شناسه خبر:70538
1402/4/1 08:47:21

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: سال گذشته در مجموع هزار و 383 نفر در استان مشمول عفو رهبری و از زندان آزاد شدند که 913 نفر آنان مربوط به اغتشاشات سال گذشته بود.

به گزارش سپهرغرب، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی صبح گذشته در نشست با خبرنگاران رسانه‌های کردستان با تبریک هفته قوه قضائیه اظهار کرد: نقشه راه قوه قضائیه از چهار سال اخیر از بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری شروع شده و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول قضائی تدوین شد و بعد از ریاست حجت‌الاسلام اژه‌ای به سند تحول و تعالی ارتقا پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا برنامه‌های عملیاتی تدوین شد و به طور خاص برنامه عملیاتی اجرای عدالت و ایجاد اعتماد رضایتمندی و امیدآفرینی در جامعه بوده است.
رئیس‌کل دادگستری کردستان اضافه کرد: با اجرای این اسناد بالادستی و سند تحول سعی شده که اجرای عدالت و اعتماد عمومی و رضایتمندی نسبی در سطح کشور و استان حاصل شود که این مهم را مردم تصدیق می‌کنند.
حسینی در ادامه به اقدامات دادگستری در سال گذشته و سه ماهه سال جاری گریزی زد و گفت: در کل دادگستری‌های استان اعم از دادسرا، محاکم بدوی، تجدیدنظر و شوراهای حل اختلاف در مجموع 450 هزار پرونده وارده داشتیم و در مقابل همکاران قضائی به 454 هزار و 500 فقره پرونده رسیدگی کرده‌اند.
وی تصریح کرد: چهار هزار و 500 پرونده از پرونده‌های موجودی سابق دادگستری استان کسر شده که این ناشی از تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در این مجموعه بوده است.
  رسیدگی به 30 هزار پرونده موجود در دستگاه قضا
وی با بیان اینکه این اقدام جهادی و تلاش شبانه‌روزی در سال 1400 نیز اتفاق افتاد، عنوان کرد: در دو سال 1400 و 1401 بیش از 30 هزار پرونده از پرونده‌های سابق موجود در دادگستری استان کاهش پیدا کرده است.
رئیس‌کل دادگستری کردستان افزود: سرقت، توهین، ضرب و جرح، تخریب، تهدید، کلاهبرداری و تصادفات بیشترین فراوانی پرونده‌های استان را به خود اختصاص داده است.
به گفته حسینی، مطالبه، تقاضای تقسیط، دعوای ابطال سند رسمی، دعوای اسباط مالکیت، طلاق توافقی بیشترین فراوانی پرونده‌های حقوقی دارند.
وی به اقدامات شاخص در حوزه رسیدگی به پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: کاهش هفت درصدی موجودی پرونده‌های سابق دستگاه قضا را در استان داشتیم که در این راستا موفق به کسب رتبه سوم کشوری شده‌ایم.
  کاهش 12 درصدی ورود پرونده‌های کیفری به دادگستری کردستان
وی خاطرنشان کرد: به طور میانگین 12 درصد ورودی پرونده‌های کیفری در استان کاهش داشته و در این زمینه رتبه پنجم کشور را کسب کرده‌ایم.
رئیس‌کل دادگستری کردستان به شاخص نرخ رسیدگی هم اشاره کرد و گفت: در سال 1401 نرخ رسیدگی به پرونده‌ها 102 درصد در هر شعبه بوده است یعنی بخشی از پرونده‌های مانده گذشته نیز رسیدگی شده و موفق به کسب رتبه سوم در این شاخصه شدیم.
حسینی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دادگستری رسیدگی به پرونده‌های معوق است که در این زمینه بیش از 16 هزار پرونده معوق رسیدگی شده و توانستیم رتبه چهارم کشوری را کسب کنیم.
وی افزود: در زمینه کاهش اطاله دادرسی «کاهش متوسط زمان رسیدگی» 33 روز کاهش متوسط زمان رسیدگی را در استان داشته‌ایم و بیش از 40 هزار نفر ملاقات ثبت شده است..
رئیس‌کل دادگستری کردستان در زمینه اعمال ماده 477 هم گفت: یکی از بیشترین درخواست‌های مردمی در ملاقات‌های عمومی اعمال ماده 477 است که بیش از یک هزار و 38 مورد به این درخواست اختصاص پیدا کرده است.
به گفته حسینی، بیش از 80 درصد از این یک هزار و 38 مورد درخواست ماده 477 رسیدگی شده، که سه درصد از این مجموع 80 درصد رای دارای ایراد بوده است.
  ختم 38 درصد پرونده‌های وارد به شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش
وی به اقدامات انجام شده در مسیر توسعه شوراهای حل اختلاف عنوان کرد: در سال گذشته 38 درصد از پرونده‌های وارد شده به شوراهای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است.
