شناسه خبر:70236
1402/3/25 08:44:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: 85 باب کتابخانه عمومی استان به وای‌فای برای اتصال به اینترنت مجهز شدند که به اعضا اینترنت رایگان ارائه می‌دهند.

«عاطفه زارعی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 80 درصد کتابخانه‌های عمومی استان همدان به اینترنت بی‌سیم رایگان (سامانه وای‌فای) مجهز شدند و به اعضای خود اینترنت رایگان ارائه می‌دهند، افزود: این اقدام با هدف استانداردسازی کتابخانه‌های عمومی و تسهیل دسترسی اعضا و پژوهشگران به منابع اطلاعات علمی و پژوهشی انجام شده است.

وی اظهار کرد: برای استفاده از این امکانات کافی است اعضای کتابخانه‌ها نسبت به تکمیل فرم استفاده از این خدمات در کتابخانه اقدام کنند و در ادامه یک حساب کاربری از سامانه جامع مدیریت خدمات اینترنت کتابخانه‌ها دریافت کرده و با تلفن همراه خود متصل شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: میزان حجم دانلود در این طرح نسبت به نیاز و حوزه کاری افراد قابل تعریف است.

زارعی ادامه داد: افرادی هم که عضو کتابخانه نیستند، می‌توانند ابتدا به عضویت کتابخانه درآمده و سپس نسبت به استفاده از این خدمات اقدام کنند.

وی اظهار کرد: افراد پس از مراجعه به کتابدار و دریافت کاربری به سایت ap.ketab.pl مراجعه کرده و می‌توانند از اینترنت رایگان برای فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی خود استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: درحال حاضر امکان استفاده از پایگاه اطلاعاتی فارسی و لاتین همچون نورمگز و مگاپیپر برای اعضای کتابخانه‌های عمومی به‌ویژه محققان و دانشجویان فراهم شده، به‌طوری که ما اشتراک این پایگاه‌های اطلاعاتی را خریداری کرده و به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهیم.

زارعی ادامه داد: اعضای کتابخانه‌ها برای استفاده از پایگاه نورمگز می‌توانند به پورتال اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به آدرس https://hamadan.iranpl.ir/portal/home/ مراجعه و فایل راهنما را دریافت و سپس اقدام کنند.

استان همدان دارای 119 باب کتابخانه‌ عمومی شامل 71 باب شهری، 46 باب روستایی و یک باب سیار شهری با یک میلیون و 400 هزار نسخه کتاب است که به بیش از 60 هزار عضو خدمات ارائه می‌دهد و حدود 300 کتابدار در این کتابخانه‌ها مشغول فعالیت هستند.

از این تعداد 107 باب کتابخانه به‌طور مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی است و 12 مورد به‌صورت مشارکتی با دستگاه‌های دیگر اداره می‌شود.

شناسه خبر 70236