعتماد به نفس ملی در جامعه ایرانی و اسلامی، امام خمینی و مردمی‌سازی حکمرانی در هندسه انقلاب و جمهوری اسلامی ایران، بررسی الزامات بازخوانی مکرر اندیشه و سیره امام(ره) و جلوگیری از تحریف آن‌ها در جامعه ایرانی و نقش مدیریتی امام خمینی(ره) در استقرار و ثبات انقلاب اسلامی و خنثی‌سازی بحران‌ها و بررسی نقش راهبردی نظام اندیشه‌ای امام خمینی(ره) در قدرت و اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی می‌پردازد.

*تبیین اندیشه امام خمینی (ره) در تمامی سرفصل‌های برنامه سازی

کوچک‌زاده بابیان اینکه یکی از اهداف رادیو «گفت‌وگو» مقابله با تحریف مرام و مسلک امام خمینی است گفت: برنامه «تا همیشه با امام» به بازخوانی وصیت‌نامه آن حضرت با این رویکرد خواهد پرداخت. این برنامه طی 10 قسمت 20 دقیقه‌ای پخش خواهد شد. «از تبار نور» نیز با همین رویکرد و هدف مروری بر اندیشه‌های سیاسی اجتماعی امام راحل خواهد داشت. همچنین آیتم‌های کوتاه پنج دقیقه‌ای با عنوان «امام آمد» به نقش رهبری امام (ره) در کسب سرمایه اجتماعی انقلاب می‌پردازد.

وی تأکید کرد: برنامه تخصصی امواج شبهه یکی دیگر از مجموعه‌های رادیویی است که با نگاهی نخبگانی به رمزگشایی فعالیت رسانه‌های معاند می‌پردازد و در همین زمینه با سه عنوان؛ بررسی فرآیند تحریف و تهدید گزاره‌های انقلاب و تفکرات امام خمینی ره توسط رسانه‌های بیگانه، تحریف‌سازی اندیشه‌های امام خمینی در عملیات‌های میدانی-رسانه‌ای و تبارشناسی جریانات نفوذ با محوریت رسانه‌های بیگانه به گفت‌وگو با صاحبان فکر و اندیشه و فعالان حوزه رسانه می‌پردازد.

 

 

شناسه خبر 69781