رئیس‌کل دادگستری کردستان اضافه کرد: در چند سال اخیر ستاد صبر در شوراهای حل اختلاف ایجاد شد که تا این مقطع یک هزار و 500 ابلاغ صلح‌یاری صادر شده است.
حسینی با بیان اینکه وارده به استان کردستان در سال 1400 نسبت به 99 حدود 15 درصد افزایش داشت، اذعان کرد: ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا در سال گذشته نسبت به 1400 حدود 6 درصد بوده است.
وی اذعان کرد: این کاهش آمار ورودی پرونده‌ها نتیجه برخی اقدامات همچون بهره‌گیری از ظرفیت و توان حکمین برای ایجاد صلح و سازش در بین خانواده‌ها بوده است.
  کاهش 16 درصدی طلاق توافقی در استان
رئیس‌کل دادگستری کردستان افزود: در حوزه دعاوی طلاق در مجموع، طلاق توافقی، درخواست طلاق به درخواست زوج، درخواست طلاق به درخواست زوجه، انحلال نکاح بیش از 17 درصدی افزایش نسبت به سال 1400 داشته‌ایم اما در حوزه طلاق توافقی 16 درصد کاهش داریم.
حسینی عنوان کرد: اقدامات حکمین، مشاوره، مشاوره صلح‌یاران موجب کاهش 16 درصدی را در طلاق‌های توافقی در استان شده است.
وی افزود: ارجاع پرونده‌های تصادفات به شوراهای حل اختلاف در سال گذشته موجب شد ورودی پرونده‌های تصادفات به دادسراها کاهش و روند و فرایند رسیدن مردم به دیه و نتیجه کاهش پیدا کند.
  ثبت گذشت 15 حکم قصاص در کردستان
وی اذعان کرد: در سال گذشته در حوزه ستاد صبر 12 گذشت از حکم قصاص داشته ایم و در سه ماهه نخست سال جاری نیز سه فقره گذشت از قصاص به ثبت رسیده است.
رئیس کل دادگستری استان کردستان اظهار کرد: 55 نفر داور تأیید و در حال آموزش برای گرفتن پروانه داوری هستند و در حوزه میانجی‌گر که مربوط به توسعه حل اختلاف تا امروز 17 پروانه میانجی گری در استان صادر شده است.
حسینی به اقدامات انجام‌گرفته در حوزه زندان در استان هم گریزی زد و گفت: یکی از محورهای سند تحول و برنامه راهبردی و عملیاتی دادگستری کاهش جمعیت کیفری است که در همین راستا در سال گذشته سه هزار و 165 حکم جایگزین حبس در محاکم دادگستری صادر شده است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته زندانیان تحت قرار استان از 21 درصد سال 1400 با کاهش 5 درصدی به 16 درصد رسیده و در ستاد دیه استان نیز 243 نفر از محکومان مالی و جرائم غیر عمد از زندان آزاد شده‌اند.
رئیس کل دادگستری استان کردستان با بیان اینکه در سال گذشته بیش 913 نفر در زمینه اغتشاشات مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند، اذعان کرد: در مورد سایر محکومیت‌ها نیز 470 نفر با عفو مقام معظم رهبری از زندان‌های استان آزاد شدند.
به گفته حسینی، در مجموع عفو رهبری در استان یک هزار و 383 آزادی محکومین را در استان داشته است. وی با بیان اینکه پرونده تثبیت اراضی ملی در استان بسته شده است، در حوزه کاداست تثبیت اراضی کشاورزی 42 درصد تثبیت شده که در حوزه میزان مساحت اراضی کشاورزی تثبیت شده رتبه اول کشوری را کسب کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: در این سه ماه با هفت درصد رشد تثبیت اراضی کشاورزی در مجموع 49 درصد از اراضی کشاورزی استان تثبیت مالکیت شده است. رفع تصرف 1260 هکتار از اراضی ملی در کردستان وی با بیان اینکه یک هزار و 260 هکتار از اراضی ملی در سال گذشته رفع تصرف شده، عنوان کرد: خاصتاً در حوزه دریاچه زریوار که یکی از دریاچه‌های مهم کشوری است هفت هزار و 500 مترمربع رفع تصرف شده است.
وی افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی بازدیدهای متعددی از واحدهای تولیدی و صنعتی در استان انجام گرفت که در سال گذشته 19 واحد تولیدی رفع مشکل شده که 13 مورد از این واحدها مشکل بانکی داشته‌اند.
  احیای 14 واحد راکد در کردستان با ورود دستگاه قضایی
رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: سال گذشته 14 واحد تولیدی راکد در استان احیا شد و در مجموع 697 نفر به اشتغال بازگشتند.
وی اضافه کرد: هیچ حکم قضائی در سال گذشته منجر به تعطیلی واحد تولیدی و یا کارگر نشده و در این زمینه به بهترین شیوه عمل کرده‌ایم.
رئیس کل دادگستری استان کردستان عنوان کرد: در حوزه واگذاری اراضی از سوی بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف ورود و به‌مراتب اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام گرفته که آخرین مورد آن مربوط به شورای مریوان بود.

شناسه خبر 70538