شناسه خبر:70255
1402/3/25 09:14:31

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: 44 هزار هنرمند در رشته صنایع دستی استان دارای کارت شناسایی بوده و در حوزه کارگاهی و مشاغل خانگی فعالیت مستمر دارند.

محمدرضا خلجی روز چهارشنبه با بیان اینکه تعداد 980 مجوز صنایع دستی در سال گذشته صادر و یا تمدید شده است، اظهار کرد: تعداد صدور و یا تمدید مجوزها سالانه بین 900 تا یک‌هزار و 100 فقره متغیر بوده؛ چون اعتبار مجوزها بین دو، سه و یا پنج سال متفاوت است.

وی توضیح داد: در شهر همدان زنان 74 درصد هنرمندان صنایع‌ دستی را تشکیل می‌دهند و در شهرستان‌های ملایر، بهار، تویسرکان و نهاوند فراوانی آقایان در رشته‌های صنایع دستی بیشتر و متناسب با ظرفیت شهرستان‌ها، متفاوت است.

* بیش از 10 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به صنایع دستی همدان پرداخت شد

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: در بخش تسهیلات مشاغل خانگی 10 میلیارد و 570 میلیون تومان برای ایجاد 250 طرح صنایع دستی در سال گذشته پرداخت شده است.

خلجی با بیان اینکه بیشترین کارگاه‌های صنایع‌ دستی در لالجین، ملایر و تویسرکان فعال است و نیز ظرفیت‌های زیادی در حوزه سفال در لالجین و مبل و منبت در شهر جهانی ملایر وجود دارد، افزود: بخش عمده‌ای از جمعیت لالجین، ملایر و تویسرکان در رشته‌های مختلف صنایع‌ دستی استان همدان فعالیت دارند.

وی برگزاری نشست با هنرمندان، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان ویژه شاغلان، افتتاح و راه‌اندازی آموزش کارآموزان حرفه‌ای در رشته‌های مختلف صنایع‌ دستی، بازدید از کارگاه‌ها و افتتاح کارگاه‌های صنایع دستی در همدان، کبودراهنگ و تویسرکان را ازجمله برنامه‌های شاخص اجرایی هفته صنایع‌ دستی در استان برشمرد.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: برپایی نمایشگاه‌های مختلف در سطح شهرستان‌ها و معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی، دیدار با ائمه جمعه، دیدار با فرماندار و استاندار، برپایی مسابقات عکاسی، ارائه هنرهای صنایع‌ دستی و نگاه ویژه به صنایع‌دستی کودکان، از دیگر برنامه‌های اجرایی در هفته صنایع دستی استان همدان بود.

خلجی با تأکید بر اینکه حمایت از کارآفرینان در اولویت برنامه‌های اجرایی معاونت صنایع دستی استان همدان قرار دارد، ادامه داد: باید زمینه عرضه و فروش محصولات کارآفرینان حوزه صنایع‌ دستی فراهم شود، چراکه بدون فروش محصولات، کارآفرین این حوزه تبدیل به یک بدهکار بانکی می‌شود.

* صادرات صنایع دستی همدان به 25 میلیون دلار رسید

خلجی با بیان اینکه صنایع دستی این استان طی یک‌سال گذشته به ارزش 25 میلیون دلار به کشورهای خارجی صادر شده است، اظهار کرد: صنایع‌ دستی همدان ازجمله چرم، مبل و منبت و مرواربافی به کشورهای آذربایجان، ترکیه و ارمنستان صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین کشور عراق از بازارهای مهم صنایع دستی استان همدان در حوزه سفال سرامیک است.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان با اشاره به حضور فعال صنایع دستی این استان در نمایشگاه‌های مختلف طی یک‌سال اخیر، گفت: همراه با 242 هنرمند مطرح استان حضور در بیش از 16 نمایشگاه را طی این مدت تجربه کرده‌ایم و تیرماه امسال نیز همدان میزبان هنرمندان کشور در هفدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی خواهد بود.

 

شناسه خبر 70255