شناسه خبر:69972
1402/3/18 10:41:07
زیارت فرصت ارتباط با امام زمان(عج) را به ما می‌دهد

تأثیر زیارت امام رضا (ع) بر تربیت نسل منتظر

سپهرغرب، گروه اندیشه: یک کارشناس مذهبی با شرح آثار و برکات زیارت امام رضا (ع) در تربیت نسل منتظر و زمینه‌ساز ظهور، گفت: زیارت و حضور در حرم فضای معنوی‌ موردنیاز در عصر انتظار را ایجاد کرده و به ما فرصت ارتباط با امام حی در بستر انس با امام شهید را می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون درباره تاثیری که زیارت امام رضا(ع) بر تربیت نسل منتظر و زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) دارد، اظهار کرد: از مسائل بسیار مهم در تربیت، تاثیر محیط است چون محیط عاملی قدرتمند در تربیت محسوب می‌شود تا جایی که حتی می‌تواند بر ویژگی‌های وراثتی انسان تاثیر مثبت یا منفی و زیانبار بر جای بگذارد!
این کارشناس معارفی رسانه ملی ادامه داد: از شاخصه‌های اصلی تربیت نسل تراز و موثر در زمینه سازی ظهور، ارتباط با مکان‌های طاهر و پاک است لذا زیارت می‌تواند بستر مطلوبی برای این ارتباط با محیط‌های پاک و نورانی باشد از این رو، در روایات داریم به قدری تاثیر زیارت بالا است که هم در دنیا و هم آخرت روی انسان اثر می‌گذارد.
وی با اشاره به حدیثی از از امام صادق(ع) که فرمودند: زیارت علی بن موسی الرضا(ع) سعادت دنیا و رهایی از آتش دوزخ را به همراه دارد، گفت: در شرایط کنونی که استکبار می‌کوشد محیط‌های آلوده را توسعه دهد ضرورت دارد ارتباط فرزندان‌مان را با مکان‌های زیارتی به ویژه حرم مطهر امام رضا(ع) که برای ما ایرانیان در دسترس است، پررنگ و قوی کنیم.
حجت الاسلام تراشیون تأکید کرد: آثار این زیارت بوضوح در فرزندان ما دیده می‌شود و تا مدت‌ها بُعد معنوی و اثر آرام‌بخش مکان را در رفتار خود نشان می‌دهند. زیارت فصلی جذاب از زندگی دینی است که سبب انس و الفت با امام معصوم می‌شود انسی که آثار آن در جای جای زندگی دیده می‌شود مثل توجه بیشتر به آخرت، اهتمام به نماز اول وقت و.... مهم آنکه این انس به حیات ائمه(ع) محدود نیست بلکه پس از شهادت آن حضرات(ع) هم ممکن و دست‌یافتنی می‌شود.
این کارشناس حوزه خانواده و تربیت در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، زیارت باعث می‌شود نماد و نمود خصوصیات اخلاقی و رفتاری امام معصوم(ع) را در زندگی‌های خود ببینیم؛ برای مثال ما امام رضا(ع) را با ویژگی رأفت می‌شناسیم، وقتی فرزندان ما در معرض این رأفت قرار می‌گیرند قطعاً جلواتی از آن را انعکاس می‌دهند و یا در روایت است که حضرت ثامن الحجج(ع) به دستگیری از فقرا اهتمام بسیار داشتند تا جایی که در روز عرفه‌ای همه ثروت خویش را به محرومان بخشیدند که این جلوات هم در صورت انس با زیارت در فرزندان ما دیده می‌شود و بر تربیت نسل منتظر و زمینه‌ساز ظهور کمک کند.
حجت الاسلام تراشیون تأکید کرد: زیارت و حضور در حرم‌های مطهر ائمه معصوم(ع) فضای معنوی‌ را که در عصر انتظار به آن نیاز داریم ایجاد می‌کند و به ما فرصت ارتباط با امام حی در بستر انس با امام شهید را می‌دهد.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) درباره زیارت، بیان کرد: امام رئوف(ع) می‌فرمایند: هر امامى به گردن دوستان و شیعیان خود عهدى دارد که وفاى کامل به این عهد و به‌جاى آوردن نیکوى آن با زیارت قبور آنان است. این وفای به عهد در عصر انتظار و نسبت به امام رضا(ع) نیز ممکن است. شکل‌گیری و فراگیر شدن جریان زیارت، احساس نیاز به امام را ایجاد و فراگیر می‌کند.
حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: وقتی انسان پا به عرصه زیارت می‌گذارد و با فضای زیارت مأنوس می‌شود رفته رفته نقش امام(ع) در زندگیش پررنگ می‌شود. این مسئله در عصر غیبت، معطوف به امام حی و حاضر می‌شود چنان که سال به سال بیشتر مسجد مقدس جمکران به جلوه گاه عهد با امام زمان(ع) تبدیل می‌شود. شاید دو دهه قبل دعای عهد انقدر مرسوم نبود اما اکنون انسی فراگیر با این دعا دیده می‌شود.
وی با اشاره به ایام شیوع کرونا و تجربه راه‌های معنوی برای مقابله با آن ویروس منحوس، خاطرنشان کرد: در آن ایام مداومت بر دعای سلامتی و فرج امام زمان(عج) نوعی احساس نیاز به امام را در مردم پررنگ کرد. زیارت در انسان احساس نیاز از انس با امام شهید را به ارتباط و الفت با امام حی منتقل می‌کند.

شناسه خبر 69972