شناسه خبر:70798
1402/4/7 12:00:21

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: باید با تکمیل و به روزرسانی امکانات و زیرساخت‌ها، زمینه میزبانی از 500 هزار زائر اربعین حسینی از مرز باشماق فراهم شود.

مهدی رمضانی روز سه شنبه در جلسه ستاد اربعین استان کردستان با بیان اینکه تا ایام اربعین جلسات ستاد و کمیته‌های زیر مجموعه به صورت منظم برگزار می‌شود، اظهار کرد: برگزاری این جلسات کمک خواهد کرد تا کمبودها و مشکلات در مسیر تردد زائران و در مرز باشماق شناسایی و تدابیر لازم برای رفع نواقص و کاستی‌ها اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 53 هزار زائر اربعین از مرز باشماق تردد کردند، افزود: این تعداد به طور قطع در ایام اربعین امسال رشدی چند برابری خواهد داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان به آثار و برکات اقتصادی اربعین به دلیل انتخاب مرز باشماق به عنوان محل تردد زوار اشاره کرد و گفت: سال گذشته در مجموع 150 هزار گردشگر به شهرستان مریوان سفر کردند اما امسال و بعد از اربعین این تعداد گردشگر به بالای یک میلیون نفر رسید که حدود هفت برابر رشد داشته است.

رمضانی اظهار کرد: انتطار داریم بر اساس منطق محاسباتی در اربعین امسال تعداد زائرین اربعین به بیش از 350 هزار نفر برسد اما باید خود را برای تردد 500 هزار زائر آماده کنیم.

وی یادآور شد: اسکان، پارکینگ، حمل ونقل و دیگر تمهیدات لازم باید به بهترین شیوه برای این تعداد زائر تدارک دیده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان مرز باشماق را از جمله مرزهای مهم کشور در تجارت خارجی و مبادلات مرزی ارزیابی کرد و افزود: حضور زائران و دیگر نیروهای خدمات رسان به هیچ عنوان نباید خللی در تداوم فعالیت‌های عادی تجاری و اقتصادی در پایانه مرزی ایجاد کنند.

رمضانی حمل و نقل مناسب را یکی از مشکلات سال گذشته در جابجایی زائران عنوان کرد و گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان باید رایزنی‌های لازم را با شرکت‌های حمل و نقل دارای صلاحیت در اقلیم کردستان عراق انجام دهد تا زائران متحمل کمترین مشکل در مسیر رفت و برگشت شوند.

رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف عراقی برای تسهیل تردد زائرین مابین بخش‌های کردی و عربی نیز یکی از تکالیفی بود که معاون سیاسی و امنیتی استاندار از کمیته روابط خارجی خواستار شد.

وی بر برپایی مواکب جدید در هر 2 سوی مرز، بکارگیری ظرفیت‌های مردمی، ضرورت اجرای طرح‌های تعیین شده در کمیته زیرساخت ستاد اربعین و همکاری استان‌های معین (گیلان و همدان) در اربعین حسینی تاکید کرد.

 

شناسه خبر 70798